Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-1200

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 15 december 2016

aan de vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) - Werkloosheid - Controle op gezinstoestand - Thuiscontroles - Federale ombudsman - Klachten - Aantal - Inhoud - Behandeling - Procedure - Termijn

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
bemiddelaar
officiële statistiek
geografische spreiding
werkloosheidsverzekering
gezinssituatie

Chronologie

15/12/2016Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/1/2017)
10/2/2017Antwoord

Vraag nr. 6-1200 d.d. 15 december 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke materie en bijgevolg betreft deze vraag een transversale bevoegdheid.

Door de wet van 6 december 2000 tot wijziging van artikel 23 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel, werd de procedure die moet gevolgd worden om de gezinstoestand van werklozen te controleren gewijzigd. Deze wetswijziging bepaalt dat de sociaal verzekerde wordt ingelicht over de mogelijkheid om een schriftelijke of mondelinge klacht bij de bevoegde federale ombudsman in te dienen aangaande het optreden van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) inzake de controle op de gezinstoestand.

Kunt u meedelen op jaarbasis voor de jaren 2011, 2012, 2013, 2014 en 2015 en opgesplitst per Gewest :

1) Hoeveel klachten werden er ingediend ?

2) Wat was de inhoud van de meest voorkomende klachten ?

3) Hoe werden deze klachten behandeld ?

4) a) In hoeveel gevallen waren de klachten gegrond ?

b) Wat gebeurt er in geval van gegronde klachten ?

5) a) In hoeveel gevallen waren de klachten ongegrond ?

b) Wat gebeurt er in geval van ongegronde klachten ?

6) Binnen welke termijn worden deze klachten behandeld ?

Antwoord ontvangen op 10 februari 2017 :

De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) heeft in de periode 2011 tot 2015 geen klachten ontvangen die zouden zijn ingediend bij de bevoegde federale ombudsman aangaande het optreden van de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening inzake de controle op de gezinstoestand.