Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-536

van Ann Brusseel (Open Vld) d.d. 26 maart 2015

aan de minister van Justitie

Seksuele Agressie Set (SAS) - Resultaten - DNA-databank "Criminalistiek" of "Veroordeelden" - Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking - Toepassing - Informatieverslag van de Senaat nr. 6-97/2

conferentie VN
positie van de vrouw
seksueel geweld
DNA
gerechtelijke vervolging
gegevensbank
opvolging informatieverslag
genetische database

Chronologie

26/3/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/4/2015)
19/6/2015Rappel
30/9/2015Antwoord

Vraag nr. 6-536 d.d. 26 maart 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Hoofstuk III.1. " Geweld tegen vrouwen " van het Informatieverslag betreffende de opvolging van de toepassing van het Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking (stuk Senaat nr. 6-97/2) bevat belangrijke beleidssuggesties.

De Senaat beveelt aan de Seksuele Agressie Set (SAS) systematisch aan te bieden aan de slachtoffers. Tevens moeten de sets systematisch en in alle gevallen op korte termijn door een labo worden onderzocht om DNA van de dader op te sporen. De resultaten moeten zo snel mogelijk opgenomen worden in de DNA-databanken "Criminalistiek" of "Veroordeelden". In alle ziekenhuizen moeten Seksuele Agressie Sets (SAS) aanwezig zijn.

Deze vraag betreft gelijke kansen en is aldus een bevoegdheid van de Senaat conform artikel 79 van het reglement en het betreft tevens een transversale aangelegenheid - Gemeenschappen. De vragen zijn rechtstreeks gebaseerd op het unaniem goedgekeurde informatieverslag betreffende de opvolging van de toepassing van het Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking (stuk Senaat nr. 6-97/2).

Graag had ik u dan ook volgende vragen voorgelegd :

1) Kunt u aangeven hoe u erop zult toezien dat de Seksuele Agressie Set (SAS) systematisch wordt aangeboden aan de slachtoffers met het oog op een verhoging van de pakkans van de daders ? Kunt u concreet toelichten welke maatregelen u daartoe zult nemen ?

2) Hoe zult erop toezien dat de Seksuele Agressie Set (SAS) systematisch en in alle gevallen op korte termijn door een labo wordt onderzocht naar DNA van de dader teneinde de seponeringsgraad terug te dringen bij verkrachtingen en serieverkrachters sneller op te sporen ? Welke maatregelen zult u daartoe nemen ?

3) Hoe zult u de resultaten van de labo-onderzoeken sneller opnemen in de DNA-databanken "Criminalistiek" of "Veroordeelden" ? Hoelang duurt het heden gemiddeld alvorens een DNA-staal uit een labotest wordt opgenomen in de DNA-databanken "Criminalistiek" of "Veroordeelden" ?

Antwoord ontvangen op 30 september 2015 :

1) De SAS kan uiteraard helpen om de mogelijke betrokkenheid van een verdachte te bewijzen door het genetisch profiel van de dader vast te stellen of door de hypothese van fysiek contact tussen twee personen te ondersteunen. Het kan echter niet het gebrek aan toestemming met de plaatsgevonden seksuele relatie bewijzen. Het nut van de SAS is evenwel beperkt indien het slachtoffer zich heeft gewassen, indien het slachtoffer de dader kent of indien de dader de seksuele relatie erkent. Het is overigens belangrijk voor ogen te houden dat de SAS een zware procedure is die een impact kan hebben op het vlak van secundaire victimisering. Het lijkt dan ook noodzakelijk om de SAS voornamelijk te gebruiken indien die efficiënt kan zijn.

Op grond van de artikelen 44quinquies en 90undecies van het Wetboek van strafvordering kan echter een referentiestaal van een verdachte worden afgenomen om een eenmalige vergelijking met de gegevensbanken uit te voeren en die daarin op te slaan in geval van positief verband.

2) In het kader van het expertisenetwerk « criminaliteit tegen personen » wordt een werkgroep opgericht met als opdracht de ministeriële richtlijn die het gebruik van de SAS thans regelt, toe te lichten, te verduidelijken en te vereenvoudigen. De doelstellingen zijn de volgende :

– de in de laboratoria uitgevoerde analyses structureren om overbodige analyses en de daarmee gepaard gaande onnodig hoge rekeningen van erelonen van de deskundigen te voorkomen ;

– de procedures verduidelijken om enig risico van verlies aan betrouwbaarheid van de verzamelde stalen te beperken ;

– de richtlijn bijwerken, vooral gelet op de wetgevende evoluties inzake slachtofferbeleid, op grond waarvan de magistraten de slachtoffers moeten informeren over enige beslissing om de SAS niet te laten analyseren ;

een procedure voor toxicologische analyse verduidelijken om op een meer systematische wijze het gebruik van een « drugs facilitated sexual assault » door de dader in het licht te kunnen stellen.

3) De wet van 7 november 2011 houdende wijziging van het Wetboek van strafvordering en van de wet van 22 maart 1999 betreffende de identificatieprocedure via DNA onderzoek in strafzaken beoogt de identificatieprocedure via DNA-onderzoek te vereenvoudigen en te versnellen.

Deze wet bepaalt dat de aangewezen wetenschappelijk deskundige een maand de tijd heeft om zijn met redenen omkleed verslag over te zenden aan de procureur des Konings. Binnen vijftien dagen na de overzending van zijn verslag en behoudens een met redenen omklede andersluidende beslissing van de procureur des Konings, zendt de deskundige ambtshalve de verkregen DNA-profielen over aan de beheerder van de nationale DNA-gegevensbanken met het oog op de vergelijking ervan.