Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-401

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 20 januari 2015

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

NMBS - Sluiting van overwegen - Provincie Limburg - Engagementen van NMBS-Groep en Infrabel - De Lijn - Spartacusproject - Geplande werken - Kostprijs - Verdeling

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
veiligheidsinrichting
spoorwegnet
provincie Limburg

Chronologie

20/1/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/2/2015)
9/6/2015Antwoord

Vraag nr. 6-401 d.d. 20 januari 2015 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De gemeente Diepenbeek (provincie Limburg) was de laatste gemeente die een overeenkomst sloot met De Lijn en Infrabel, dd. 19 april 2010, betreffende de bouw van kunstwerken voor de afschaffing van overwegen in Diepenbeek. Deze overeenkomst vormt een aanvulling en detaillering van de protocolovereenkomst dd. 12 november 2008 die tussen de partijen werd afgesloten, en regelt de taak- en lastenverdeling tussen voornoemde partijen met het oog op de studie en realisatie van de kunstwerken die gebouwd moeten worden ter afschaffing van zeven overwegen op de lijn 34 van Infrabel op het grondgebied van de gemeente Diepenbeek.

Zowel Infrabel als De Lijn zijn mede-initiatiefnemers in de afschaffing van deze overwegen.

Voor Infrabel past de afschaffing van overwegen in Diepenbeek in het strategisch plan, waarbij het de ambitie heeft om tegen 2015 alle overwegen op dit segment van de spoorlijn af te sluiten. In het Meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS-Groep werd dan ook 33,2 miljoen euro gereserveerd voor het afschaffen van overwegen ; het betreft de zeven overwegen in Diepenbeek, zeven in Bilzen, een in Overpelt, twee in Hasselt, een in Alken en een in Hoeselt.

Voor De Lijn past de afschaffing van de overwegen in het Spartacusproject, waarmee een fijnmazig openbaarvervoernetwerk wordt aangelegd in Limburg. Eén van de tramlijnen die zal worden aangelegd is de lijn Hasselt-Maastricht. De Lijn ging in 2013 reeds een aantal engagementen aan en voorziet onder meer in de aanleg van omleidingswegen, bruggen, tunnels, enz., binnen het Spartacusproject.

De gezamenlijke overeenkomst, de nauwe afstemming en het parallelle verloop van de investeringen en werken door De Lijn, enerzijds, en door de NMBS Groep, anderzijds, vormen een duidelijke motivering voor het transversale karakter van deze vraagstelling.

Ik heb volgende vragen voor de minister :

1) Kan de minister bevestigen dat er nog steeds 33,2 miljoen euro wordt gereserveerd in het investeringsplan van de NMBS-Groep voor het afschaffen van de overwegen in Limburg, kaderend in het strategisch plan van Infrabel en binnen het Spartacusplan ? Is reeds duidelijk hoe deze middelen over de periode 2013-2015 zullen worden besteed ?

2) Welke engagementen zal de NMBS- Groep sowieso nakomen en uitvoeren, dus onafhankelijk van de uitrol van het Vlaamse Spartacusplan ? Met andere woorden : welke Limburgse overwegen zullen ook bij een eventuele niet-uitvoering van het Spartacusproject toch door de NMBS-Groep (Infrabel) worden gesloten of afgeschaft ? Graag een overzicht met voor elk van de desbetreffende overwegen de vooropgestelde startdatum van de werken, de duur, de kostprijs en de verdeling van de kostprijs.

Antwoord ontvangen op 9 juni 2015 :

1) Voor het uitvoeren van het Spartacusplan waren bij Infrabel middelen voorzien in de periode 2017-2021.

De uitvoering van het plan en de afschaffing van overwegen die ervan deel uitmaakt, zal afhangen van de herevaluatie van het meerjareninvesteringsplan voor de NMBS-groep alsmede van de overeenkomst die met betrekking tot de afschaffing van de overwegen zal worden getekend.

2) De overwegen zouden in het kader van het Spartacusplan door Infrabel worden afgeschaft. Indien dit Spartacusplan niet doorgaat, dan moeten deze plannen worden herbekeken.