Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Infrabel - Territoriale spreiding - Provincies - Investeringskredieten - Operationele kredieten - Ambtenaren - Personeelskosten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
geografische spreiding
overheidsinvestering
verhouding land-regio
ministerie
provincie
officiële statistiek
12/11/2014 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/12/2014) |
8/1/2015 | Rappel |
9/1/2015 | Antwoord |
Als een van de Federale Overheidsdiensten is de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer belast met de maatschappelijke opdracht een bijdrage te leveren aan de veiligheid, het milieu en de economie van het vervoer. De federale overheidsmiddelen worden ingezet voor het wegverkeer, de lucht- en scheepvaart, het spoorvervoer en binnen het domein mobiliteit en intramobiliteit.
De algemene uitgavenbegroting geeft de uitgaven weer van de programma's die verbonden zijn aan een organisatieafdeling of zogenaamde Federale Overheidsdienst (FOD). Een geografische spreiding van de uitgaven kan echter niet uit de algemene uitgavenbegroting worden afgeleid.
Het doel van deze transversale vraag is een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de gevolgen van de federale overheidsbestedingen voor de gewesten en gemeenschappen, om de gewesten en de gemeenschappen op hun beurt toe te laten hun bestedingen en beleid zo gericht mogelijk, zo complementair mogelijk (in het bijzonder de geografische spreiding van hun beleidsimpulsen) en maximaal versterkend in te vullen.
Ik heb volgende vragen :
1) Hoeveel investeringskredieten zijn per provincie vastgelegd voor de uitvoering van het meerjareninvesteringsplan van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voor de periode 2013-2025?
2) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de operationele kredieten (werkingsmiddelen en toelagen) die jaarlijks gereserveerd worden en bestemd zijn voor de NMBS?
3) Hoeveel bedragen per provincie de investeringskredieten voor de uitvoering van het meerjareninvesteringsplan van Infrabel voor de periode 2013-2025?
4) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de operationele kredieten (werkingsmiddelen en toelagen) die jaarlijks gereserveerd worden en bestemd zijn voor Infrabel?
5) Hoeveel ambtenaren stelt de FOD Mobiliteit en Vervoer thans in elke provincie te werk?
6) Hoeveel bedragen per provincie voor 2012 en 2013 de personeelskosten van de FOD Mobiliteit en Vervoer?
7) Hoeveel ambtenaren stelt de NMBS momenteel in elke provincie te werk?
8) Wat zijn voor 2012 en 2013 per provincie de personeelskosten van de personen tewerkgesteld binnen de NMBS?
9) Hoeveel ambtenaren stelt Infrabel thans te werk in elke provincie?
10) Wat zijn voor 2012 en 2013 per provincie de personeelskosten van de personen tewerkgesteld binnen Infrabel?
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).
1. Het meerjareninvesteringsplan (MJIP) 2013-2025 van de NMBS-Groep werd goedgekeurd door de ministerraad van 19 juli 2013. Het werd ontworpen als een globaal plan, waarin zonder onderscheid de investeringen van de drie bedrijven die toen de NMBS-Groep vormden, werden opgesomd.
Het werd dus niet gesplitst tussen de bedrijven die gevormd werden na de laatste herstructurering en zal ook in de toekomst niet gesplitst worden. Er zullen nieuwe investeringsplannen moeten worden uitgewerkt (een per onderneming) waarin rekening gehouden wordt met een nieuw budgettair kader, dat recent werd vastgelegd door de Regering.
Wat er ook van zij, het begrip 'provincie' wordt niet gebruikt bij het opstellen van de plannen en investeringsbudgetten.
Zo'n 90 % van de investeringen die opgenomen zijn in het MJIP 2013-2025 kunnen in elk geval niet eenduidig binnen een bepaalde provincie worden geplaatst.
Verschillende investeringen zijn ofwel:
verspreid over verschillende provincies: as 3 Brussel-Luxemburg, het op 3 en 4 sporen brengen van het baanvak Gent – Brugge,
op globaal niveau ondergebracht in de Districten (5 Districten - Zuidoost, Zuidwest, Noordoost, Noordwest en Centrum - deze omvatten minstens twee verschillende provincies);
niet te plaatsen naargelang hun aard: rollend materieel, informatica,
ondergebracht in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
nog niet gedefinieerd in het MJIP (investeringen gelinkt aan regionale prioriteiten).
We maken u er ook op opmerkzaam dat investeringen die in een bepaalde provincie worden gedaan, een positieve invloed kunnen hebben op een andere provincie. Bijvoorbeeld: de investeringen in Oost-Vlaanderen in het kader van het op 3 en 4 sporen brengen van het baanvak Gent - Brugge zijn van het hoogste belang voor het verkeer van en naar West-Vlaanderen.
2. NMBS houdt geen boekhouding bij van de operationele kredieten per geografische ligging in het algemeen in dus ook niet per provincie in het bijzonder. Voor NMBS zijn de voornaamste operationele kosten gelinkt aan transport. Een duidelijke definitie van de plaats is dus zeer moeilijk. Bij wijze van voorbeeld: drie belangrijke operationele kostenposten waarvoor we verschillende plaatscriteria kunnen aanhalen:
De wisselstukken die gebruikt worden bij het onderhoud van het rollend materieel:
worden aangekocht door de centrale diensten
worden opgeslagen in magazijnen (vooral in Mechelen en Salzinnes)
worden vervolgens verspreid naar de verschillende onderhoudswerkplaatsen in heel het land
deze werkplaatsen monteren ze in het rollend materieel
dit rollend materieel kan de eigendom zijn (verantwoordelijkheid voor het onderhoud) van een andere werkplaats.
De elektrische energie die gebruikt wordt voor de tractie:
Het hoogspanningsnet voedt onderstations.
Deze onderstations kunnen de bovenleiding voeden in een of meer provincies.
De investeringen voor de modernisering van het rollend materieel:
worden gedaan in een of meerdere werkplaatsen
de kosten (afschrijving) betreffen het rollend materieel dat gebruikt wordt op het volledige net of een deel ervan.
3. en 4. Infrabel - De organisatie en de budgettaire structuur van de investeringen van Infrabel maakt niet het mogelijk om een reporting per Provincie te leveren.
5. Mobiliteit en Vervoer.
2012 |
|
2013 |
||||
Provincie |
Aantal personen |
Loonkost |
|
Provincie |
Aantal personen |
Loonkost |
Antw |
52 |
2331345,96 |
|
Antw |
50 |
2375926,41 |
Brus |
1142 |
35473086,39 |
|
Brus |
1094 |
36181607,82 |
Hene |
8 |
163978,28 |
|
Hene |
7 |
113311,26 |
limburg |
5 |
175304,91 |
|
limburg |
5 |
170305,33 |
Luik |
15 |
428238,25 |
|
Luik |
15 |
505264,40 |
Lux |
3 |
72789,24 |
|
Lux |
3 |
88683,60 |
Namen |
3 |
84656,20 |
|
Namen |
3 |
110754,82 |
OVL |
13 |
465276,68 |
|
OVL |
12 |
429258,74 |
WVL |
84 |
3763377,09 |
|
WVL |
80 |
3497082,27 |
6.
2014 |
|
Provincie |
Aantal personen |
Antw |
47 |
Brus |
1086 |
Hene |
7 |
limburg |
5 |
Luik |
13 |
Lux |
4 |
Namen |
4 |
OVL |
13 |
WVL |
72 |
7. Het aantal ambtenaren dat door de NMBS wordt tewerkgesteld in elke provincie is als volgt:
01/11/2014 |
|
NMBS |
|||||
provincie benuttiging (organisatorische eenheid)/ |
personeelsleden (effectief) |
FTE |
EFF |
FTE |
|||
Provincie |
|
bezoldigd |
onbezoldigd |
bezoldigd |
onbezoldigd |
Tot |
Tot |
Brussel-Hoofdstad |
|
4872 |
66 |
4647 |
66 |
4938 |
4713 |
Prov. Vlaams-Brabant |
|
649 |
1 |
627 |
1 |
650 |
628 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
|
2404 |
14 |
2305 |
14 |
2418 |
2319 |
Prov. West-Vlaanderen |
|
1734 |
15 |
1664 |
15 |
1749 |
1679 |
Prov. Antwerpen |
|
3450 |
42 |
3277 |
42 |
3492 |
3319 |
Prov. Limburg |
|
792 |
9 |
763 |
9 |
801 |
772 |
Prov. Waals-Brabant |
|
303 |
2 |
293 |
2 |
305 |
295 |
Prov. Henegouwen |
|
2818 |
24 |
2704 |
24 |
2842 |
2728 |
Prov. Luik |
|
1561 |
21 |
1499 |
21 |
1582 |
1520 |
Prov. Namen |
|
1653 |
5 |
1596 |
5 |
1658 |
1601 |
Prov. Luxemburg |
|
644 |
4 |
621 |
4 |
648 |
625 |
Totaal |
|
20880 |
203 |
19998 |
203 |
21083 |
20201 |
8. De verdeling van de personeelskosten per provincie voor de NMBS in 2012 en 2013 is als volgt:
2012 |
NMBS |
Provincie |
Kost |
Brussel-Hoofdstad |
€ 233.107.992,04 |
Prov. Vlaams-Brabant |
€ 29.478.667,52 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
€ 123.348.333,34 |
Prov. West-Vlaanderen |
€ 100.574.033,27 |
Prov. Antwerpen |
€ 177.141.817,97 |
Prov. Limburg |
€ 47.682.650,97 |
Prov. Waals-Brabant |
€ 15.954.606,53 |
Prov. Henegouwen |
€ 146.117.014,37 |
Prov. Luik |
€ 87.792.498,12 |
Prov. Namen |
€ 87.841.880,17 |
Prov. Luxemburg |
€ 41.490.204,63 |
Totaal |
€ 1.090.529.698,93 |
2013 |
NMBS |
Provincie |
Kost |
Brussel-Hoofdstad |
€ 241.353.637,68 |
Prov. Vlaams-Brabant |
€ 33.256.769,23 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
€ 122.137.385,49 |
Prov. West-Vlaanderen |
€ 98.121.675,12 |
Prov. Antwerpen |
€ 175.467.804,46 |
Prov. Limburg |
€ 44.268.494,40 |
Prov. Waals-Brabant |
€ 16.167.452,30 |
Prov. Henegouwen |
€ 144.953.625,08 |
Prov. Luik |
€ 84.106.985,35 |
Prov. Namen |
€ 86.308.768,26 |
Prov. Luxemburg |
€ 40.156.984,68 |
Totaal |
€ 1.086.299.582,05 |
9. Het aantal personeelsleden dat Infrabel tewerkstelt per provincie is als volgt:
01/11/2014 |
|
Infrabel |
|||||
provincie benuttiging (organisatorische eenheid) |
personeelsleden (effectief) |
FTE |
|
EFF |
FTE |
||
Provincie |
|
bezoldigd |
onbezoldigd |
bezoldigd |
onbezoldigd |
Tot |
Tot |
Brussel-Hoofdstad |
|
3668 |
20 |
3549 |
20 |
3688 |
3569 |
Prov. Vlaams-Brabant |
|
434 |
2 |
416 |
2 |
436 |
418 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
|
1568 |
9 |
1504 |
9 |
1577 |
1513 |
Prov. West-Vlaanderen |
|
668 |
4 |
629 |
4 |
672 |
633 |
Prov. Antwerpen |
|
1369 |
10 |
1311 |
10 |
1379 |
1321 |
Prov. Limburg |
|
319 |
2 |
308 |
2 |
321 |
310 |
Prov. Waals-Brabant |
|
108 |
1 |
106 |
1 |
109 |
107 |
Prov. Henegouwen |
|
2032 |
11 |
1954 |
11 |
2043 |
1965 |
Prov. Luik |
|
1173 |
11 |
1135 |
11 |
1184 |
1146 |
Prov. Namen |
|
778 |
8 |
756 |
8 |
786 |
764 |
Prov. Luxemburg |
|
354 |
2 |
344 |
2 |
356 |
346 |
Totaal |
|
12471 |
80 |
12014 |
80 |
12551 |
12094 |
10. De verdeling van de personeelskosten voor Infrabel voor 2012 en 2013 is als volgt:
2012 |
INFRABEL |
Provincie |
Kost |
Brussel-Hoofdstad |
€ 188.118.552,83 |
Prov. Vlaams-Brabant |
€ 24.498.821,93 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
€ 86.738.615,53 |
Prov. West-Vlaanderen |
€ 40.800.377,27 |
Prov. Antwerpen |
€ 78.796.831,16 |
Prov. Limburg |
€ 20.898.997,58 |
Prov. Waals-Brabant |
€ 6.209.375,05 |
Prov. Henegouwen |
€ 115.512.559,42 |
Prov. Luik |
€ 71.686.868,89 |
Prov. Namen |
€ 46.726.276,46 |
Prov. Luxemburg |
€ 23.681.622,07 |
Totaa |
€ 703.668.898,19 |
2013 |
INFRABEL |
provincie |
Kost |
Brussel-Hoofdstad |
€ 199.005.679,09 |
Prov. Vlaams-Brabant |
€ 25.714.179,93 |
Prov. Oost-Vlaanderen |
€ 88.256.579,13 |
Prov. West-Vlaanderen |
€ 40.640.506,63 |
Prov. Antwerpen |
€ 77.638.532,45 |
Prov. Limburg |
€ 20.744.619,68 |
Prov. Waals-Brabant |
€ 6.110.687,83 |
Prov. Henegouwen |
€ 116.409.569,76 |
Prov. Luik |
€ 70.475.734,51 |
Prov. Namen |
€ 47.756.310,60 |
Prov. Luxemburg |
€ 22.441.480,85 |
Totaal |
€ 715.193.880,46 |