Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 3-15

ZITTING 2003-2004

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Binnenlandse Zaken

Vraag nr. 3-825 van de heer Vandenhove d.d. 16 maart 2004 (N.) :
Provinciale verkeerseenheden. ­ Samenvoeging.

Naar ik verneem zou de intentie bestaan bij de federale politie om de provinciale verkeerseenheden (PVE), die nu per provincie bestaan, samen te voegen.

Langs Vlaamse kant zouden Oost- en West-Vlaanderen en Limburg en Antwerpen gefusioneerd worden. Brabant (Vlaams- en Waals-Brabant samen) zou blijven.

Langs Waalse kant zou enkel Luxemburg als aparte eenheid verdwijnen.

Deze al dan niet correcte informatie brengt heel wat ongerustheid met zich bij de betrokken personeelsleden.

Graag had ik van de geachte minister het volgende vernomen :

1. Is deze informatie correct ?

2. Indien dit zo is, welke zijn de beweegredenen en binnen welke timing zal dit gebeuren ?

3. Indien mijn informatie niet correct is, mag ik dan vragen dat u zo snel mogelijk de betrokken personeelsleden informeert via de geëigende kanalen, zodat de rust op het terrein terugkeert ?

Antwoord : Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Deze informatie is maar gedeeltelijk correct in die zin dat de verkeerseenheden naar aanleiding van de hervorming hun juiste positie aan het definiëren zijn. Nadat de opdrachten en het bevoegdheidsgebied nauwkeurig bepaald zullen zijn zal men zich buigen over de territoriale organisatie van de verkeerseenheden. Er bestaan momenteel twee mogelijke opties : het behouden van de huidige situatie of een samenvoeging van enkele provinciale leidingniveaus. Hierbij moet wel worden benadrukt dat enkel de administratieve en commandostructuren in vraag worden gesteld en niet de operationele verkeersposten.

2. De beweegreden ligt vervat in de regeringsverklaring : de inzet van meer politie op het terrein. Door deze maatregel beoogt men een besparing op de « overhead » en dus het vrijmaken van een bijkomende operationele capaciteit.

3. Het personeel van de wegpolitie werd in het verleden niet enkel geïnformeerd maar ook geconsulteerd betreffende deze reorganisatiestudie.