Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8406

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 maart 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De operationaliteit van de Fyra

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Nederland
reizigersvervoer
grensoverschrijdend vervoer

Chronologie

6/3/2013Verzending vraag
14/3/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2946

Vraag nr. 5-8406 d.d. 6 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Binnen één maand na haar introductie wist de Fyra zich een onbetamelijk hoge plaats in de absolute top van de flop te bemachtigen. Het verhaal van deze trein begon al zeer onwaarschijnlijk. In mei 2004 sloot de NMBS een contract met het bedrijf AnsaldoBreda, waarbij voor april 2007 negentien Fyratreinen zouden worden geleverd. Uiteindelijk reed de eerste Fyratrein begin december 2012, dat is ruim acht jaar na de bestelling.

Ondanks de pijnlijke bevalling werd de Fyra aangekondigd met potsierlijke bombarie, geen superlatieven werden vergeten.

De loftrompet schetterde in schril contrast met de groeiende argwaan en uiteindelijk met het protest en verzet van zowat alle reizigers op het traject Brussel - Antwerpen - Amsterdam. De blitse Fyra zou de oude maar getrouwe "Amsterdammer" immers vervangen, maar niet zomaar: de reizigers moesten beduidend meer betalen, de trein kon enkel worden genomen mits reservering en heel wat stopplaatsen zouden wegvallen. Daarbij kan - moet - iedereen zich afvragen wie van deze peperdure operatie eigenlijk beter werd. De reizigers zeker niet. Die keken van bij aanvang van op een propvol perron naar een quasi lege Fyratrein, om zich daarna in een dubbel zo volle volgende gewone trein te proppen.

Toen begon de tweede fase in deze tragedie. Vanaf de eerste dag bleek de Fyra niet klaar om klokvast "haar" diensten aan te bieden. Het ging van kwaad naar erger. Helemaal ergerlijk. Geen dag ging voorbij of de vertragingen, afschaffingen, onderbroken ritten stapelden zich op. De Fyra verzamelde tragiek maar ook humor, want de NMBS, en bij uitbreiding de overheid, gaf alweer blijk van een onbegrijpelijk falen.

De NMBS reageerde ferm, met ridicule quotes zoals "vandaag was er toch één Fyra op tijd!" tot de surrealistisch conclusie "het zal nog maanden duren voor de Fyra helemaal aan ons spoorwegnet is aangepast".

Geachte minister, ik weet dat ook u met deze zaak meer dan verveeld zit. Ik weet dat u ondertussen een sterke eeltlaag ontwikkelde als het gaat over de kritiek op de NMBS. Ik weet dat u de voorbije maanden druk onderhandelde om dit sputterende bedrijf beter te laten draaien. Ik weet dat de Fyra dateert van voor uw tijd. Ik weet dat het Mexicaanse leger, beter bekend als de verzamelde NMBS-directies, u overstelpt met argumenten en verklaringen.

Ik weet echter ook dat wij, als parlementsleden en dus ook vertegenwoordiger van de klanten en mede-eigenaars van de NMBS, het verhaal van de Fyra niet meer kunnen nemen. Daarom de volgende kurkdroge maar hopelijk heldere vraag.

Wanneer zal de NMBS de vlotte verbindingen, dat wil zeggen verbindingen zonder meerprijs, zonder reserveringen en met meer stopplaatsen, tussen Brussel - Antwerpen - Amsterdam herstellen zoals ze - naar de tevredenheid van velen - tot december 2012 werden aangeboden?

Daardoor zou u de schande, de ergernis, de frustraties en het ongemak dat de Fyra bracht en brengt, milderen.

Antwoord ontvangen op 14 maart 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid, heb ik de eer te verwijzen naar mijn antwoord op zijn schriftelijke vraag n° 5-8407 over hetzelfde onderwerp.