Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-985

van Ann Brusseel (Open Vld) d.d. 14 juni 2016

aan de staatssecretaris voor Armoedebestrijding, Gelijke Kansen, Personen met een beperking, en Wetenschapsbeleid, belast met Grote Steden, toegevoegd aan de Minister van Financiën

Geweld jegens holebi's - Orgaan voor de coördinatie en de analyse van de dreiging (OCAD) - Dreigingsanalyse - Overleg bij evenementen - Preventie - Overleg met de Gemeenschappen

genderidentiteit
Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse
seksuele minderheid
statistiek
geografische spreiding
geweld
discriminatie op grond van seksuele geaardheid
geslachtsverandering

Chronologie

14/6/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/7/2016)
12/7/2016Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-983
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-984

Vraag nr. 6-985 d.d. 14 juni 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Deze vraag betreft gelijke kansen en is aldus een bevoegdheid van de Senaat conform artikel 79 van het Reglement en het betreft tevens een transversale aangelegenheid - Gemeenschappen. Preventie van homofobie verloopt aldus onder meer via het onderwijs en media, wat gemeenschapsaangelegenheden zijn.

De Nederlandse Homobelangenorganisatie COC gaat de politie vragen rekening te houden met homo-evenementen in de dreigingsanalyse van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). De oproep volgt na een schietpartij in een gayclub in het Amerikaanse Orlando, op 12 juni 2016, waarbij vijftig doden en zeker drieënvijftig gewonden zijn gevallen.

Gezien de regelmatig terugkerende berichtgeving van homofoob geweld, de ernstige dreiging vanwege bepaalde extremistische fundamentalisten jegens holebi's, en gezien de recente actualiteit in Orlando lijkt extra waakzaamheid meer dan aangewezen.

Graag had ik u dan ook volgende vragen voorgelegd :

1) Kunt u meedelen of er ook bij ons behoefte is aan overleg voor de dreigingsanalyse met de holebiverenigingen en dit zowel voor de specifieke holebi-evenementen als de risico's op aanslagen jegens de holebigemeenschap, met het oog op preventiemaatregelen zoals extra camerabewaking of bijkomende gerichte patrouilles ? Zo neen, waarom niet ? Zo ja, kan dit concreet worden ingevuld naar type overleg en behelst dit tevens extra veiligheidsmaatregelen? Kunnen deze worden toegelicht ?

2) Is er ook in ons land sprake van een toegenomen dreiging jegens de holebi's en zo ja, kan deze worden toegelicht ? Zo neen, hoe verklaart u dit ?

3) Kunt u de meest recente cijfers meedelen van geweld jegens holebi's en kunnen de cijfers worden opgesplitst per stad of provincie ? Is er sprake van een toe- of afname en kan dit cijfermatig worden toegelicht ?

4) Bent u bereid samen te zitten met de Gemeenschappen om preventieve maatregelen te nemen inzake het terugdringen van homofobie ? Kunt u concreet toelichten ?

Antwoord ontvangen op 12 juli 2016 :

1) Dit zal één van de bijzondere aandachtspunten zijn die ik wens aan te kaarten in de onderhandelingen voor het volgende Interfederaal Actieplan Homo- en transfoob geweld en discriminatie (2016-2017). Het Instituut organiseerde op 27 juni 2016, op mijn vraag, een consultatieronde voor alle middenveldorganisaties die werken rond het LGBTI- thema en dit in het kader van de voorbereidingen van het toekomstig IAP. Tijdens deze consultatie werd deze specifieke vraag aan hen voorgelegd. Hun antwoord wordt besproken in het antwoord van vraag 2).

2) Tijdens de consultatieronde met het middenveld op 27 juni 2016 hebben de verschillende organisaties aangekaart dat geweld tegen LGBTI nog steeds een bijzonder probleem blijft. Maar zij meldden ook dat een groter bewustzijn bestaat voor de bescherming en de veiligheid van LGBTI-personen, in bijzonderheid na de recente terreuraanslagen. Zo werd er bijvoorbeeld tijdens de PrideParade op 14 mei 2016 in Brussel, in het kader van de veiligheidsmaatregelen, de PrideVillage beperkt tot drie ingangen. Hieruit blijkt dus dat veiligheidsdiensten reeds rekening houden met een toegenomen dreiging onder meer jegens LGBTI-personen. De betrokken niet gouvernementele organisaties (NGO) reageren zeker positief ten aanzien,van deze bijkomende aandacht voor bescherming, maar wensen er wel op te wijzen dat het steeds belangrijk is dat er een goed evenwicht bewaard wordt tussen bescherming van en respectvol handelen ten aanzien van personen uit deze doelgroepen. Deze verzuchtingen opgeworpen in de consultatieronde, zullen meegenomen worden in de besprekingen van het IAP. Ik kan er wel op wijzen dat er reeds in het kader van het vorige IAP verscheidene initiatieven werden opgestart inzake het respectvol bejegenen van LGBTI-personen door onder meer politie- en veiligheidsbeambten.

3) Uit het cijferverslag van Unia, verschenen in 2016, over de meldingen 2015, blijkt een toename van de meldingen op grond van het beschermd criterium seksuele oriëntatie. In 2015 ging het om twee honderd en drie meldingen die aanleiding gaven tot tweeënnegentig dossiers, twaalf meer dan in 2014. Bijna de helft van deze dossiers (46 %) betreffen samenlevingsproblemen (burenruzies, problemen in de publieke ruimte, problemen in de familie, …). Dat is het dubbele van 2014.

De stijging is het meest uitgesproken in dossiers over burenconflicten (van intimidatie tot misdrijven met verwerpelijk motief). De grafiek (http://unia.be/files/Documenten/Cijferverslag_2015.pdf) op pagina 44 geeft een duidelijke stijging aan tussen 2010 en 2015. Er waren de voorbije jaren eveneens gewelddelicten die de pers haalden: een jonge homoseksueel die werd doodgeslagen en achtergelaten in de buurt van Luik, wat aanleiding gaf tot een assisenproces alsook een dakloze die in een park in het Luikse werd vermoord met een bijl.

Er bestaat ook een kwalitatief onderzoek van Lies D’Haese, Alexis Dewael en Mieke Van Houtte (2015) Geweld tegenover holebi’s, deel III : Kenmerken van homofoob geweld en mentaal welbevinden, Syntheserapport, Steunpunt Gelijkekansenbeleid en Universiteit Gent dat online kan geraadpleegd worden (deel I : http://www.steunpuntgelijkekansen.be/wp-content/uploads/Geweld-tegenover-Holebis-I-tussentijdsrapport-2013-Lies-dHaese-130514-bvl.pdf, deel II : http://www.steunpuntgelijkekansen.be/wp-content/uploads/Geweld-tegenover-Holebis-II-tussentijdsrapport-2014-Lies-dHaese-130514-bvl.pdf).

Daarnaast worden cijfers omtrent homo- and transfobie en -geweld geregistreerd in navolging van de COL13. In onderstaande tabel kunt u per gerechtelijk arrondissement cijfers vinden van gevallen van discriminatie en haatmisdrijven die behandeld werden door de correctionele rechtbanken in België tussen 1 januari en 31 december 2015 (cijfers verzameld in het kader van de COL13). In tabel 56E gaat het om gevallen van discriminatie ten opzichte van holebi’s. Deze maken 8,86 % van de gevallen van discriminatie uit. Discriminatie ten opzichte van transgender personen valt onder tabel 56D « discriminatie op grond van geslacht ». Deze maken 1,27 % van de gevallen van discriminatie uit. Omdat discriminatie op grond van geslachtsverandering, genderidentiteit en genderexpressie niet apart wordt weergegeven is het dus niet mogelijk hier exacte cijfers voor weer te geven. Andere discriminatiegronden zijn racisme, xenofobie, discriminatie op grond van een beperking en discriminatie die niet onder te verdelen valt in racisme, xenofobie, homofobie of op grond van geslacht of beperking.

In een vorige evaluatie van de COL13 in 2014 bleek dat er over deze discriminatiegronden 1 142 gevallen van discriminatie behandeld werden door de correctionele rechtbank. In 2013 waren dit 843 gevallen. Ten opzichte van 869 in 2015 bleek er dus een daling ten opzichte van 2014, maar een stagnatie ten opzichte van 2013.

Tableau 1 : Nombre d’affaires de discrimination entrées dans les parquets correctionnels de Belgique, entre le 1er janvier 2015 et le 31 décembre 2015.

Données présentées par arrondissement / parquet / division judiciaire en fonction du code de prévention enregistré (n et % en ligne).


56A - Racisme

56B - Xénophobie

56C - Discrimination, hormis les cas de discrimination raciste, xénophobe ou homophobe, ou les cas de discrimination fondée sur le sexe ou sur le handicap

56D - Discrimination fondée sur le sexe

56E - Homophobie

56F - Discrimination fondée sur le handicap

TOTAL


n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

ARRONDISSEMENT D'ANVERS

102

81,60

5

4,00

9

7,20

4

3,20

4

3,20

1

0,80

125

100,00

parquet d'Anvers - division d'Anvers

84

86,60

5

5,15

3

3,09

2

2,06

2

2,06

1

1,03

97

100,00

parquet d'Anvers - division de Malines

13

65,00

.

.

5

25,00

1

5,00

1

5,00

.

.

20

100,00

parquet d'Anvers - division de Turnhout

5

62,50

.

.

1

12,50

1

12,50

1

12,50

.

.

8

100,00

ARRONDISSEMENT DU LIMBOURG

20

80,00

.

.

5

20,00

.

.

.

.

.

.

25

100,00

parquet du Limbourg - division de Hasselt

7

70,00

.

.

3

30,00

.

.

.

.

.

.

10

100,00

parquet du Limbourg - division de Tongres

13

86,67

.

.

2

13,33

.

.

.

.

.

.

15

100,00

ARRONDISSEMENT DE BRUXELLES

142

82,08

2

1,16

14

8,09

.

.

14

8,09

1

0,58

173

100,00

parquet de Bruxelles

142

82,08

2

1,16

14

8,09

.

.

14

8,09

1

0,58

173

100,00

ARRONDISSEMENT DE LOUVAIN

18

85,71

.

.

1

4,76

1

4,76

.

.

1

4,76

21

100,00

ARRONDISSEMENT DU BRABANT WALLON

26

70,27

3

8,11

5

13,51

.

.

3

8,11

.

.

37

100,00

ARRONDISSEMENT DE LA FLANDRE OCCIDENTALE

38

80,85

.

.

4

8,51

.

.

4

8,51

1

2,13

47

100,00

parquet de la Flandre occidentale - division de Bruges

8

66,67

.

.

1

8,33

.

.

2

16,67

1

8,33

12

100,00

parquet de la Flandre occidentale - division de Courtrai

26

89,66

.

.

2

6,90

.

.

1

3,45

.

.

29

100,00

parquet de la Flandre occidentale - division d'Ypres

3

60,00

.

.

1

20,00

.

.

1

20,00

.

.

5

100,00

parquet de la Flandre occidentale - division de Furnes

1

100,00

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

1

100,00

ARRONDISSEMENT DE LA FLANDRE ORIENTALE

47

41,96

7

6,25

46

41,07

3

2,68

9

8,04

.

.

112

100,00

parquet de la Flandre orientale - division de Gand

23

41,07

6

10,71

21

37,50

1

1,79

5

8,93

.

.

56

100,00

parquet de la Flandre orientale - division de Termonde

16

41,03

.

.

20

51,28

2

5,13

1

2,56

.

.

39

100,00

parquet de la Flandre orientale - division d'Audenarde

8

47,06

1

5,88

5

29,41

.

.

3

17,65

.

.

17

100,00

ARRONDISSEMENT DE LIEGE

102

77,27

2

1,52

8

6,06

1

0,76

18

13,64

1

0,76

132

100,00

parquet de Liège - division de Liège

87

75,65

2

1,74

7

6,09

1

0,87

17

14,78

1

0,87

115

100,00

parquet de Liège - division de Huy

3

100,00

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

3

100,00

parquet de Liège - division de Verviers

12

85,71

.

.

1

7,14

.

.

1

7,14

.

.

14

100,00

ARRONDISSEMENT DE NAMUR

26

76,47

3

8,82

3

8,82

.

.

2

5,88

.

.

34

100,00

parquet de Namur - division de Namur

18

90,00

1

5,00

1

5,00

.

.

.

.

.

.

20

100,00

parquet de Namur - division de Dinant

8

57,14

2

14,29

2

14,29

.

.

2

14,29

.

.

14

100,00

ARRONDISSEMENT DU LUXEMBOURG

19

61,29

.

.

7

22,58

1

3,23

4

12,90

.

.

31

100,00

parquet du Luxembourg - division d'Arlon

11

68,75

.

.

3

18,75

.

.

2

12,50

.

.

16

100,00

parquet du Luxembourg - division de Neufchateau

6

54,55

.

.

2

18,18

1

9,09

2

18,18

.

.

11

100,00

parquet du Luxembourg - division de Marche-en-Famenne

2

50,00

.

.

2

50,00

.

.

.

.

.

.

4

100,00

ARRONDISSEMENT DU HAINAUT

95

71,97

4

3,03

13

9,85

1

0,76

19

14,39

.

.

132

100,00

parquet de Mons - division de Mons

40

67,80

2

3,39

7

11,86

.

.

10

16,95

.

.

59

100,00

parquet de Mons - division de Tournai

19

70,37

2

7,41

2

7,41

.

.

4

14,81

.

.

27

100,00

parquet de Charleroi - division de Charleroi

36

78,26

.

.

4

8,70

1

2,17

5

10,87

.

.

46

100,00

TOTAL

635

73,07

26

2,99

115

13,23

11

1,27

77

8,86

5

0,58

869

100

Source : banque de données du Collège des procureurs généraux – Analystes statistiques.

4. Dit zal gebeuren in het kader van de besprekingen van het nieuwe Interfederaal Actieplan Homo- en transfoob geweld en discriminatie.