1-268

1-268

Sénat de Belgique

Belgische Senaat

Annales parlementaires

Parlementaire handelingen

SÉANCES DU JEUDI 29 AVRIL 1999

VERGADERINGEN VAN DONDERDAG 29 APRIL 1999

(Vervolg-Suite)

PROJET DE LOI MODIFIANT L'ARTICLE 54 DE LA LOI DU 15 DÉCEMBRE 1980 SUR L'ACCÈS AU TERRITOIRE, LE SÉJOUR, L'ÉTABLISSEMENT ET L'ÉLOIGNEMENT DES ÉTRANGERS ET L'ARTICLE 57TER DE LA LOI DU 8 JUILLET 1976 ORGANIQUE DES CENTRES PUBLICS D'AIDE SOCIALE, LES ARTICLES 2, § 5, 5, § 2, ET 11BIS DE LA LOI DU 2 AVRIL 1965 RELATIVE À LA PRISE EN CHARGE DES SECOURS ACCORDÉS PAR LES CENTRES PUBLICS D'AIDE SOCIALE (ÉVOCATION)

Discussion générale

(Article 60 du Règlement)

De voorzitter. ­ We vatten de bespreking aan van het wetsontwerp.

Nous abordons l'examen du projet de loi.

Volgens het Reglement geldt de door de commissie aangenomen tekst als basis voor de bespreking. (Zie gedrukt stuk nr. 1-1401/3 van de commissie voor de Binnenlandse en Administratieve Aangelegenheden van de Senaat. Zitting 1998/1999.)

Conformément à notre Règlement, le texte adopté par la commission servira de base à notre discussion. (Voir document nº 1-1401/3 de la commission de l'Intérieur et des Affaires administratives du Sénat. Session 1998/1999.)

De algemene bespreking is geopend.

La discussion générale est ouverte.

Het woord is aan de rapporteur.

Mevrouw Merchiers (SP), rapporteur. ­ Mijnheer de voorzitter, de commissie voor de Binnenlandse en Administratieve Aangelegenheden van de Senaat heeft op 28 april het wetsontwerp besproken tot wijziging van artikel 54 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van artikel 57ter van de organieke wet van juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, van artikelen 2, § 5, 5, § 2, en 11bis van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Deze wetswijzigingen zijn noodzakelijk om de oorlogsvluchtelingen efficiënt te kunnen opvangen en de kosten van deze opvang te kunnen spreiden over de gemeenten. Dit kan enkel door het toepassingsgebied van artikel 54 van de vreemdelingenwet te verruimen. Het contingent van Kosovaarse vluchtelingen die hier via het UNHCR aankomen, zijn geen asielzoekers die een individuele asielaanvraag indienen. Het zijn in feite « ontheemden », een categorie waarin niet is voorzien in het spreidingsplan. Met de huidige wijziging van de wet worden de woorden asielzoekers of kandidaat-vluchtelingen vervangen door een ruimere omschrijving, zodat ook de oorlogsvluchtelingen uit Kosovo in het spreidingsplan kunnen worden opgenomen. De toepassing van het spreidingsplan voor de Kosovaarse vluchtelingen is een logische zaak want op deze manier wordt de solidariteit over het hele land gespreid.

Het laatste artikel van het ontwerp, artikel 7, zorgt ervoor dat de aanpassing van de wet ingaat met terugwerkende kracht vanaf 18 april, de datum waarop het eerste UN-contingent vluchtelingen in de Belgische onthaalcentra is aangekomen. Een aantal van deze mensen hebben de centra reeds verlaten om in te trekken bij familieleden of te verhuizen naar andere gemeenten.

Tijdens de bespreking in de commissie is gebleken dat de leden van de commissie het standpunt van de minister deelden. In antwoord op de vraag van een lid bevestigde de minister dat de OCMW's die het spreidingsplan correct toepassen hiervoor volledig worden vergoed. Tevens zal een lijst met meer dan 2 000 opvangplaatsen aan de OCMW's worden bezorgd. Elk OCMW kan van dit aanbod gebruik maken en zal ervoor worden vergoed. Normalerwijze zullen de vluchtelingen in de onthaalcentra blijven tot ze ergens een onderkomen of huisvesting hebben gevonden.

De leden van de commissie waren het over het voorliggend wetsontwerp eens en er werden geen amendementen ingediend.

Het ontwerp werd door de acht aanwezige leden eenparig aangenomen. Vertrouwen werd geschonken aan de rapporteur voor het uitbrengen van een mondeling verslag.

Dan licht ik nu het standpunt van de SP-fractie toe. De oorlog in Kosovo en de etnische zuiveringen die in het voormalige Joegoslavië door het regime van president Milosevic worden uitgevoerd hebben bijna één miljoen Albanese Kosovaren op de vlucht gedreven naar de naburige landen. In de opvangkampen in de regio heersen dramatische toestanden. Ook België heeft aangeboden om een contingent vluchtelingen van het UNHCR naar ons land over te brengen en tijdelijke bescherming te bieden. Om deze opvang op adequate wijze te laten verlopen, moest de wetgeving zeer snel worden aangepast. De SP-fractie verheugt zich over de eensgezindheid over deze wetsaanpassingen waarmee de politieke wereld het solidariteitsgevoel dat bij de bevolking leeft, gestalte geeft. Omdat de situatie in de kampen in Albanië en Macedonië zo dramatisch is, zullen we nog meer vluchtelingen in België moeten kunnen opvangen. In een eerste fase kunnen hier 1 200 Kosovaren terecht. Door het spreidingsplan kunnen ze sneller doorstromen naar de verschillende opvangmogelijkheden in de gemeenten en komt er in de centra voor eerste onthaal opnieuw plaats vrij voor andere vluchtelingen die onze bescherming prioritair nodig hebben. Daarom zal onze fractie het voorliggende wetsontwerp met overtuiging goedkeuren.

De voorzitter. ­ Daar niemand meer het woord vraagt, is de algemene bespreking gesloten.

Plus personne ne demandant la parole, la discussion générale est close.

We stemmen later over het geheel van het wetsontwerp.

Il sera procédé ultérieurement au vote sur l'ensemble du projet de loi.

In afwachting dat staatssecretaris Moreels aanwezig kan zijn, stel ik voor de vergadering te schorsen.

De voorzitter. ­ De vergadering is geschorst.

La séance est suspendue.

­ De vergadering wordt geschorst om 9.55 uur.

La séance est suspendue à 9 h 55.

Ze wordt hervat om 10.55 uur.

Elle est reprise à 10 h 55.

De voorzitter. ­ De vergadering is hervat.

La séance est reprise.