BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2020-2021
________
27 januari 2021
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 7-970

de Alexander Miesen (MR)

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit
________
Flüge - Besteuerung - Flugmaut - Einführung - Initiativen ___________ Vluchten - belastingen - vliegtaks - invoering - initiatieven
________
milieuheffing
vliegtuig
luchtverontreiniging
heffingen op vervoersinfrastructuur
luchtvervoer
voertuigenbelasting
________
27/1/2021Verzending vraag
29/4/2021Rappel
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 7-970 d.d. 27 januari 2021 :

immer wieder tauchen Ideen auf, wie das Autofahren noch mehr besteuert werden kann. Zuletzt gab es eine Initiative der Regierung der Region Brüssel-Hauptstadt, die auf ihrem Territorium eine PKW-Maut einführen soll.

Das Autofahren ist bereits heute eine der meist besteuerten Aktivitäten überhaupt: Mehrwert- und Anmeldesteuer bei der Anschaffung, Mehrwertsteuer auf Unterhalt und Reparaturen und nicht zuletzt die Besteuerung von Benzin und Diesel, die bereits heute dem viel gepriesenen Prinzip von «wer viel fährt, soll auch viel bezahlen» folgt.

Die Einführung einer Maut würde den Autofahrer zusätzlich belasten. Viele Politiker sehen darin eine notwendige Maßnahme zur Eingrenzung der CO2-Ausstösse. Ich gebe allerdings zu bedenken, dass eine solche Maßnahme genau jene besonders trifft, die auf den PKW angewiesen sind. Das ist vor allem die Landbevölkerung, die nicht auf den ÖPNV ausweichen kann und jene die eine Fahrzeug aus beruflichen Gründen benötigen.

In diesem Kontext finde ich es sehr verwunderlich, dass es keine Debatte darüber gibt, Flüge mit einer Art Maut zu belegen. Der Wegfall des Flugverkehrs während des Lockdowns in der Corona-Krise hat deutlich gezeigt, welch negativen (positiven?) Einfluss dieser auf die Emissionswerte hat. Die Flugpreise stehen m.E. weder im Verhältnis zu den verursachten Emissionen, noch zu der Besteuerung die heute bereits einem Autofahrer auferlegt wird. Daher sehe ich im Flugverkehr dringenden Handlungsbedarf, bestenfalls natürlich auf internationaler Ebene.

Daher erlaube ich mir Ihnen folgende Fragen zu stellen:

1) Wie stehen Sie zu der Einführung einer Flugmaut?

2) Welche diesbezüglichen Initiativen gibt es auf belgischer, europäischer und internationaler Ebene?

3) Wie schätzen Sie die Chancen auf die Einführung einer Flugmaut ein?

_______________

Telkens weer duiken er ideeën op over hoe het autorijden nog meer kan worden belast. Onlangs nog heeft de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het initiatief genomen om op haar grondgebied een tolheffing voor personenwagens in te voeren.

Autorijden is nu al een van de zwaarst belaste activiteiten van allemaal: btw en belasting op inverkeerstelling bij aankoop, btw op onderhoud en reparaties en niet te vergeten de belasting op benzine en diesel, die nu reeds het veelgeprezen principe volgt van «de vervuiler betaalt».

De invoering van een tolheffing zou een extra belasting voor de automobilisten betekenen. Veel politici zien dit als een noodzakelijke maatregel om de CO2-uitstoot te beperken. Ik wil er echter op wijzen dat een dergelijke maatregel vooral diegenen treft die zijn aangewezen op de auto. Dat geldt vooral voor de plattelandsbevolking, die niet op het openbaar vervoer kan overstappen, en voor diegenen die een voertuig nodig hebben voor hun werk.

In deze context verbaast het mij ten zeerste dat er geen debat wordt gevoerd over het opleggen van een soort tolheffing op vluchten. Het wegvallen van het luchtverkeer tijdens de lockdown in de coronacrisis heeft duidelijk aangetoond wat voor negatieve impact het luchtverkeer op de CO2-uitstoot heeft. Naar mijn mening staan de prijzen van de vliegtuigtickets niet in verhouding tot de veroorzaakte emissies, noch tot de belasting die vandaag reeds aan automobilisten wordt opgelegd. Volgens mij is er dus dringend behoefte aan maatregelen op het gebied van het luchtverkeer, in het beste geval natuurlijk op internationaal niveau.

Daarom ben ik zo vrij u de volgende vragen te stellen:

1) Hoe staat u tegenover de invoering van een vliegtaks?

2) Welke initiatieven zijn er in dit verband op Belgisch, Europees en internationaal niveau?

3) Hoe groot acht u de kans dat er een vliegtaks wordt ingevoerd?