Het ruim twee uren vastzitten van meer dan duizend reizigers in een gestrande trein in Brussel
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur
reizigersvervoer
5/6/2013 | Verzending vraag |
17/6/2013 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3376
De ochtend van 26 maart, iets na 8 uur 's ochtends
trein vanuit Gent geraakt defect bij het binnenrijden Brussel-Zuid
de daaropvolgende treinen ook immobiel
resultaat: meer dan 1 000 mensen zitten 2 uren vast
na een tijdje viel ook de verwarming uit
na twee uren wordt de defecte trein weggesleept; twee andere treinen rijden zelf voort
er wordt compensatie beloofd: broodje of drankje… maar dat lijkt amper gelukt.
Op dezelfde plaats viel al eerder trein stil.
De voorbije jaren een onheilspellende reeks stilgevallen treinen
telkens vele reizigers die gedurende vele uren vastzitten
een duidelijk ondermaatse communicatie
een heel trage oplossing en "bevrijding" van de geblokkeerde reizigers
amper tot geen compensatie.
Hoe verklaart de minister dat een defect van een trein steeds opnieuw leidt tot dezelfde euvels, namelijk een bedroevend onvolmaakte communicatie - over de oorzaak, over de opvolging en vooral over de oplossing en daarbij ook een uiterst trage deblokkering van de gestrande reizigers - en deelt de minister de analyse dat dit alles keer op keer wijst op een bijzonder kreupel crisismanagement, een veel te trage bevrijding van de reizigers en een ronduit belachelijke compensatie voor het tijdsverlies en de oncomfortabele omstandigheden waarin de getroffen reizigers verzeilden. Wat zal de minister ondernemen om die koppige euvels bij de NMBS te bestrijden?
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep meldt mij dat op dinsdag 26 maart 2013 om 8.08 uur een IC-trein Gent-Sint-Pieters – Genk stilvalt bij het naderen van Brussel-Zuid door een defecte locomotief. De treinbestuurder doet de nodige vaststellingen en moet besluiten dat hij zelf de locomotief niet kan herstellen.
De NMBS-Groep legt uit dat een aantal elementen de evacuatie van de trein bemoeilijkten. De defecte trein viel stil op één van de drukste knooppunten van het volledige spoorwegnet (de toegang tot Brussel-Zuid) op één van de drukste momenten van de dag (ochtendpiek 8.08 uur).
Bij aankomst in de drie stations van de Noord-Zuidverbinding (Brussel-Zuid, Centraal en Noord) werden de klanten van de drie betrokken treinen verwelkomd met drank en koffiekoeken conform de verplichtingen van de NMBS op het stuk van de rechten van de reiziger (Europese verordening 1371, artikel 28). Dit staat volledig los van de financiële compensaties die voorgeschreven zijn in het algemeen reglement met betrekking tot occasionele vertraging van meer dan 1 uur.
Wat de compensaties betreft meldt de NMBS mij dat alle reizigers beroep kunnen doen op het geldende compensatiesysteem en dat hun vervoerbewijzen 100 % worden terugbetaald.
Zo een incident toont duidelijk aan dat de hervorming van de NMBS-Groep echt nodig is om in zulke omstandigheden kort op de bal te spelen om aan de reizigers een behoorlijke oplossing aan te bieden.