Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7440

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 28 november 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

de retributies die de private bewakingsfirma's jaarlijks betalen

beveiliging en bewaking
begrotingsfonds

Chronologie

28/11/2012Verzending vraag
11/2/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2367

Vraag nr. 5-7440 d.d. 28 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In 1990 werd de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid goedgekeurd. Een jaar later kwam de wet tot regeling van het beroep van privé-detective tot stand. Tegelijkertijd werd een Fonds voor bewakingsondernemingen opgericht waaraan de erkende en vergunde private veiligheidsfirma's jaarlijks een retributie dienen te betalen. Dit Fonds valt onder de bevoegdheid van de Directie Private Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken.

De ontvangen retributies zouden in principe moeten worden aangewend om projecten inzake private veiligheid te verbeteren. In dit verband rijzen evenwel al jaren problemen . De retributies worden opgepot en projecten worden niet gefinaliseerd.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen aan de Minister gesteld:

1) Welk bedrag heeft het Fonds voor bewakingsondernemingen momenteel in kas?

2) Welke projecten lopen momenteel waarvoor de gelden van het Fonds voor bewakingsondernemingen worden aangewend? Welke werden reeds afgerond?

3) Voor welke doeleinden werden de gelden van het Fonds voor bewakingsondernemingen de laatste jaren gebruikt?

4) Zal de Minister zich engageren om te vermijden dat in de toekomst nog te veel geld wordt opgepot?

Antwoord ontvangen op 11 februari 2013 :

1) Saldo Bewakingsfonds in vastleggingskrediet op 1 januari 2013 = 14 318 902,68 euro ; Saldo Bewakingsfonds in vereffeningskrediet op 1 januari 2013 = 11 499 495,59 euro. 

2) Het Fonds financierde via plafondverhoging de afgelopen jaren 3 grote projecten :

De opstart van de permanente inspectiecel werd gerealiseerd. Zowel wat betreft het meldpunt alarmsystemen als de informatisering is de realisatie lopende. 

3) De aanwending van het Bewakingsfonds is strikt gereglementeerd. Zo dienen de opbrengsten van de retributies en heffingen aangewend te worden om de personeelskosten en de kosten voor administratie, investeringen en toezicht nodig voor de toepassing van de wet te vergoeden. Het fonds spijst dus hoofdzakelijk de personeels-, werkings- en investeringskredieten van de Directie Private Veiligheid. 

4) De Directie Private Veiligheid is gebonden aan de haar toegekende (limitatieve) kredieten en put dus niet rechtstreeks uit de saldi van het fonds.

Er dient te worden aangestipt dat de toegekende kredieten volstaan momenteel niet om alle behoeften van zowel de Directie Private Veiligheid als de sector zelf te bekostigen. Bijgevolg werd er op 27 december 2012 een koninklijk besluit genomen teneinde de bijdragen die door de sector van de private veiligheid dienen te worden gestort te verhogen. Inderdaad, enkel via plafondverhogingen waarbij de kredieten verhoogd worden met budget uit het Bewakingsfonds kan dit verholpen worden. De aanvragen tot verhogingen zijn lopende.  

Met deze bijkomende inkomsten, wordt er overwogen om de inspectiecel verder uit te bouwen en gevoelig te versterken, en dit op verzoek van de sector. Ook de finalisering van de informatica-projecten en de creatie van de gewenste e-lokettoepassingen maken het voorwerp uit van een verzoek tot budgettaire plafondverhoging. Overigens, met het oog op het vergemakkelijken van de toegang tot de veiligheidsberoepen, zal de financiering van de opleidingen worden overwogen.