Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8129

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 14 februari 2013

aan de minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging

Politiehelikopters - Onderhoud

helikopter
politie
onderhoud
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

14/2/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-8129 d.d. 14 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De minister van Financiën verwees deze vraag door aan de minister (nr. 5-7661).

Het bericht dat recent in de media opdook verrast, want voor Financiën blijkt het onderhoudscontract voor de politiehelikopters, die toch belangrijk zijn, niet zo noodzakelijk. Financiën wijst immers een voorstel betreffende een nieuw onderhoudscontract van de boordinstrumenten af. Het gaat over 135.000 euro per jaar, voor een periode van drie jaren.

De argumentatie van Financiën klinkt alsof ze is uitgebracht door helikopterspecialisten, want ze stelt dat piloten best kunnen vliegen "op zicht" en dat werkzame boordinstrumenten niet echt noodzakelijk zijn. Volgens Financiën is het vliegen op zicht de standaardmodus. De politiediensten beklemtonen echter dat vliegen zonder accurate boordinstrumenten niet kan. Wat er ook van zij, het resultaat blijft: zonder onderhoudscontract voor de boordinstrumenten houdt de politie de heli's aan de grond. Punt.

De geachte minister zal begrijpen dat deze zaak minstens een frons en zelfs een diepe zucht veroorzaakt, maar wellicht kan zijn antwoord soelaas brengen.

1. Bevestigt de minister dat Financiën het voorstel tot onderhoudscontract voor de boordinstrumenten weigert goed te keuren, onder andere omdat helikopterpiloten die boordinstrumenten niet nodig zouden hebben en best "op zicht" kunnen vliegen? Klopt het argument van Financiën en is het vliegen "op zicht" werkelijk de standaardmodus bij het besturen van heli's? Waaruit putte Financiën die argumentatie?

2. Indien de argumenten van Financiën worden weerlegd, zal de minister alsnog een goedkeuring geven?