2-695/20 | 2-695/20 |
26 NOVEMBER 2002
Art. 2
Het 3º vervangen als volgt : « 3º « rest-embryo » : embryo dat is overgebleven van een voorraad of een vroeger geheel in het kader van de medisch begeleide voortplanting; ».
Verantwoording
Huidige definitie laat toe embryo's te gebruiken waarvan procedure van medisch begeleide voortplanting nog bezig is.
Betekenis van het Nederlandstalig woord « overtallig » in Van Dale : « het juiste getal of de juiste maat te boven gaande, meer dan genoeg, meer dan vereist wordt, te veel ».
Een embryo wordt niet overtallig aangemaakt in het kader van de medische begeleide voortplanting. Een embryo kan wel resten. Dit is de correcte Nederlandse term, die trouwens ook in de Nederlandse wetenschappelijke literatuur en Nederlandse wetgeving gebruikt wordt.
Art. 2
Het 6º aanvullen als volgt :
« ; indien de feitelijke uitvoering geschiedt door een werknemer of een ander hulppersoon, wordt degene die van deze persoon gebruik maakt aangemerkt als degene die het onderzoek uitvoert ».
Verantwoording
Graad van ondergeschiktheid.
Art. 3
In het 3º, eerste zinsdeel, tussen de woorden « voor reproductieve geneeskunde » en de woorden « en in aangepaste » de woorden « of voor menselijke erfelijkheid » invoegen.
Verantwoording
Deze uitbreiding is ook in andere artikels toegepast.
Art. 3
In het 3º, tweede zinsdeel, de woorden « universitaire instelling met een zorgprogramma » vervangen door de woorden « universitair zorgprogramma ».
Verantwoording
Vereenvoudiging van taalgebruik.
Art. 3
In het 4º, de woorden « en door hiertoe gekwalificeerde personen » doen vervallen.
Verantwoording
Geneesheer-specialist of doctor in de wetenschappen is minimumvereiste. Hoe en waarom zouden we andere kwalificaties inschakelen ?
Art. 3
In het 6º, het woord « onderzoeksmethode » vervangen door het woord « onderzoek ».
Verantwoording
Het gaat over meer dan één methode. Het gaat ook over andere handelingen bijvoorbeeld centrifuge tegenover fluorescentie. Het gaat over handelingen en behandelingen. Het gaat over procedures en intenties.
Art. 3
Het 6º doen vervallen.
Verantwoording
De waarde van een onderzoek evalueren is de functie van het lokaal ethisch comité en de Federale Commissie.
De geschiedenis bewijst hoe dikwijls onderzoeken mank lopen en het wel de moeite loont hetzelfde onderzoek zelfs met dezelfde methode over te doen. Dikwijls zijn de kwaliteiten van de waarnemer met inbegrip van zijn kennis en technische uitrusting belangrijk in de interpretatie van het experiment.
Art. 3
Een 7º toevoegen luidende :
« 7º een verzekering is gesloten die de door het onderzoek veroorzaakte schade dekt al naargelang de aansprakelijkheid van uitvoerder en/of verrichter en/of instelling. »
Verantwoording
Noodzakelijke bescherming van (mogelijke) patiënt.
Art. 4
In § 1, de woorden « is verboden, behalve » vervangen door de woorden « is toegelaten ».
Verantwoording
1. Vormgeving van wet : « toegelaten onder voorwaarde dat ». Het is beter de toelatingsvoorwaarden te omschrijven dan absoluut verbod uit te vaardigen.
2. Artikel 3 en artikel 4, 2º, zijn ook onder de vorm van toelating opgesteld. Het zou verwarring bij de interpretatie kunnen geven indien in hetzelfde artikel één keer verboden staat, een andere keer toelating.
3. Ook de Raad van State geeft de voorkeur aan « toelating ».
Art. 4
In § 2, eerste lid, het woord « wetenschappelijk » schrappen.
Verantwoording
De eicelstimulatie kan ook « therapeutisch verantwoord zijn ». Daarmee staat anders de mogelijkheid ter discussie om vrouwen met kanker zwanger te laten worden door het invriezen van eicellen bekomen door hormonale stimulatie voordat deze vrouwen onvruchtbaar zijn geworden door de medische behandeling voor hun ziekte.
Art. 7
In § 2, derde lid, tweede zin, de woorden « geen negatief advies gegeven heeft » vervangen door de woorden « haar toelating niet geweigerd heeft ».
Verantwoording
1. De plaatselijke ethische comités zijn opgericht bij koninklijk besluit, dat slechts voorziet in hun bevoegdheid van niet-bindend advies.
2. Juridisch rijst de vraag of deze wet bij een comité met adviserende functie deze adviezen ook « bindend » voor de onderzoeker kan maken. Indien dit werkelijk het geval is, wordt een ongelijkheid in het leven geroepen voor de onderzoekers die een « negatief » advies kregen van het lokaal ethisch comité en waarvan het project dientengevolge wel medegedeeld wordt aan de Federale Commissie maar niet kan doorgaan vermits de tekst in artikel 7, § 2, tweede lid, stelt : « als het plaatselijk ethisch comité een ongunstig advies geeft, wordt het onderzoeksproject opgegeven ». Hiertegenover staat dat een gunstig advies van het plaatselijk ethisch comité inderdaad slechts een niet-bindend advies is, want het kan omgezet worden door de Federale Commissie in een « toelating » of « weigering ».
3. Waar is beroepsmogelijkheid voor de onderzoeker ingeval van ongunstig advies van het lokaal ethisch comité ? Nergens.
Waar is beroepsmogelijkheid voor de onderzoeker ingeval van weigering door de Federale Commissie ? Nergens.
Ik verwijs dienaangaande naar mijn amendementen.
Art. 7
Dit artikel aanvullen met een § 3, luidende :
« § 3. Degene die het wetenschappelijk onderzoek verricht, draagt er zorg voor dat, alvorens de uitvoering van het onderzoek aanvangt, degene wier beroepsmatige medewerking nodig is bij de uitvoering van het onderzoek ingelicht zijn over de aard en het doel van het onderzoek. »
Verantwoording
Eerbied voor de autonomie van elkeen in onze multiculturele samenleving impliceert dat, enerzijds, de instemming tot medewerking moet bekomen worden van de leden in het onderzoeksteam en dat, anderzijds, moet vermeden worden te refereren aan religieuze geloofsargumenten betreffende de natuur en het statuut van de zygoot, het embryo en alle intermediaire pre-implantatiestadia. Het is daarbij essentieel dat de persoonlijke overtuigingen van alle deelnemers (toekomstige ouders, gameetdonoren, leden van het medisch en verzorgend team) geëerbiedigd worden.
Art. 8
In het derde lid, het woord « behandeling » vervangen door het woord « handelingen ».
Verantwoording
Behandeling is slechts één van de mogelijke handelingen.
Art. 8
In het laatste lid tussen de woorden « Op de » en de woorden « embryo's in vitro » de woorden « de ingevroren gameten en » invoegen.
Verantwoording
1. De betrokkenen zijn opgenomen in de definitie van artikel 2, waar ook de donoren vermeld worden.
2. Alle embryo's zijn van nature identiek, maar embryo's verschillen volgens :
a) de herkomst van de donorcel : gameten, stamcellen, kern van volwassen lichaamscel in eicel;
b) de procedure : op cultuurbodem of ingeplant;
c) de intentie : de donoren van gameten ter beschikking gesteld en embryo's aangemaakt voor medisch begeleide voortplanting zijn niet altijd akkoord ook donor te zijn van een wetenschappelijk onderzoeksproject. Een embryo met het project van een ouderschap heeft een andere vorm van respect dan een embryo louter en alleen aangemaakt voor wetenschappelijk onderzoek. Daartegenover staat dat embryo's die niet gebruikt worden voor fertilisatie, vernietigd worden. Het zou onlogisch zijn indien de wetenschappers van deze rest-embryo's niet goed zouden gebruik maken. « La légitimité de la destruction inclut la légitimité de la recherche. » Dit is evenwel geen reden om de patiëntenrechten en de rechten van betrokkenen te negeren.
Art. 8
Een zesde lid toevoegen, luidende :
« Degene die het wetenschappelijk onderzoek inricht en/of uitvoert, draagt er zorg voor dat de persoonlijke levenssfeer van de donoren zoveel mogelijk wordt beschermd. »
Verantwoording
Privacy.
Art. 9
In § 2, eerste lid, 1º, de woorden « vier doctors in de geneeskunde » vervangen door de woorden « vier artsen ».
Verantwoording
Onderscheid tussen artsen en doctoraten.
Doctoraten in medische wetenschappen worden opgevangen door artikel 9, § 2, 2º.
Art. 9
Paragraaf 2, tweede lid, doen vervallen.
Verantwoording
De dokters in de geneeskunde en in de wetenschappen zowel als andere deskundigen terzake zijn uit hoofde van hun deskundigheid dikwijls lid van het Raadgevend Comité voor bio-ethiek.
Art. 9
Paragraaf 3, tweede lid, tweede zin, vervangen door de volgende zin :
« Een herbenoeming van de leden en de plaatsvervangende leden kan tweemaal en slechts telkens voor ten hoogste vier jaar plaatsvinden. Op hun verzoek wordt hun bij koninklijk besluit op de voordracht van de Senaat tussentijds ontslag verleend. »
Verantwoording
Beperking in het aantal herbenoemingen.
Mogelijkheid voor eigen tussentijds ontslag.
Continuïteit in de tekst met betrekking tot het volgende lid, aanvangend met de woorden « In voorkomend geval ... ».
Art. 9
Paragraaf 4 aanvullen met een derde zin, luidende :
« De commissie wijst uit haar midden één of meer plaatsvervangers voor de voorzitter aan. »
Verantwoording
Ook in andere commissies wordt de plaatsvervangend voorzitter vooraf aangewezen.
Art. 9
Dit artikel aanvullen met een § 6, luidende :
« § 6. De vergaderingen van de commissie worden bijgewoond door een waarnemer van de federale minister van Volksgezondheid. Hij heeft geen stemrecht. »
Verantwoording
Communicatie van de Federale Commissie met de regering.
Art. 9
Dit artikel aanvullen met een § 7, luidende :
« § 7. De leden en de plaatsvervangende leden kunnen anders dan op eigen verzoek tussentijds bij koninklijk besluit op de voordracht van de federale minister van Volksgezondheid worden ontslagen :
1º indien ze de verplichtingen voortvloeiende uit het lidmaatschap van de Federale Commissie onvoldoende nakomen;
2º indien ze wegens hun lichamelijke of geestelijke toestand moeten worden geacht de geschiktheid voor het vervullen van hun functie te hebben verloren. »
Verantwoording
Ontslagprocedure.
Art. 9
Dit artikel aanvullen met een § 8, luidende :
« § 8. De commissie regelt haar werkwijze bij een reglement dat de goedkeuring van de minister van Volksgezondheid vergt evenals de wijzigingen ervan. Een goedkeuring kan slechts worden geweigerd indien een goede uitvoering van de werkzaamheden redelijkerwijze niet of niet langer verzekerd is.
De commissie heeft een secretariaat, waarvan de ambtenaren door de minister van Volksgezondheid, gehoord de commissie, worden benoemd, geschorst en ontslagen.
De ambtenaren van het secretariaat zijn voor de uitoefening van hun taken uitsluitend verantwoording verschulding aan de commissie. »
Verantwoording
Opstellen van het inwendig reglement.
Functioneren van secretariaat.
Art. 10
In dit artikel de volgende wijzigingen aanbrengen :
A. in § 1, die § 2 wordt, tussen het woord « heeft » en de woorden « tot taak » het woord « eveneens » invoegen;
B. in § 2, die § 1 wordt, in het eerste lid het woord « eveneens » schrappen.
Verantwoording
De Federale Commissie heeft in de eerste plaats tot taak de onderzoeksprojecten te onderzoeken. Dat is haar meest belangrijke opdracht.
Art. 10
In § 1, 2º, de woorden « ontwikkeling van identieke » doen vervallen.
Verantwoording
1. Resultaten van onderzoek worden niet enkel bepaald door methode en procedure, ook door waarnemingen, deskundigheid, technische uitrusting van het labo zelf.
2. Resultaten van een onderzoek kunnen en zullen elders controle noodzaken.
3. Andere redenen dan « het identieke » kan de reden zijn om onderzoeksprojecten te voorkomen.
4. De Federale Commissie evalueert wetenschappelijke verantwoordingen van elk onderzoek.
Art. 10
In § 2, derde lid, eerste zin, na de woorden « kan een onderzoek doen stopzetten » de woorden « en kan ingrijpen op een onderzoek » invoegen.
Verantwoording
Er behoren nog andere mogelijkheden te zijn dan stopzetten, zoals (tijdelijke) schorsing, toelating of weigering van (aangevraagde) wijziging.
Art. 10
In § 2, het vierde lid vervangen door de volgende leden :
« Met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens deze wet bepaalde regelgeving, worden de inspecteurs van Volksgezondheid belast die daartoe door de minister van Volksgezondheid zijn aangewezen evenals de onder hun bevelen werkzame ambtenaren van het toezicht op de Volksgezondheid. »
Deze bevoegde personen kunnen te allen tijde de laboratoria bezoeken waarin onderzoek op embryo's in vitro gebeurt. Zij zijn bevoegd inlichtingen te vragen en inzage te vorderen en afschrift te nemen voor zover dit voor de vervulling van hun taken redelijkerwijze nodig is. Ieder is verplicht aan deze bevoegde personen alle medewerking te verlenen die voor de vervulling van hun taken nodig is. »
Verantwoording
De inspecteurs van Volksgezondheid hebben deze deskundigheid, ervaring, bevoegdheid. De leden van de Federale Commissie kunnen niet terzelfder tijd rechter zijn en nog op een andere manier in een dossier betrokken worden, hetgeen hun onafhankelijkheid in het gedrang zou brengen bij het oordelen.
Art. 10
In dit artikel de volgende wijzigingen aanbrengen :
A. in § 2, laatste lid, het woord « zij » vervangen door de woorden « de Federale Commissie »;
B. paragraaf 2, laatste lid, in fine aanvullen met de woorden « mede op basis van de informatie en vaststellingen der inspecteurs van Volksgezondheid ».
Verantwoording
Wettelijke bevoegdheid van de inspecteurs van Volksgezondheid.
Deskundigheid en ervaring van de inspecteurs van Volksgezondheid.
Problemen vermijden bij de samenstelling van een controlerende afvaardiging uit de schoot zelf van de Federale Commissie.
Vermijden van impact op controle vanuit interpersoonlijke factoren.
Art. 10
In § 3, eerste zin, de woorden « dit artikel » vervangen door de woorden « § 1 van dit artikel. ».
Verantwoording
Specificatie van noodzaak tweederde meerderheid.
Ofwel is voor opdrachten in de vroegere §§ 1 en 2 (eventueel nieuwe §§ 1 en 2) een tweederde meerderheid nodig, dus niet enkel voor eventuele weigering van onderzoeksproject maar ook voor informatie over de verschillende projecten, toepassingen van de wet, aanbevelingen in de vorm van adviezen.
Indien ook hiervoor een tweederde meerderheid geëist wordt, zou er heel wat informatie over de evolutie in het maatschappelijk denken verloren gaan.
Art. 10
In dit artikel de volgende wijzigingen aanbrengen :
A. in § 4, tussen de woorden « Elk jaar » en het woord « stelt » de woorden « en uiterlijk op 1 juni » invoegen;
B. In § 4 tussen de woorden « ten behoeve van » en de woorden « Wetgevende Kamers » de woorden « de minister van Volksgezondheid » invoegen.
Verantwoording
Bevoegdheid van de minister van Volksgezondheid.
Art. 10
Paragraaf 4 aanvullen met een tweede lid, luidende :
« Telkens binnen een periode van vier jaar brengt de Federale Commissie een rapport uit aan de minister van Volksgezondheid en aan de wetgevende kamers, waarin haar taakvervulling aan een onderzoek wordt onderworpen en voorstellen voor gewenste veranderingen kunnen worden gedaan. »
Verantwoording
Inderdaad wel jaarlijks verslag aan de minister van Volksgezondheid, maar jaarlijkse evaluatie van functionaliteit lijkt me niet zinvol en zelfs in de praktijk niet haalbaar.
Art. 10
Paragraaf 4 aanvullen met een derde lid, luidende :
« De jaarlijkse verslagen en het vierjaarlijks rapport worden door de Federale Commissie, tegen betaling der kosten, voor een ieder verkrijgbaar gesteld. »
Verantwoording
Openbaarheid en betekenisvolle transparantie.
Art. 11
In het eerste lid, het woord « Elke » vervangen door het woord « De ».
Verantwoording
Misverstanden met betrekking tot de definitie « onderzoeker » in artikel 1 vermijden.
Art. 13
In dit artikel de volgende wijzigingen aanbrengen :
A. het woord « Eenieder » vervangen door de woorden « Elke onderzoeker »;
B. de woorden « verboden zijn » vervangen door de woorden « vermeld zijn »;
C. de cijfers « 3, 5º, » doen vervallen.
Verantwoording
A. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen degene die het wetenschappelijk werk verricht (dat wil zeggen de opdrachtgever voor de organisatie of de uitvoering) en hij die belast is met de feitelijke uitvoering van het onderzoek, indien de feitelijke uitvoering geschiedt door een werknemer of door een andere hulppersoon aangemerkt als degene die het onderzoek « uitvoert ».
De straffen zijn niet van toepassing op personen die als hulpverlener optreden.
B. De differentiatie van niet-toelaten en verbieden behoeft ook hier te worden toegepast.
Sommige handelingen staan er vermeld als « niet toegelaten tenzij » andere als « verboden ».
C. Moeilijkheidsgraad en discussies van deze specifieke evaluatie.
Niemand is onfeilbaar, ook zelfs niet het lokaal ethisch comité en de Federale Commissie. Voorbeelden in wetenschappelijk onderzoek zijn legio. Hoelang heeft het geduurd vooraleer men geloofde dat de aarde rond was ? Welke onderzoeksmethode was hier even doeltreffend om tenslotte toch tot deze bevinding te komen ?
Jan REMANS. |
Nr. 179 : van de heer Remans.
Nr. 240 : door de heer Remans.
Nrs. 184 en 185 : van de heer Remans.
Art. 4
Nrs. 49, 190 en 191 : van de heer Remans.
Nrs. 194 en 197 : van de heer Remans.
Nrs. 200 en 201 : van de heer Remans.
Nr. 206 : van de heer Remans.