Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-221

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 12 november 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met de Regie der gebouwen

Regie der gebouwen - Decentrale spreiding - Investeringskredieten voor aankoop, bouw en renovatie van gebouwen - Middelen voor onderhoud en renovatie van gebouwen

Regie der Gebouwen
decentralisatie
overheidsinvestering
openbaar gebouw
verhouding land-regio
provincie

Chronologie

12/11/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/12/2014)
8/1/2015Rappel
29/1/2015Antwoord

Vraag nr. 6-221 d.d. 12 november 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het vastgoedpatrimonium van de federale staat valt onder de bevoegdheid van de Regie der gebouwen. Circa 7,6 miljoen mē, verspreid over ongeveer 1300 gebouwen die ofwel eigendom zijn van of gehuurd worden door de federale staat, worden beheerd door de Regie der gebouwen. Het opdrachtenpakket bestaat uit: het aanbieden van een kwalitatieve infrastructuur aan Federale Overheidsdiensten (FOD's) en internationale instellingen, het beheer/facility management van grote kantoorgebouwen, het ontwerpen, duurzaam bouwen en onderhouden van overheidsgebouwen, het restaureren en onderhouden van het federale erfgoed, een nieuwe functionele bestemming geven aan historisch waardevolle sites en gebouwen, en het meewerken aan projecten zoals Internationale en Wereldtentoonstellingen.

De Algemene Uitgavenbegroting geeft de uitgaven weer binnen de programma's die verbonden zijn aan een organisatieafdeling of zogenaamde Federale Overheidsdienst (FOD). Een geografische spreiding van de uitgaven kan echter niet uit de Algemene Uitgavenbegroting worden afgeleid.

Deze transversale vraagstelling beoogt een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de gevolgen van de federale overheidsbestedingen voor de gewesten en gemeenschappen, teneinde het voor de gewesten en de gemeenschappen mogelijk te maken om hun bestedingen en beleid zo gericht mogelijk, zo complementair mogelijk (in het bijzonder de geografische spreiding van hun beleidsimpulsen) en maximaal versterkend in te vullen.

Ik heb volgende vragen voor de geachte minister:

1) Hoeveel bedragen per provincie de investeringskredieten die voorzien zijn voor de aankoop, bouw of renovatie van federale overheidsgebouwen voor de periode 2013-2025?

2) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de middelen die jaarlijks worden voorzien voor het onderhoud van bestaande federale overheidsgebouwen?

3) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de middelen die jaarlijks worden voorzien voor de renovatie van bestaande federale overheidsgebouwen?

Antwoord ontvangen op 29 januari 2015 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen :

1. Investeringsuitgaven worden aangerekend op de artikels 533.nn van de begroting van de Regie der Gebouwen (met uitzondering van artikel 533.04, dat gebruikt wordt voor erfpachtvergoedingen en gelijkaardige uitgaven).

1.1. In het begrotingsjaar 2013 werden op deze artikels (zonder artikel 533.04) per provincie de volgende bedragen vastgelegd:

Antwerpen

56.034.487,34 €

Vlaams-Brabant

57.818.361,63 €

West-Vlaanderen

9.546.011,22 €

Oost-Vlaanderen

8.409.299,93 €

Limburg

12.146.677,98 €

Waals-Brabant

2.677.333,33 €

Henegouwen

8.812.106,14 €

Luik

12.358.178,82 €

Luxemburg

6.220.311,02 €

Namen

6.131.545,23 €

Brussel

14.245.595,50 €

Niet verdeeld

1.314,84 €

Totaal

194.401.222,98 €

De relatief hoge bedragen voor de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant zijn te wijten aan twee belangrijke dossiers die in 2013 werden vastgelegd, namelijk :

1.2. In het begrotingsjaar 2014 zijn de volgende bedragen per provincie voorzien in de laatst goedgekeurde versie van het investeringsprogramma (oktober 2014) :

Antwerpen

4.914.815,50 €

Vlaams-Brabant

9.505.300,70 €

West-Vlaanderen

2.330.977,12 €

Oost-Vlaanderen

4.828.589,91 €

Limburg

1.606.075,00 €

Waals-Brabant

2.871.067,60 €

Henegouwen

7.896.845,25 €

Luik

9.229.322,51 €

Luxemburg

3.694.135,51 €

Namen

8.758.171,12 €

Brussel

15.754.931,12 €

Niet verdeeld

0,00 €

Totaal

71.390.231,34 €

1.3. Voor de periode van 2015 tot 2025 zijn nog geen cijfers bekend over de territoriale verdeling van het investeringsprogramma.

Het investeringsprogramma 2015 moet volledig herwerkt worden, gelet op de besparingen waartoe het voorbije begrotingsconclaaf beslist heeft.

2. De kosten van het onderhoud van de bestaande federale overheidsgebouwen worden aangerekend op de volgende artikels van de begroting van de Regie der Gebouwen: 

In de begrotingsjaren 2012 en 2013 werden op deze artikels per provincie de volgende bedragen vastgelegd :


2012

2013

Antwerpen

1.500.972,54 €

1.609.575,57 €

Vlaams-Brabant

1.083.342,25 €

927.265,55 €

West-Vlaanderen

1.532.964,82 €

1.620.465,94 €

Oost-Vlaanderen

210.753,61 €

210.223,73 €

Limburg

771.663,99 €

697.658,44 €

Waals-Brabant

82.903,90 €

93.956,26 €

Henegouwen

1.174.559,65 €

1.129.010,33 €

Luik

1.476.851,35 €

2.028.898,33 €

Luxemburg

99.432,59 €

377.957,51 €

Namen

771.853,88 €

583.851,51 €

Brussel

10.384.567,48 €

10.118.634,27 €

Niet verdeeld

203.612,14 €

259.945,35 €

Totaal

19.293.478,20 €

19.657.442,79 €

3.Voor de « renovatie » van bestaande federale overheidsgebouwen gebruikt de Regie der Gebouwen de volgende begrotingsartikels :

In de begrotingsjaren 2012 en 2013 werden op deze artikels per provincie de volgende bedragen vastgelegd :


2012

2013

Antwerpen

1.583.197,69 €

2.283.294,81 €

Vlaams-Brabant

1.680.314,70 €

695.319,63 €

West-Vlaanderen

448.455,92 €

1.153.345,94 €

Oost-Vlaanderen

1.658.367,01 €

1.825.132,69 €

Limburg

66.743,92 €

606.064,49 €

Waals-Brabant

180.776,81 €

505.313,40 €

Henegouwen

2.503.559,85 €

1.871.666,05 €

Luik

762.857,43 €

3.401.078,40 €

Luxemburg

724.597,69 €

918.483,04 €

Namen

221.192,32 €

687.216,45 €

Brussel

10.512.816,81 €

17.123.464,56 €

Niet verdeeld

0,00 €

0,00 €

Totaal

20.342.880,15 €

31.070.379,46 €