Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9798

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 27 augustus 2013

aan de minister van Werk

Rookverbod op de werkvloer - Controle - Stand van zaken

tabak
nicotineverslaving
werkplek
officiële statistiek
arbeidsinspectie

Chronologie

27/8/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-9798 d.d. 27 augustus 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vorig jaar diende ik parlementaire vraag nr. 5-6543 in aangaande de controle op het rookverbod op de werkvloer. Tot op heden heb ik hierop nog geen antwoord gekregen. Ik dien dan ook graag een hernieuwde vraag in.

Het koninklijk besluit (KB) van 19 januari 2005 betreffende de bescherming van de werknemers tegen tabaksrook voorziet sinds 1 januari 2006 in een totaal rookverbod op de werkvloer en in alle sociale voorzieningen.

Het rookverbod geldt in de werkruimtes (met ook de inkomhal, trappen, gesloten parkeergarages, liften, verbindingsruimten, werfketen, cabines van vrachtwagens), in de sociale voorzieningen (refter, toiletten, rustlokalen, EHBO-lokaal) en in het vervoersmiddel dat de werkgever het personeel ter beschikking stelt voor gemeenschappelijk vervoer van en naar het werk (bestelwagens, dienstwagens, werfbusjes).

De werkgever kan zorgen voor een - voldoende verlucht - rooklokaal binnen de onderneming, maar is daar niet toe verplicht. De rookkamer dient enkel om te roken en mag niet voor andere doeleinden gebruikt worden.

De werkgever moet er ook voor zorgen dat klanten, leveranciers en bezoekers die zich in de onderneming bevinden over dat rookverbod geïnformeerd worden. Informatie kan worden gegeven aan de hand van pictogrammen, affiches, brochures, informatie bij het onthaal, enzovoort.

Het kan nuttig zijn om het rookverbod in het arbeidsreglement op te nemen, al kan ook een eenvoudige dienstnota of een bordje verboden te roken volstaan.

De wet kan ook voorzien in strafrechtelijke sancties. En vooral: al wie die wet of de uitvoeringsbesluiten met de voeten treedt, kan worden gestraft. Dat geldt dus zowel voor de werkgever als voor personen die geen personeelsleden zijn.

Graag had ik antwoord ontvangen op onderstaande vragen:

1) Hoeveel bedrijven werden er in 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012 in totaal gecontroleerd door de inspecteurs van het toezicht op het welzijn op het werk van de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid?

2) Hoeveel processen-verbaal (pv's) werden uitgeschreven door de inspecteurs tegen bedrijven in 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012 omdat ze het rookverbod op de werkvloer overtraden?

3) Waren er specifieke ruimtes waar het rookverbod in de periode tussen 2008 en 2012 meer overtreden werd? Zo ja, valt er hier een verklaring voor te geven?

4) De wet voorziet tevens een verbod op roken in het vervoermiddel dat voor gemeenschappelijk vervoer van en naar het werk door de werkgever ter beschikking wordt gesteld van het personeel. Hoeveel overtredingen werden er hiertegen vastgelegd door de controleurs voor 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012?

5) In hoeveel van de gecontroleerde bedrijven was een rookkamer voorzien? In hoeveel van de gevallen waren de voorwaarden voor een rookkamer te installeren niet nageleefd? Graag cijfers voor de periode tussen 2008 tot en met 2012.

6) Hebt u zicht op het aantal bedrijven die het rookverbod mee hebben opgenomen in hun arbeidsreglement of een dienstnota? Graag cijfers voor de periode 2008 tot en met 2012.

7) Hoeveel overtredingen konden vastgelegd worden door een gebrek aan informatie aangaande het rookverbod?

8) Hoeveel overtredingen werden bestraft met een strafrechtelijke sanctie? Graag de cijfers voor de periode 2008 tot en met 2012. Graag ook een overzicht per jaar van de (eventueel) opgelegde geldboetes.