Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8273

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 februari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Het onderhoud van politiehelikopters

politie
helikopter
onderhoud

Chronologie

20/2/2013Verzending vraag
15/4/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2890

Vraag nr. 5-8273 d.d. 20 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De voorbije jaren klonken vaak triomfantelijke berichten over de efficiëntie, de slagkracht en de bijna existentiële waarde van het inzetten van politiehelikopters. Zelfs op televisie waren er spannende reportages, die illustreerden hoe belangrijk deze heli's wel waren.

Juist daarom verbaast het bericht dat recent in de media opdook: “voor Financiën blijkt het onderhoudscontract voor deze helikopters niet zo noodzakelijk, vandaar dat een voorstel tot nieuw onderhoudscontract van de boordinstrumenten wordt afgewezen”. Het gaat hier over 135.000 euro per jaar, voor een periode van drie jaren.

De argumentatie van Financiën klinkt alsof ze van helikopterspecialisten komt. Financiën stelt dat piloten best kunnen vliegen "op zicht" en dat werkzame boordinstrumenten niet echt noodzakelijk zijn. Volgens Financiën is het vliegen op zicht de standaardmodus. De politiediensten beklemtonen echter dat vliegen zonder accurate boordinstrumenten niet kan. Los van dit debat houdt de politie zonder onderhoudscontract voor de boordinstrumenten, de heli's aan de grond.

De minister zal begrijpen dat deze zaak minstens een frons en zelfs een diepe zucht veroorzaakt, maar wellicht kan haar antwoord soelaas brengen.

Zal het ontbreken van een onderhoudscontract voor de boordinstrumenten leiden naar een immobiliteit van de politiehelikopters?

Bevestigt de minister dat Financiën het voorstel tot onderhoudscontract voor de boordinstrumenten weigert goed te keuren, onder andere omdat helikopterpiloten deze boordinstrumenten niet zouden nodig hebben en best "op zicht" kunnen vliegen. Klopt het argument van Financiën en is het vliegen "op zicht" werkelijk de standaardmodus bij het besturen van heli's? Indien deze argumenten steek houden, zal de minister dan toch de politie het bevel geven helikopters in te zetten, ook zonder onderhoudscontract voor de boordinstrumenten? Of zijn de argumenten van Financiën verkeerd? Hoe verklaart de minister deze negatieve houding en de wijze van argumenteren van Financiën?

Met welke argumenten kan de minister deze negatieve beslissing van Financiën counteren? Zal ze ijveren om alsnog een positief advies voor dit onderhoudscontract te verwerven?

Kan de minister garanderen dat de politiehelikopters zeker niet zullen worden geïmmobiliseerd en hun opdrachten zullen kunnen blijven vervullen?

Antwoord ontvangen op 15 april 2013 :

De Inspecteurs van Financiën stellen hun adviezen in volle onafhankelijkheid op. Indien nodig en volgens hun analyse, informeren zij zich bij de betrokken diensten, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk. 

De remmen op de bestellingen vloeiden eind 2012 vooral voort uit de richtlijnen van de minister van Begroting die aan alle Administraties, en dus ook de federale politie, oplegden het al dan niet onsamendrukbare karakter van de overwogen uitgaven aan te tonen. 

Die richtlijnen waren van toepassing voor de begroting van 2012 en gelden niet meer voor 2013. 

Het probleem van het onderhoudscontract voor het radionavigatiematerieel van de helikopters van de dienst Luchtsteun DAFA (dat ten einde liep op 31 december 2012) werd aldus opgelost.