Langdurig zieken - Re-integratiebeleid - Cijfers - Financiering - Beroepsziekten en arbeidsongevallen
chronische ziekte
ziekte
arbeidsongeschiktheid
kosten voor gezondheidszorg
herintreding
ergonomie
officiële statistiek
25/9/2018 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/10/2018) |
10/1/2019 | Rappel |
19/4/2019 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1959
Volgens een artikel van 5 mei 2018 in De Standaard (cf. http://www.standaard.be/cnt/dmf20180505_03499239) wegen de kosten van de langdurige zieken zodanig op de sociale zekerheid dat er actie vereist is van alle actieve actoren. Momenteel bedraagt het prijskaartje al meer dan 7 miljard euro, schrijft De Standaard.
Het koninklijk besluit dat de integratie van deze langdurige zieken zou moeten bevorderen trad in werking op 28 oktober 2016. In 2018 ging een tweede fase van start. Deze hield in dat nu ook de werkgever een traject kan aanvragen bij de preventieadviseur arbeidsgeneesheer wanneer haar zieke werknemer langer dan vier maanden buiten strijd is. Vóór deze tweede fase konden alleen de volgende actoren een re integratieverzoek indienen bij de preventieadviseur arbeidsgeneesheer: de werknemer tijdens de periode van zijn arbeidsongeschiktheid of de behandelende arts wanneer zijn patiënt, de werknemer, hiermee instemt en de adviserend geneesheer, indien deze van mening is dat de werknemer in aanmerking komt krachtens de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Het transversale karakter van mijn vragen ligt besloten in het feit dat Vlaamse instanties, zoals de Vlaamse Dienst voor arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding - VDAB, belast worden met specifieke verantwoordelijkheden, die deel uitmaken van de gewestbevoegdheden, inzake de begeleiding, opleiding en re integratie van (langdurig) niet werkenden, die het onderwerp uitmaken van dit koninklijk besluit. Het betreft dan ook een transversale aangelegenheid met de Gewesten.
Ik heb volgende vragen voor u:
1) Hoeveel langdurig zieken telt ons land en kan u de specifieke totaalcijfers per Gewest meedelen? Kan u tevens in het bijzonder de gedetailleerde cijfers per provincie en per maand geven vanaf oktober 2016 tot en met augustus 2018 geven?
2) a) Hoeveel verzoeken tot re integratie vanwege de werkgever telt men vanaf 1 januari 2018 per Belgische provincie en in totaal, per maand tot en met augustus 2018?
b) Welke gevolgen (aangepast traject, progressieve arbeidshervatting, definitieve ongeschiktheid en medische overmacht, enz.) hadden deze verzoeken finaal en hoe verhouden deze zich procentueel tot elkaar?
3) a) Hoeveel verzoeken tot re integratie vanwege de adviserend geneesheer telt men vanaf 1 januari 2018 per Belgische provincie en in totaal, per maand tot en met augustus 2018?
b) Welke gevolgen (aangepast traject, progressieve arbeidshervatting, definitieve ongeschiktheid en medische overmacht, enz.) hadden deze verzoeken uiteindelijk en hoe verhouden deze zich procentueel tot elkaar?
4) a) Hoeveel verzoeken tot re integratie door de werknemer telt men vanaf 1 januari 2018 per Belgische provincie en in totaal, per maand tot en met augustus 2018?
b) Welke gevolgen (aangepast traject, progressieve arbeidshervatting, definitieve ongeschiktheid en medische overmacht, enz.) hadden deze verzoeken uiteindelijk en hoe verhouden deze zich procentueel tot elkaar?
5) Wie of welk fonds financiert de trajecten wanneer er aanpassingen aan of op het werk gemaakt moeten worden? Dit staat niet in het koninklijk besluit.
6) In het koninklijk besluit staat dat dit traject niet van toepassing is op beroepsziekten. Welke wettelijke basis en/of procedure is dan van toepassing voor mensen die arbeidsongeschikt zijn ten gevolge van beroepsziekten of arbeidsongevallen?
7) Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen de groep arbeidsongeschikten ten gevolge van beroepsziekte of arbeidsongeval en arbeidsongeschikten ten gevolge van andere dan voornoemde oorzaken?
1) In de onderstaande tabellen kan u voor de voorgaande jaren de toestand van het aantal invaliden op 30 juni en 31 december terugvinden, opgesplitst naar regime, provincie en Gewest.
Toestand op invaliditeit per provincie en Gewest.
Algemene regeling |
30-06-2016 |
31-12-2016 |
30-06-2017 |
31-12-2017 |
30-06-2018 |
ANTWERPEN |
49 190 |
49 774 |
50 568 |
51 044 |
52 203 |
BRUSSEL |
30 691 |
30 229 |
30 666 |
30 916 |
32 283 |
VLAAMS-BRABANT |
28 192 |
28 771 |
29 273 |
29 837 |
30 626 |
WAALS-BRABANT |
9 748 |
9 934 |
9 960 |
10 218 |
10 552 |
WEST-VLAANDEREN |
36 354 |
37 197 |
37 792 |
38 080 |
38 176 |
OOST-VLAANDEREN |
43 251 |
44 287 |
45 101 |
45 759 |
47 084 |
HENEGOUWEN |
63 772 |
63 816 |
64 630 |
65 912 |
67 585 |
LUIK |
39 616 |
39 991 |
40 965 |
42 256 |
44 057 |
LIMBURG |
31 170 |
31 494 |
32 200 |
32 613 |
33 079 |
LUXEMBURG |
7 634 |
7 764 |
7 857 |
8 202 |
8 382 |
NAMEN |
14 590 |
14 838 |
15 085 |
15 529 |
16 125 |
BUITENLAND & ONBEKEND |
3 040 |
8 198 |
8 225 |
9 542 |
9 852 |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
30 691 |
30 229 |
30 666 |
30 916 |
32 283 |
Vlaamse Gewest |
188 157 |
191 523 |
194 934 |
197 333 |
201 168 |
Waals Gewest |
135 360 |
136 343 |
138 497 |
142 117 |
146 701 |
Buitenland & Onbekend |
3 040 |
8 198 |
8 225 |
9 542 |
9 852 |
Totaal |
357 248 |
366 293 |
372 322 |
379 908 |
390 004 |
Regeling zelfstandigen |
30-06-2016 |
31-12-2016 |
30-06-2017 |
31-12-2017 |
30-06-2018 |
ANTWERPEN |
3 124 |
3 180 |
3 231 |
3 240 |
3 318 |
BRUSSEL |
1 934 |
1 843 |
1 837 |
1 892 |
1 982 |
VLAAMS-BRABANT |
2 021 |
2 049 |
2 063 |
2 086 |
2 143 |
WAALS-BRABANT |
883 |
874 |
909 |
917 |
935 |
WEST-VLAANDEREN |
3 642 |
3 671 |
3 687 |
3 639 |
3 617 |
OOST-VLAANDEREN |
3 173 |
3 247 |
3 240 |
3 320 |
3 371 |
HENEGOUWEN |
2 898 |
2 877 |
2 830 |
2 820 |
2 884 |
LUIK |
2 297 |
2 278 |
2 279 |
2 309 |
2 354 |
LIMBURG |
2 080 |
2 143 |
2 145 |
2 182 |
2 234 |
LUXEMBURG |
779 |
788 |
760 |
751 |
773 |
NAMEN |
1 049 |
1 058 |
1 068 |
1 065 |
1 093 |
BUITENLAND & ONBEKEND |
118 |
464 |
475 |
528 |
533 |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
1 934 |
1 843 |
1 837 |
1 892 |
1 982 |
Vlaamse Gewest |
14 040 |
14 290 |
14 366 |
14 467 |
14 683 |
Waals Gewest |
7 906 |
7 875 |
7 846 |
7 862 |
8 039 |
Buitenland & Onbekend |
118 |
464 |
475 |
528 |
533 |
Totaal |
23 998 |
24 472 |
24 524 |
24 749 |
25 237 |
2) a) & b) Bevoegdheid van de federale overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid.
3) a) De onderstaande tabel geeft het aantal verzoeken tot het opstarten van een re-integratietraject door de adviserend arts weer, voor de periode van januari tot en met augustus 2018. Een onderverdeling per provincie is niet beschikbaar.
Verzoeken re-integratietraject door adviserend arts.
01/01/18 |
274 |
01/02/18 |
164 |
01/03/18 |
339 |
01/04/18 |
251 |
01/05/18 |
316 |
01/06/18 |
280 |
01/07/18 |
356 |
01/08/18 |
386 |
3) b) Deze cijfers werden opgevraagd door mijn diensten in 2017 en 2018, maar de verzekeringinstellingen (ziekenfondsen) hebben laten weten dat zij deze gegevens niet bijhouden, hetgeen ik betreur. Er zijn dus geen gegevens beschikbaar met betrekking tot het resultaat van deze trajecten.
4) a) & b) Bevoegdheid van de FOD Werkgelegenheid.
5) Bevoegdheid van de FOD Werkgelegenheid.
6) De wet van 13 juli 2006 houdende diverse bepalingen inzake beroepsziekten en arbeidsongevallen en inzake beroeps-herinschakeling heeft bepalingen ingevoegd inzake re-integratie in de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 en in de wetten betreffende de preventie van beroepsziekten en de vergoeding van de schade die uit die ziekten voortvloeit, gecoördineerd op 3 juni 1970. Deze bepalingen vereisen uitvoeringsbesluiten voor bepaalde aspecten. Idealiter wordt er in de uitwerking van deze besluiten rekening gehouden met de lessen die we trekken uit de impact van de re-integratietrajecten bij de arbeidsongeschikte werknemers in de sector « RIZIV » door het Beheerscomité. Er is echter nood aan meer beschikbare data vooraleer we een precieze impactstudie kunnen verrichten. Desalniettemin worden er in de tussentijd op basis van de huidige regelgeving herinschakelingstrajecten opgestart in de sector van de beroepsziekten en arbeidsongevallen.
7) De situatie van slachtoffers van een arbeidsongeval en van mensen met een beroepsziekte heeft specifieke kenmerken waarmee rekening moet worden gehouden. Het is onmogelijk om eenvoudigweg te kopiëren wat er in de arbeidsongeschiktheidsverzekering in de sector van de beroepsrisico's bestaat.