Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-186

van Lode Vereeck (Open Vld) d.d. 31 oktober 2014

aan de minister van Financiën, belast met de Bestrijding van de fiscale fraude

Belgian Internet Service Center - Elektronische handel - Toepassing van de btw - Frauduleuze handel - Controle - Keurmerk voor webwinkels

elektronische handel
belastingfraude
fiscale controle
geldboete
officiële statistiek
BTW
kwaliteitsmerk

Chronologie

31/10/2014Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/12/2014)
4/12/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-185

Vraag nr. 6-186 d.d. 31 oktober 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De federale regeringsploeg Michel I wil het verlies aan inkomsten ten gevolge van sociale en fiscale fraude blijvend tegengaan. Eén van de maatregelen die in dit kader worden genomen is het verscherpen van het toezicht op de elektronische handel, onder meer wat betreft de toepassing van de btw. "In dit kader wordt overleg gepleegd met de sector binnen het op te richten platform inzake e-handel. Het Belgium Internet Service Center wordt transversaal ingezet", luidt het in het federaal regeerakkoord 2014-2019.

Het beperken van het inkomstenverlies wegens fiscale internetfraude heeft een positieve uitwerking op de totale federale inkomsten en draagt zo bij aan de naleving van de begrotingsverplichtingen die, samen met de gefedereerde entiteiten, moeten nageleefd worden ten aanzien van Europa. Dit toont het transversale karakter van mijn vraag.

Ik heb volgende vragen voor de geachte minister:

1) Kunt u meer toelichting geven bij het transversaal inzetten van het Belgian Internet Service Center (BISC)?

2) Hoeveel internetdienstverleners werden er in 2012, 2013 en in 2014 door het Belgian Internet Service Center gecontroleerd op frauduleuze handel?

3) Hoeveel dossiers werden er op basis van de controles uit deelvraag 2 doorgespeeld aan de belastinginspectie? Voor hoeveel ontvangen dossiers werd er door de belastinginspectie een verder onderzoek ingesteld? Graag een overzicht voor 2012, 2013 en 2014.

4) Voor hoeveel van de in deelvraag 3 onderzochte dossiers werd er effectief een geldboete opgelegd wegens fiscale internetfraude en voor welk bedrag? Graag een overzicht voor 2012, 2013 en 2014.

5) Hoeveel bedraagt het werkelijk geïnde bedrag aan geldboetes wegens fiscale internetfraude in 2012, 2013, 2014?

6) Momenteel zijn al meer dan 18.000 webwinkels gecertificeerd met het Europese keurmerk "Trusted Shops". In Nederland verleent de belangenvereniging thuiswinkel.org het kwaliteitskeurmerk "Thuiswinkel Waarborg" voor webwinkels. Reeds in 2011 was er sprake van een speciaal keurmerk voor Belgische webwinkels, dat de betrouwbaarheid van die winkels waarborgt voor de klanten. Welke initiatieven heeft het BISC inmiddels genomen met het oog op de ontwikkeling van een keurmerk voor Belgische webwinkels?

Antwoord ontvangen op 4 december 2014 :

In het kader van de reorganisatie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën werd het Belgian internet service center (BISC) in 2014 ondergebracht binnen één van de twee inputcellen van de vijfde Gewestelijke Directie van de AABBI.

1) Uit onderstaande opsomming blijkt dat bij vele overheidsinstellingen de nood bestaat om ondersteuning te krijgen betreffende het opsporen van internetfraude. Tijdens de afgelopen jaren is gebleken dat vele internetfraudeurs op meerdere terreinen actief zijn en hierbij gelijkaardige methodieken gebruiken. Een transversale aanpak van dit fenomeen over alle overheidsinstellingen heen biedt dan ook de meeste kans tot succes.

Het BISC werkt sinds de oprichting in 2010 samen met de FOD Economie, de politie, de sociale inspectiediensten, de kansspelcommissie, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), het Interdepartementale Coördinatie cel van de controle op de Voedselveiligheid (ICVV), het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), de hormonencel, … In dit kader werden met succes enkele pilootdossiers opgestart.

Ondertussen werd bij de Algemene Administratie der Douane en Accijnzen de internetdienst CYBERSQUAD opgericht waarmee eveneens een uitstekende samenwerking bestaat.

Op nationaal vlak werd ook gezocht naar meer compliance door onder andere samenwerking met private en academische partners. Ter zake kan verwezen worden naar het door iMinds ondersteunde project TRU-BLISS.

Op internationaal vlak wordt door het BISC deelgenomen aan volgende projecten :

2), 3), 4) en 5) Van december 2012 tot april 2013 werden 589 dossiers doorgespeeld aan de FOD Economie. Tegen 69 dossiers werd proces-verbaal opgesteld wegens sluikwerk, goed voor een omzet van afgerond 3,8 miljoen euro. Deze en bijkomende dossiers werden eveneens doorgespeeld aan de AAFISCALITEIT waarbij 666 dossiers gecontroleerd werden, met als volgende resultaten:

Internetsales

Aantal controles

666



Afgewerkte

612



% Afgewerkte

92 %



Type belasting

Belastingsupplementen

 (in euro)


waarvan belastingverhoging

(in euro)

Vennootschap (VenB)

363.265,61


34.900,07

Personen (PB)

955.271,13


65.160,32

Btw

Omzetverhoging (in euro)


Verschuldigde BTW (in euro)


3.927.630,29


771.602,58

Daarnaast werden op verzoek van collega-taxateurs in detail in 2012, 2013 en 2014 respectievelijk 50, 43 en 49 specifieke dossiers onderzocht door het BISC.

Over de invordering van voormelde bedragen zijn geen gegevens beschikbaar.

6) Ter zake is het BISC van mening dat keurmerken waarvan de controle niet in handen is van een overheidsinstelling geen maximale en duurzame garantie bieden voor de internet-consument.  Vandaar dat in samenwerking met DNS-België een project werd opgestart  om het volledige “.be” “top level domain” dermate te beveiligen en te controleren dat dit volledige domeinnaam een keurmerk wordt. Een “top level domain” is dan ook wat de gebruikelijke land extensie eventueel opvolgt.