Transportsector - Situatie - Aantal faillissementen - Evolutie - Ondersteuning van de sector - Maatregelen - Evaluatie
vervoersonderneming
wegvervoer
faillissement
sociale dumping
steun aan ondernemingen
officiële statistiek
1/12/2016 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/1/2017) |
18/1/2017 | Antwoord |
Werk is een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale bevoegdheid.
Onze transportsector staat sterk onder druk, mede als gevolg van de sociale dumping in deze sector. Steeds meer nemen buitenlandse bedrijven het werk over van onze eigen transporteurs.
1) Beschikt u over cijfermateriaal met betrekking tot de evolutie van onze binnenlandse transportsector ?
2) Hoeveel faillissementen waren er in deze sector de jongste vijf jaar ?
3) Wat is de evolutie van de tewerkstelling in deze sector tijdens de voorbije vijf jaar ?
4) Welke maatregelen hebt u reeds genomen om deze sector te ondersteunen ?
5) Hoe evalueert u de genomen maatregelen ?
1. Er zijn verschillende manieren om de transportsector af te bakenen. De hieronder verstrekte gegevens baseren zich op de meest gangbare, brede, definitie, die de NACE-sectoren 49 (Vervoer te land en vervoer via pijpleidingen), 50 (Vervoer over water) en 51 (Luchtvaart) omvat.
2. U vindt hieronder de gevraagde gegevens.
Faillissementen en banenverlies in de transportsector (NACE 49, 50 en 51) (2010-2016) |
||
|
Faillissementen |
Banenverlies |
2010 |
167 |
1.350 |
2011 |
198 |
1.814 |
2012 |
173 |
1.285 |
2013 |
155 |
1.309 |
2014 |
151 |
970 |
2015 |
122 |
689 |
2016 (tot en met november) |
89 |
760 |
Bron: Fonds tot vergoeding van de in geval van Sluiting van Ondernemingen ontslagen werknemers (FSO)
3. U vindt hieronder de gevraagde gegevens.
Werkende bevolking van 15-64 jaar in de transportsector (NACE 49, 50 en 51) volgens geslacht (2010-2015) |
|||
|
Mannen |
Vrouwen |
Totaal |
|
|
|
|
2010 |
125.698 |
20.900 |
146.598 |
2011 |
125.486 |
19.524 |
145.010 |
2012 |
118.298 |
20.885 |
139.183 |
2013 |
122.766 |
20.347 |
143.113 |
2014 |
119.281 |
19.377 |
138.658 |
2015 |
120.209 |
20.777 |
140.986 |
De verstrekte cijfers zijn het resultaat van de Enquête naar de arbeidskrachten. |
|||
Het zijn geen "absolute" cijfers maar benaderingen die gebaseerd zijn op de extrapolatie van een toevalssteekproef uit de Belgische bevolking. |
|||
Bij de interpretatie van de cijfers dient hiermee rekening te worden gehouden. |
|||
Bron: Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium, Enquête naar de arbeidskrachten |
4. Zoals u weet is het in het kader van de binnen de Europese Unie (EU) gemaakte afspraken in principe niet toegestaan om specifieke maatregelen te nemen die zich op één specifieke sector richten. De transportsector wordt evenwel mee ondersteund via het algemene beleid van de regering, bijvoorbeeld via de belastinghervorming, de loonmatiging en de Wet Werkbaar en Wendbaar Werk.
5. De transportsector is conjunctuurgevoelig, maar de cijfers uit de voorgaande tabellen geven mij geen bijzondere reden voor ongerustheid, en ik ben ervan overtuigd dat de sector mee zal profiteren van de banengroei die in de komende jaren nog kan worden verwacht.