Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-216

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 12 november 2014

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Infrabel - Territoriale spreiding - Provincies - Investeringskredieten - Operationele kredieten - Ambtenaren - Personeelskosten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
geografische spreiding
overheidsinvestering
verhouding land-regio
ministerie
provincie
officiële statistiek

Chronologie

12/11/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/12/2014)
8/1/2015Rappel
9/1/2015Antwoord

Vraag nr. 6-216 d.d. 12 november 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Als een van de Federale Overheidsdiensten is de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer belast met de maatschappelijke opdracht een bijdrage te leveren aan de veiligheid, het milieu en de economie van het vervoer. De federale overheidsmiddelen worden ingezet voor het wegverkeer, de lucht- en scheepvaart, het spoorvervoer en binnen het domein mobiliteit en intramobiliteit.

De algemene uitgavenbegroting geeft de uitgaven weer van de programma's die verbonden zijn aan een organisatieafdeling of zogenaamde Federale Overheidsdienst (FOD). Een geografische spreiding van de uitgaven kan echter niet uit de algemene uitgavenbegroting worden afgeleid.

Het doel van deze transversale vraag is een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de gevolgen van de federale overheidsbestedingen voor de gewesten en gemeenschappen, om de gewesten en de gemeenschappen op hun beurt toe te laten hun bestedingen en beleid zo gericht mogelijk, zo complementair mogelijk (in het bijzonder de geografische spreiding van hun beleidsimpulsen) en maximaal versterkend in te vullen.

Ik heb volgende vragen :

1) Hoeveel investeringskredieten zijn per provincie vastgelegd voor de uitvoering van het meerjareninvesteringsplan van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voor de periode 2013-2025?

2) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de operationele kredieten (werkingsmiddelen en toelagen) die jaarlijks gereserveerd worden en bestemd zijn voor de NMBS?

3) Hoeveel bedragen per provincie de investeringskredieten voor de uitvoering van het meerjareninvesteringsplan van Infrabel voor de periode 2013-2025?

4) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de operationele kredieten (werkingsmiddelen en toelagen) die jaarlijks gereserveerd worden en bestemd zijn voor Infrabel?

5) Hoeveel ambtenaren stelt de FOD Mobiliteit en Vervoer thans in elke provincie te werk?

6) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de personeelskosten van de FOD Mobiliteit en Vervoer?

7) Hoeveel ambtenaren stelt de NMBS momenteel in elke provincie te werk?

8) Wat zijn voor 2012 en 2013 per provincie de personeelskosten van de personen tewerkgesteld binnen de NMBS?

9) Hoeveel ambtenaren stelt Infrabel thans te werk in elke provincie?

10) Wat zijn voor 2012 en 2013 per provincie de personeelskosten van de personen tewerkgesteld binnen Infrabel?

Antwoord ontvangen op 9 januari 2015 :

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).

1. Het meerjareninvesteringsplan (MJIP) 2013-2025 van de NMBS-Groep werd goedgekeurd door de ministerraad van 19 juli 2013. Het werd ontworpen als een globaal plan, waarin zonder onderscheid de investeringen van de drie bedrijven die toen de NMBS-Groep vormden, werden opgesomd.

Het werd dus niet gesplitst tussen de bedrijven die gevormd werden na de laatste herstructurering en zal ook in de toekomst niet gesplitst worden. Er zullen nieuwe investeringsplannen moeten worden uitgewerkt (een per onderneming) waarin rekening gehouden wordt met een nieuw budgettair kader, dat recent werd vastgelegd door de Regering.

Wat er ook van zij, het begrip 'provincie' wordt niet gebruikt bij het opstellen van de plannen en investeringsbudgetten.

Zo'n 90 % van de investeringen die opgenomen zijn in het MJIP 2013-2025 kunnen in elk geval niet eenduidig binnen een bepaalde provincie worden geplaatst.

Verschillende investeringen zijn ofwel:

We maken u er ook op opmerkzaam dat investeringen die in een bepaalde provincie worden gedaan, een positieve invloed kunnen hebben op een andere provincie. Bijvoorbeeld: de investeringen in Oost-Vlaanderen in het kader van het op 3 en 4 sporen brengen van het baanvak Gent - Brugge zijn van het hoogste belang voor het verkeer van en naar West-Vlaanderen.

2. NMBS houdt geen boekhouding bij van de operationele kredieten per geografische ligging in het algemeen in dus ook niet per provincie in het bijzonder. Voor NMBS zijn de voornaamste operationele kosten gelinkt aan transport. Een duidelijke definitie van de plaats is dus zeer moeilijk. Bij wijze van voorbeeld: drie belangrijke operationele kostenposten waarvoor we verschillende plaatscriteria kunnen aanhalen:

3. en 4. Infrabel - De organisatie en de budgettaire structuur van de investeringen van Infrabel maakt niet het mogelijk om een reporting per Provincie te leveren.

5. Mobiliteit en Vervoer.

2012


2013

Provincie

Aantal personen

Loonkost


Provincie

Aantal personen

Loonkost

Antw

52

2331345,96


Antw

50

2375926,41

Brus

1142

35473086,39


Brus

1094

36181607,82

Hene

8

163978,28


Hene

7

113311,26

limburg

5

175304,91


limburg

5

170305,33

Luik

15

428238,25


Luik

15

505264,40

Lux

3

72789,24


Lux

3

88683,60

Namen

3

84656,20


Namen

3

110754,82

OVL

13

465276,68


OVL

12

429258,74

WVL

84

3763377,09


WVL

80

3497082,27

6.

2014

Provincie

Aantal personen

Antw

47

Brus

1086

Hene

7

limburg

5

Luik

13

Lux

4

Namen

4

OVL

13

WVL

72

7. Het aantal ambtenaren dat door de NMBS wordt tewerkgesteld in elke provincie is als volgt:

01/11/2014


NMBS

provincie benuttiging

(organisatorische eenheid)/

personeelsleden

(effectief)

FTE

EFF

FTE

Provincie


bezoldigd

onbezoldigd

bezoldigd

onbezoldigd

Tot

Tot

Brussel-Hoofdstad


4872

66

4647

66

4938

4713

Prov. Vlaams-Brabant


649

1

627

1

650

628

Prov. Oost-Vlaanderen


2404

14

2305

14

2418

2319

Prov. West-Vlaanderen


1734

15

1664

15

1749

1679

Prov. Antwerpen


3450

42

3277

42

3492

3319

Prov. Limburg


792

9

763

9

801

772

Prov. Waals-Brabant


303

2

293

2

305

295

Prov. Henegouwen


2818

24

2704

24

2842

2728

Prov. Luik


1561

21

1499

21

1582

1520

Prov. Namen


1653

5

1596

5

1658

1601

Prov. Luxemburg


644

4

621

4

648

625

Totaal


20880

203

19998

203

21083

20201

8. De verdeling van de personeelskosten per provincie voor de NMBS in 2012 en 2013 is als volgt:

2012

NMBS

Provincie

Kost

Brussel-Hoofdstad

233.107.992,04

Prov. Vlaams-Brabant

29.478.667,52

Prov. Oost-Vlaanderen

123.348.333,34

Prov. West-Vlaanderen

100.574.033,27

Prov. Antwerpen

177.141.817,97

Prov. Limburg

47.682.650,97

Prov. Waals-Brabant

15.954.606,53

Prov. Henegouwen

146.117.014,37

Prov. Luik

87.792.498,12

Prov. Namen

87.841.880,17

Prov. Luxemburg

41.490.204,63

Totaal

1.090.529.698,93

2013

NMBS

Provincie

Kost

Brussel-Hoofdstad

241.353.637,68

Prov. Vlaams-Brabant

33.256.769,23

Prov. Oost-Vlaanderen

122.137.385,49

Prov. West-Vlaanderen

98.121.675,12

Prov. Antwerpen

175.467.804,46

Prov. Limburg

44.268.494,40

Prov. Waals-Brabant

16.167.452,30

Prov. Henegouwen

144.953.625,08

Prov. Luik

84.106.985,35

Prov. Namen

86.308.768,26

Prov. Luxemburg

40.156.984,68

Totaal

1.086.299.582,05

9. Het aantal personeelsleden dat Infrabel tewerkstelt per provincie is als volgt:

01/11/2014

 

Infrabel

provincie benuttiging (organisatorische eenheid)

personeelsleden (effectief)

FTE

 

EFF

FTE

Provincie

 

bezoldigd

onbezoldigd

bezoldigd

onbezoldigd

Tot

Tot

Brussel-Hoofdstad

 

3668

20

3549

20

3688

3569

Prov. Vlaams-Brabant

 

434

2

416

2

436

418

Prov. Oost-Vlaanderen

 

1568

9

1504

9

1577

1513

Prov. West-Vlaanderen

 

668

4

629

4

672

633

Prov. Antwerpen

 

1369

10

1311

10

1379

1321

Prov. Limburg

 

319

2

308

2

321

310

Prov. Waals-Brabant

 

108

1

106

1

109

107

Prov. Henegouwen

 

2032

11

1954

11

2043

1965

Prov. Luik

 

1173

11

1135

11

1184

1146

Prov. Namen

 

778

8

756

8

786

764

Prov. Luxemburg

 

354

2

344

2

356

346

Totaal

 

12471

80

12014

80

12551

12094

10. De verdeling van de personeelskosten voor Infrabel voor 2012 en 2013 is als volgt:

2012

INFRABEL

Provincie

Kost

Brussel-Hoofdstad

188.118.552,83

Prov. Vlaams-Brabant

24.498.821,93

Prov. Oost-Vlaanderen

86.738.615,53

Prov. West-Vlaanderen

40.800.377,27

Prov. Antwerpen

78.796.831,16

Prov. Limburg

20.898.997,58

Prov. Waals-Brabant

6.209.375,05

Prov. Henegouwen

115.512.559,42

Prov. Luik

71.686.868,89

Prov. Namen

46.726.276,46

Prov. Luxemburg

23.681.622,07

Totaa

703.668.898,19

2013

INFRABEL

provincie

Kost

Brussel-Hoofdstad

199.005.679,09

Prov. Vlaams-Brabant

25.714.179,93

Prov. Oost-Vlaanderen

88.256.579,13

Prov. West-Vlaanderen

40.640.506,63

Prov. Antwerpen

77.638.532,45

Prov. Limburg

20.744.619,68

Prov. Waals-Brabant

6.110.687,83

Prov. Henegouwen

116.409.569,76

Prov. Luik

70.475.734,51

Prov. Namen

47.756.310,60

Prov. Luxemburg

22.441.480,85

Totaal

715.193.880,46