Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1785

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 8 maart 2018

aan de vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Uitstoot van wagens - Verwijderen uit het verkeer van vervuilende wagens - Schade voor de consument en de bestuurder - Autoproducenten - Verantwoordelijkheid - Maatregelen

verontreiniging door auto's
fraude
automobielindustrie
bescherming van de consument

Chronologie

8/3/2018Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/4/2018)
6/6/2018Antwoord

Vraag nr. 6-1785 d.d. 8 maart 2018 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De gewesten zijn bevoegd voor leefmilieu, de gemeenschappen voor de preventieve aspecten van de gezondheid van mensen, en het federaal niveau voor de consumentenbescherming. Het betreft hier dus een transversale aangelegenheid.

Terecht wordt iets meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de lucht. Te veel mensen sterven ten gevolge van te veel fijn stof of ten gevolge van schadelijke stoffen in de lucht.

Een der grootste verantwoordelijken zijn de wagens en vrachtwagens die dagelijks massaal giftige stoffen uitstoten die de mensen moeten inademen.

Terecht komen de gewesten en gemeentebesturen in actie tegen bestuurders met wagens die een te grote vervuilende uitstoot hebben. Zo gaan meer en meer steden en ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wagens bannen die een te grote uitstoot hebben.

Maar nog niet zo lang geleden zagen we dat de grote autoconstructeurs de bevolking massaal hebben voorgelogen over de reële uitstoot van hun wagens. Het kan dus perfect zijn dat men door die leugens wagens heeft aangekocht die veel meer uitstoten dan eerst werd aangenomen. Vele consumenten zijn op die wijze bedrogen en dienen nu mogelijk hun voertuig uit het verkeer te halen omdat de autoproducent hen heeft voorgelogen.

Wat gaat de geachte minister doen om die producenten mee verantwoordelijk te stellen voor de schade die consumenten en bestuurders ondervinden doordat te vervuilende wagens (terecht) uit het verkeer worden gehaald en meer en meer uit het verkeer zullen moeten verdwijnen ?

Antwoord ontvangen op 6 juni 2018 :

De testcyclus voor de uitstoot van autovoertuigen is op Europees niveau vastgelegd en werd onlangs aangepast (van NEDC naar WLTP).

De aanpassing is er juist gekomen om de resultaten van de (theoretische) meettesten beter te doen aansluiten bij de reële uitstootwaarden. Deze aangelegenheid valt niet binnen mijn bevoegdheidsdomein.

Een autofabrikant die de uitstootwaarden correct heeft laten vaststellen met gebruikmaking van de voorgeschreven testcyclus, kan volgens mij moeilijk aansprakelijk worden gesteld. De eigenaar wordt na zijn aankoop immers door nieuwe overheidsmaatregelen beperkt in het gebruik van het voertuig.

Het komt uiteindelijk aan de rechter toe om te oordelen of de aansprakelijkheid wel in het gedrang komt.