Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9363

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 19 juni 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Transporten over spoor - Chemische en giftige stoffen - Inhoud - Communicatie naar gemeentebesturen

vervoer per spoor
vervoer van gevaarlijke stoffen
officiële statistiek
gemeente
giftige stof
chemisch product

Chronologie

19/6/2013Verzending vraag
18/9/2013Rappel
12/11/2013Rappel
13/12/2013Herkwalificatie
23/1/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9364
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4566

Vraag nr. 5-9363 d.d. 19 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In België vinden dagelijks meerdere transporten van chemische en giftige stoffen plaats via het spoor. De treinramp in Wetteren toont duidelijk aan hoe belangrijk het is dat men exact weet over welke gevaarlijke stoffen het gaat. Een rondvraag leert ons dat de Belgische gemeentes waardoor dergelijke transporten plaatsvinden, niet op de hoogte zijn over welke stoffen het gaat, hoeveel keer per dag die transporten plaatsvinden en wanneer ze exact plaatsvinden. Ook de provinciebesturen kennen de exacte inhoud van die transporten niet. De enige die zou kunnen weten wat er wanneer precies vervoerd wordt over het spoor zou Infrabel zijn. Opdat gemeentes zich op de best mogelijke manier zouden kunnen voorbereiden op calamiteiten lijkt het mij toch niet onbelangrijk dat zij van dergelijke transporten op de hoogte worden gesteld.

Ik heb daarom volgende vragen voor de geachte minister:

1) Welke instanties zijn op de hoogte van wat er dagelijks via het spoor wordt vervoerd?

2) Graag had ik een overzicht gekregen van de gemeentes waardoor dergelijke transporten plaatsvinden, over welke stoffen het gaat en hoeveel keer dergelijk transport plaatsvindt.

3) Bent u van mening dat gemeentebesturen beter moeten worden geïnformeerd over dergelijke transporten?

4) Zult u stappen ondernemen om gemeentes daaromtrent beter te informeren?

Antwoord ontvangen op 23 januari 2014 :

1. De bestuurder van de trein weet wat er in de trein zit door middel van de vrachtbrief die zich in de locomotief bevindt. Daarenboven is ook traffic control van Infrabel op de hoogte van hetgeen in de goederentreinen aanwezig is, doordat die informatie opgenomen is binnen hun datasysteem.

2. Het is onmogelijk een antwoord te verstrekken op uw vraag. Bijna elke gemeente die in de buurt van een spoorlijn ligt, zal al wel eens te maken gehad hebben met een vervoer van chemische en/of giftige stoffen. Ik wil hierbij wel meteen stellen dat een aantal van die stoffen ook met een vrachtwagen of via een binnenschip vervoerd worden.

3. en 4. Vanuit mijn diensten worden er momenteel infosessies georganiseerd in de verschillende provincies waarbij de burgemeesters uitgenodigd worden teneinde ze te sensibiliseren en te informeren over de noodplanning en het crisisbeheer. Het accent wordt hierbij gelegd op het belang van een grondige analyse van de risico’s die op hun grondgebied aanwezig zijn en die een basis vormen voor een efficiënte noodplanning op hun niveau. Teneinde deze taak uit te kunnen voeren, beschikken de burgemeesters over een veiligheidscel waarin de verschillende tussenkomende diensten vertegenwoordigd zijn en waarbij de burgemeesters ook experten in functie van het voorliggende risico kan uitnodigen, zoals bijvoorbeeld van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) of Infrabel. De debriefing van het ongeval te Wetteren zal eveneens toelaten de acties te identificeren die genomen dienen te worden teneinde de veiligheid inzake deze materie te verhogen, en te bepalen of en door wie van de lokale autoriteiten er acties op het vlak van informatie ondernomen dienen te worden.