Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1396

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 24 april 2017

aan de minister van Justitie

Federale overheidsdiensten - Gehandicapten - Tewerkstelling

ministerie
overheidsadministratie
overheidsapparaat
integratie van gehandicapten
gehandicapte
werknemer met een beperking
officiële statistiek

Chronologie

24/4/2017Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/5/2017)
9/6/2017Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1391
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1392
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1393
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1394
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1395
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1397
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1398
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1399
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1400
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1401
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1402
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1403
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1404
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1405
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1406
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1407
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1408

Vraag nr. 6-1396 d.d. 24 april 2017 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen welzijn, volksgezondheid en gezin zijn Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden ; daarin kadert ook het beleid ten aanzien van gehandicapten. Dit betreft dus een transversale aangelegenheid.

Reeds jaren wordt er aandacht gevraagd voor de tewerkstelling van gehandicapten, zowel in de openbare sector als in de privésector. Een aangepaste tewerkstelling is immers de beste garantie op integratie in de maatschappij van deze zeer kwetsbare groep. Er werden ook al vele initiatieven aangekondigd om het aantal gehandicapten dat wordt tewerkgesteld in de openbare diensten te verhogen. De resultaten blijven echter steevast uit.

1) Hoeveel personen met een handicap waren er in 2014, 2015 en 2016 werkzaam op uw departement, opgesplitst per taalrol ?

2) Wat is hun aandeel in de totale tewerkstelling, opgesplitst per overheidsdienst ?

3) Welke inspanningen werden er geleverd om hun aantal op te trekken ?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2017 :

1) De gevraagde cijfers werden opgenomen in de bijlage.

Rekening houdend met de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, en het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende aanwervingsselectie en met betrekking tot de stage, waaruit geen wettelijke verplichting voortvloeit om statistieken van personen met een handicap op te splitsen per taalrol, worden hier geen cijfers over meegedeeld.

2) In 2014 was het aandeel 0,79 % in de totale tewerkstelling. In 2015 was dit 1,22 % en in 2016 1,27 %.

De registratie van een medewerker met een handicap gebeurt enkel met uitdrukkelijke schriftelijke goedkeuring van de medewerker zelf. Daarnaast worden enkel die functies in rekening gebracht zoals bepaald bij het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, met daarin de 3 %-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. Dit koninklijk besluit is niet van toepassing op het personeel van griffies en parketten, operationele diensten van de Veiligheid van de Staat, operationele diensten van de Penitentiaire inrichtingen (met cellulair contact) noch op medewerkers met een gerechtelijk mandaat.

3) Teneinde het aantal personen met een handicap werkzaam binnen de federale overheidsdienst (FOD) Justitie te laten toenemen, werden volgende initiatieven uitgewerkt :

– voor de medewerkers binnen de FOD Justitie werd eind 2015 een dienstnota uitgewerkt rond arbeidspostaanpassingen voor personen met een handicap of chronische ziekte. Zowel materiele aanpassingen (aanpassingen aan meubilair) als immateriële aanpassingen (aanpassingen aan werkrooster) zijn mogelijk ;

– in 2016 werd voor het eerst een jaarrapport opgesteld rond de arbeidspostaanpassingen. Doel is om de aanvragen te analyseren en de ondersteuning bij aanvragen te optimaliseren ;

– in 2016 werden twee opleidingen georganiseerd rond autismespectrumstoornis (ASS) :

De opleidingen waren specifiek voor medewerkers op sleutelposten (onthaal, personeelsdienst, vertrouwenspersonen, sociale dienst, enz.). De focus lag vooral op het autisme spectrum syndroom (ASS) bij medewerkers in relatie tot het werk.

Middels deze opleidingen tracht de FOD Justitie het personeel te vormen en de medewerkers met ASS beter te kunnen begeleiden op het werk.

– de diversiteitsverantwoordelijke van Justitie is voorzitter van de werkgroep Handicap binnen het Federale Netwerk Diversiteit. In 2016 werd er binnen de federale werkgroep « handicap » een beleidsnota overgemaakt aan de beleidscel van de minister belast met Ambtenarenzaken met voorstellen rond aanwerving, behoud en doorstroom van medewerkers met een handicap binnen federale overheid. Sinds 2013 neemt de FOD Justitie elk jaar deel aan de DUO-day. Dit is een initiatief van het middenveld om werkzoekenden met een handicap één of meerdere dagen stage te laten lopen bij een bedrijf. Op deze manier worden werknemers gesensibiliseerd rond de aanwerving van personen met een handicap. Tegelijkertijd is het een mooie gelegenheid om personen met een handicap de mogelijkheid te bieden de FOD Justitie te ontdekken.

Personen met een handicap in VTE

Entiteit

Jaar

2014

2015

2016

Penitentiaire inrichtingen

4,45

6,1

5,3

Centrale diensten

18,2

24

24,5

Justitiehuizen

5,55

-

-

NICC

0

0

0