Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9490

van Inge Faes (N-VA) d.d. 5 juli 2013

aan de minister van Justitie

De bekendheid van de informatieambtenaar van de Federale Overheidsdienst Justitie

rechtsbijstand
bewustmaking van de burgers
taalgebruik
ministerie
regionale verschillen

Chronologie

5/7/2013Verzending vraag
26/7/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3627

Vraag nr. 5-9490 d.d. 5 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recht en rechtspraak zijn belangrijke pijlers van onze democratie en het is van essentieel belang dat alle burgers van dit land hun rechten en plichten kennen. Helaas is dat niet altijd het geval. Het recht is ingewikkeld en de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie heeft voor de gewone man een zeer hoge toegangsdrempel. Om dit euvel te verhelpen heeft de FOD Justitie de informatieambtenaar in het leven geroepen. Die ambtenaar moet alle vragen van de burger in verband met Justitie beantwoorden of de persoon doorverbinden met de geschikte instantie. Uiteraard kan de dienst wegens het principe van de scheiding der machten geen individueel juridisch advies geven.

Het stemt mij dan ook tevreden dat steeds meer mensen de weg naar de informatieambtenaar vinden. Dat blijkt uit cijfers die ik kreeg via de verschillende schriftelijke vragen die ik hierover reeds aan de minister stelde. Zo kwamen in 2006 slechts 6 832 vragen binnen bij de informatieambtenaar, vorig jaar waren dat er 13 552. Hierbij valt op dat het aantal vragen van Franstaligen steevast hoger is dan dat van Nederlandstaligen .

1) Wat is volgens de minister de oorzaak van dit verschil?

2) Moet werk worden gemaakt van een betere bekendheid van de informatieambtenaar in Vlaanderen?

Antwoord ontvangen op 26 juli 2013 :

1. Op basis van de gemiddelde cijfers stellen we inderdaad vast dat er jaarlijks meer Franstalige dan Nederlandstalige aanvragen behandeld worden door de Cel Informatie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie. In 2011 waren er 11 % meer Franstalige aanvragen, in 2012 was dat 6 % en ook voor de eerste twee maanden van 2013 is eenzelfde tendens merkbaar.

Hiervoor objectieve verklaringsgronden opgeven, is niet mogelijk. De Cel Informatie van de FOD Justitie heeft hiernaar immers geen specifiek onderzoek gevoerd.

2. Het relatief grote aantal vragen dat de Cel informatie van de FOD Justitie jaarlijks verwerkt, wijst op een voldoende bekendheid van deze dienst bij het publiek.