Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8410

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 maart 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De problemen met spoorwegwissels

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet

Chronologie

6/3/2013Verzending vraag
14/3/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2891

Vraag nr. 5-8410 d.d. 6 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op maandag 7 januari, de eerste dag na de kerstvakantie, liep het alweer stevig fout met onze spoorwegen. Een eerste euvel deed zich voor rond 6 uur, op de bijzonder drukke verbinding tussen Antwerpen en St-Niklaas, richting Gent. Een defect aan verschillende wissels veroorzaakte doffe ellende voor duizenden pendelaars, mensen op weg naar hun werk, school enzovoort. In beide richtingen viel de verbinding weg. De improvisaties die volgden, leidden tot heel wat tijdverlies. Tegen 8 uur was het euvel tijdelijk hersteld.

Tegelijkertijd deden zich soortgelijke problemen voor op de verbinding tussen Aalst en Burst. Op dat traject rijden speciale scholierentreinen. Omdat die treinen niet rijden tijdens de vakantie, werd een controlerit georganiseerd. Die wees uit dat de sporen niet meer voldeden. Daarom werden de treinen vervangen door bussen, met alle problemen en miserie die daarbij horen. Voor die verbinding hoopte men om het probleem tegen de avondspits te herstellen.

Hoe verklaart de minister die twee problemen? Gaat het over meer dan toevallige schade en wijzen die euvels op een eerder systematisch kwaliteitsverlies van onze spoorweginfrastructuur? Is het niet voor dit soort problemen waarvoor zowel de vakbonden als heel wat andere experts en betrokkenen al jarenlang waarschuwen? Vormen deze en de vele eerdere mankementen een kroniek van aangekondigde ellende, een triest resultaat van een al jarenlange verwaarlozing van de basisinfrastructuur van onze spoorwegen? Of kan de minister zonder twijfel poneren dat dit doemdenken fout is en dat onze NMBS, in zijn verschillende onderdelen, op verantwoorde en bezielende wijze de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor deze dienstverlening gestalte geeft?

Antwoord ontvangen op 14 maart 2013 :

In antwoord op de vragen van het geachte lid, heeft infrabel mij de volgende uitleg meegedeeld:

Op de lijn 59 tussen Antwerpen en Sint – Niklaas gebeurde er een wisselstoring tengevolge van een defecte ondergrondse kabel. Een lokale vochtinfiltratie leidde tot een kabeldefect en hierdoor ontstond een kortsluiting aan de wissels.

Op de lijn 82 Aalst – Burst was het treinverkeer onderbroken omwille van met roest bedekte spoorstaven.

Infrabel meldt me dat het treinverkeer beperkt zich hier tot een tiental treinen per werkdag, van maandag tot vrijdag. Deze treinen rijden echter niet tijdens vakantieperiodes. Wanneer het spoor meer dan 72 u niet bereden wordt ontstaat het risico van roeste rails.

Roeste rails zorgen ervoor dat de spoorstroomkringen niet langer betrouwbaar zijn, met mogelijk impact op het goed functioneren van de seininrichting en voor de correcte werking van de wegseinen van overwegen. Tijdige ontroestingsritten worden in principe ambtshalve voorzien.

Op maandag 7 januari 2013 - bij het einde van de kerstvakantie - waren geen ontroestingsritten uitgevoerd en om veiligheidsredenen worden bussen moesten ingelegd.

Infrabel verzekert dat de nodige maatregelen intern werden getroffen om dergelijke voorvallen in de toekomst te vermijden. Vandaag worden kabels niet meer ondergronds geplaatst maar wel binnen specifieke en open riolen, hetgeen een snellere detectie van defecte kabels toelaat.