Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-81

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 23 oktober 2014

aan de minister van Defensie, belast met Ambtenaren-zaken

Federale overheid - Telewerken - Overzicht - Inspectiebezoeken - Cybercrime - Kostenbesparingen

computercriminaliteit
computerpiraterij
werk op afstand
arbeidsinspectie
overheidsapparaat
ministerie
arbeidsveiligheid
officiële statistiek
gezondheid op het werk
overheidsadministratie

Chronologie

23/10/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2014)
27/11/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-69
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-70
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-71
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-72
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-73
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-74
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-75
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-76
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-77
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-78
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-79
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-80
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-82
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-83
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-84
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-85
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-86

Vraag nr. 6-81 d.d. 23 oktober 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op grond van het koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt hebben personeelsleden van de federale overheidsdiensten de mogelijkheid om telewerk te verrichten. Deze flexibele werkvorm is mogelijk voor zowel contractuelen, mandaathouders, stagiairs als statutairen. Ook occasioneel telewerk is, mits toestemming van de hiërarchische meerdere, toegestaan in het geval het personeelslid specifieke problemen heeft om naar zijn/haar werkplaats te gaan.

De interne preventiedienst kan bij de telewerker controleren of de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek nageleefd worden. Dergelijke controle of inspectiebezoek kan ook op aanvraag van de telewerker worden uitgevoerd.

Ik heb volgende vragen met betrekking tot de diensten (Federale en Programmatorische Overheidsdiensten), instellingen en organisaties die onder de bevoegdheden van de geachte minister/ geachte staatssecretaris ressorteren:

1) Hoeveel van het totaal aantal personeelsleden, zowel in absolute aantallen als in procent, werkt thans: a) occasioneel thuis; b) structureel thuis.

2) a) Hoeveel inspectiebezoeken werden er in de periode 2009-2014 uitgevoerd door de interne preventiedienst?

b) Hoeveel hiervan gebeurden er op aanvraag van de telewerker?

c) In hoeveel gevallen was de telewerkplek niet conform de maatregelen inzake veiligheid en gezondheid op de werkplek? Welk gevolg werd aan deze vaststellingen gegeven en door wie werden desgevallend de kosten gedragen om de telewerkplek in overeenstemming te brengen met de geldende regels inzake veiligheid en gezondheid?

3) Hoeveel gevallen van cybercrime en/of spionage werden er vastgesteld bij telewerkers in de periode 2009-2014? Welke (bijkomende) beveiligingsmaatregelen werden er dientengevolge getroffen?

4) Werd de eventuele kostenbesparing voor de federale dienst, instelling of organisatie wegens telewerk ooit al in kaart gebracht?

a) Zo ja, wat zijn de belangrijkste bevindingen en conclusies van deze studie? Welk bedrag wordt jaarlijks uitgespaard wegens de implementatie van de flexibele werkvorm 'telewerk' in de desbetreffende federale dienst, instelling of organisatie?

b) Zo nee, waarom niet? Acht de minister/ de staatssecretaris een dergelijke studie nuttig?

Antwoord ontvangen op 27 november 2014 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Wat Defensie betreft :

Het thuiswerken is bij het federaal administratief openbaar ambt geregeld door het koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk in het federaal administratief openbaar ambt. Voor het militair personeel is er momenteel geen wet- en / of regelgevend kader voorzien.

Een studie over dit thema loopt bij de Defensiestaf.

Er moet worden opgemerkt dat telewerk van toepassing is binnen de parastatalen van Defensie met uitzondering van de Centrale Dienst voor sociale en culturele actie van Defensie (CDSCA).

Wat Ambtenarenzaken betreft :

P&O - OFO

1) a) Occasioneel : 0.

1) b) 335 medewerkers of 84,67 %.

Tot op heden houdt de federale overheidsdienst (FOD) P&O (Selor en OFO inbegrepen) wat betreft het telewerk geen rekening met de criteria occasioneel / structureel telewerk. Ofwel werkt het personeel een vaste dag per week thuis, ofwel varieert die dag telewerk naar gelang de activiteiten van de medewerker en van zijn dienst. Voor de toekomst richten wij ons op een flexibeler beleid wat betreft telewerk zodat elke medewerker en elk team het realiseren van de objectieven kan garanderen zonder rekening te houden met een fysieke aanwezigheid op de werkplek.

SELOR

1) a) Occasioneel : 0.

1) b) 129 medewerkers of 100,00 %.

Structureel kan iedereen een dag per week van thuis uit werken. De dag moet variëren naar gelang de activiteiten van de medewerker en van zijn dienst.

In functie van het efficiënt realiseren van de gestelde objectieven kan elke medewerker bovendien occasioneel ook supplementaire dagen van thuis uit werken.

Bij Selor worden zo maximale resultaten bereikt waar bij fysieke aanwezigheid op de werkplek geen criteria vormt.

P&O – OFO

2) a) De interne dienst heeft tijdens de periode 2009-2014 geen enkele inspectie uitgevoerd.

2) b) Er was geen enkele aanvraag van enige medewerker.

2) c) Wegens de antwoorden op a) en b) werd er geen enkele herschikking doorgevoerd.

SELOR

2) a) Geen enkele inspectie.

2) b) Geen enkele aanvraag.

2) c) Op vraag van de medewerkers van Selor zijn enkele uitzonderlijke maatregelen genomen. Een paar personen kunnen genieten van een supplementaire laptop, zodat ze niet telkens hun device moeten verplaatsen naar huis / werk.

3)

P&O : tijdens de periode 2009-2014, werd geen enkel geval van cybercrime en / of spionage vastgesteld. In ieder geval, mocht een verdacht geval ontdekt worden, dan zou de hiërarchie hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld worden teneinde de vereiste maatregelen te kunnen treffen.

OFO : tijdens de periode 2009-2014, werd geen enkel geval van cybercrime en / of spionage vastgesteld.

SELOR : geen enkele geval van cybercrime en / of spionage werd vastgesteld.

Bij Selor werden structurele maatregelen genomen om cybercrime en spionage te bestrijden. Bovendien zijn enkele maatregelen gefocust op thuiswerk (cf. VPN, encryptie harde schijven en anti-virus.

4) P&O – OFO

De implementering van de New way of working (NWOW) in de federale organisaties, waarvan het telewerk slechts een van de talrijke aspecten is, vereist eerst en vooral investeringen die het alle medewerkers mogelijk maken volgens de beginselen van de NWOW werkzaam te zijn (een laptop voor elke medewerker, terbeschikkingstelling van een mobiel telefoontoestel en een abonnement, investering in telefonie via laptop van het type Microsoft Lync om de traditionele telefoontoestellen te vervangen door helmen, ten laste neming (gedeeltelijk of volledig) van de kosten die verband houden met de terbeschikkingstelling van een ADSL-lijn, enz.). Met betrekking tot de FOD P&O loopt deze investeringsoefening naar haar einde voor wat Selor betreft (Selor verhuist begin 2015 naar het WTC III in een NWOW omgeving) en voor de centrale administratie gelegen aan de Wetstraat 51 gebeurt dit vanaf 2015 met het oog op de verhuizing van deze dienst ten laatste eind 2017.

Als antwoord op uw vraag heeft de FOD P&O dus geen studie verricht over de eventueel verwezenlijkte besparingen aangezien de investeringsfase ten einde loopt (voor Selor) of slechts van start gaat begin 2015 (voor de centrale administratie van P&O).

4) a) Niet van toepassing want ª neen ».

4) b) Gelet op de wil van de nieuwe federale regering om de NWOW binnen de federale administraties in de hand te werken, zou het interessant en nuttig zijn een studie op te starten met een bredere scope met betrekking tot de financiële gevolgen van de NWOW. Binnen twee à drie jaar, wanneer meer en meer besturen de stap naar de NWOW zullen hebben gedaan, zou er een studie kunnen worden gelanceerd om een vergelijking te verrichten enerzijds van de noodzakelijke investeringskosten in termen van IT, lokaalbezetting (gehuurde vierkante meter) of functioneringskosten van de administraties in het algemeen.

4) SELOR

De kostenbesparing werd niet in kaart gebracht.

4) a) Niet van toepassing.

4) b) Voor Selor is moeilijk om de kostenbesparing van de NWOW implementatie formeel te berekenen. Uiteraard is de rechtstreekse efficientiewinst en gegroeide motivatie van de medewerkers sterk voelbaar. Bovendien worden deze constant geëvalueerd.