1-409/2 | 1-409/2 |
30 OKTOBER 1996
De Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst met Oekraïne is het resultaat van het in oktober 1992 door de Raad Algemene Zaken genomen besluit onderhandelingen aan te vatten met de uit de voormalige U.S.S.R. ontstane Staten ten einde met deze landen partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomsten aan te gaan. Deze komen in de plaats van de in december 1989 met de U.S.S.R. gesloten overeenkomst inzake handel en commerciële en economische samenwerking.
De P.S.O. met Oekraïne werd op 14 juni 1994 te Luxemburg ondertekend.
Ze bevat hoofdzakelijk de volgende punten :
totstandbrenging van een politieke dialoog;
wat de markttoegang betreft, wederzijdse toekenning door de partijen van de meestbegunstigingsregeling. De overeenkomst staat vrijwarings- en antidumpingmaatregelen toe en verwijst naar specifieke overeenkomsten inzake textielprodukten, kolen en nucleaire materialen;
een gediversifieerde behandeling met betrekking tot de vestiging en de werking van vennootschappen;
onder bepaalde voorwaarden, liberalisering van het dienstenverkeer en het betalings- en kapitaalverkeer;
de door Oekraïne aangegane verbintenis zijn wetgeving af te stemmen op die van de Unie en de bescherming van intellectuele eigendom op zijn grondgebied te verbeteren;
samenwerking op velerlei economische gebieden;
aanmoediging van culturele samenwerking en uitwisseling van culturele programma's;
financiële steunverlening, met name in het kader van het « TACIS-programma ».
Verder dient te worden aangestipt dat de overeenkomst de eerbiediging van de mensenrechten, de democratie en de vrije markt als « een essentieel onderdeel » beschouwt en dat elke partij het recht heeft « passende maatregelen » te nemen wanneer zij van mening is dat de partner zijn uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet is nagekomen.
De P.S.O. stelt geen vrijhandelszone in, maar voorziet voor 1998 in de mogelijkheid tot overleg tussen de partijen om na te gaan of de onderhandelingen over een vrijhandeslzone kunnen worden aangevat.
Deze overeenkomst vormt een belangrijke stap in de betrekkingen tussen de Europese Unie en Oekraïne.
Ze maakt deel uit van een alomvattende strategie die door de Unie ten aanzien van dit land wordt gevoerd en die in november 1994 heeft geleid tot het aannemen van een « gemeenschappelijk standpunt » betreffende de doelstellingen en prioriteiten van de Europese Unie ten aanzien van dit land.
In juni 1994 heeft de Unie eveneens besloten Oekraïne aanzienlijke steun te verlenen om het land ertoe aan te zetten de kerncentrale van Tsjernobyl te sluiten, voor de nieuwe centrales westerse veiligheidsmaatstaven toe te passen en zijn energiebronnen te diversifiëren.
Een lid wijst erop dat de Belgische parlementsleden bij herhaling delegaties uit Oekraïne hebben ontvangen. Die hadden niet alleen een bezoek van algemene aard op hun agenda staan, maar ook zeer specifieke bezoeken aan verschillende commissies, waar een aantal problemen die hen konden aanbelangen, in hun aanwezigheid werden behandeld.
Om uiteenlopende redenen kan Oekraïne ongetwijfeld rekenen op een ruime sympathie en een positieve inzet van onze assemblee.
Een ander lid merkt op dat Oekraïne voor zijn energiebehoeften sterk afhankelijk is van Rusland. In Oekraïne wordt er op alle vlakken een bezuinigingsbeleid gevoerd : voor de gewone burger, in de hotels, bij het parlement...
Treffend is overigens hoe verdeeld de Oekraïners zijn over de vraag of ze toenadering zouden zoeken tot Europa dan wel of ze nauwer bij Rusland zouden blijven aansluiten. Volgens spreekster zal men op dit punt nog niet zo snel tot eensgezindheid komen.
De minister is het eens met de analyse van vorige spreker omtrent de heersende verdeeldheid. Oekraïne blijft voor zijn energiebehoeften zeer sterk afhankelijk van Rusland. De minister is voorstander van een grotere Europese betrokkenheid met betrekking tot het nucleair beleid in Oekraïne. Voor het overige is het nodig dat de grote hulpprogramma's, zoals TACIS en PHARE, hun werk doen. Er heerst geen grote openheid van geest in Europa hieromtrent, niettegenstaande Oekraïne al veel verder geëvolueerd is dan, bijvoorbeeld, Belarus.
Daarenboven is waakzaamheid geboden : terwijl de ene helft zich wil ontdoen van de kernenergie, wil de andere helft van de bevolking, die aanleunt bij Rusland, dit ook op militair vlak. De president van Oekraïne heeft al grote inspanningen geleverd, doch deze inspanningen worden niet altijd geapprecieerd door die ene helft van de bevolking. Het regime is trouwens sterk afhankelijk van de economische ontwikkelingen. Indien het Westen geen bevredigende oplossing te bieden heeft, zal het land zich noodgedwongen terug tot het Oosten richten.
De Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst met Oekraïne is meer dan een symbolische overeenkomst. De overeenkomst is van dezelfde aard als de overeenkomst met Moldavië.
De artikelen 1 en 2, alsmede het wetsontwerp in zijn geheel, worden eenparig aangenomen door de 9 aanwezige leden.
Vertrouwen wordt geschonken aan de rapporteur voor het opstellen van dit verslag.
| De Rapporteur,
Michèle BRIBOSIA-PICARD. |
De Voorzitter,
Valère VAUTMANS. |
Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.
Art. 2
De Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Gemeenschappen en hun Lid-Staten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, de Bijlagen I, II, III, IV en V, het Protocol en de Slotakte, gedaan te Luxemburg op 14 juni 1994, zullen volkomen uitwerking hebben.