Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7173

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 16 oktober 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Onaangekondigde flitscontroles - Gevaren - Maatregelen

snelheidsvoorschriften
politiecontrole
opnameapparaat
verkeersveiligheid
verkeerscontrole

Chronologie

16/10/2012Verzending vraag
4/1/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7173 d.d. 16 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Wij zijn voorstander van onaangekondigde flitscontroles. Toch zijn de meningen hierover verdeeld. Voor sommigen zijn ze de ideale manier om snelheidsduivels op heterdaad te betrappen, anderen zien vooral het gevaar van onaangekondigde flitscontroles op de autosnelweg. Ze zouden kunnen leiden tot plotse remreacties van verraste chauffeurs, met mogelijke gevolgen voor de achterliggers, maar evengoed voor de uitvoerende politiediensten.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Wat is de mening van de geachte minister aangaande onaangekondigde flitscontroles op de weg? Is zij zich bewust van de mogelijke gevaren?

2) Welke maatregelen neemt zij momenteel om het gevaar bij onaangekondigde flitscontroles te beperken voor het politiepersoneel?

3) Ziet zij een mogelijk gevaar voor de voorbijrijdende voertuigen bij een flitscontrole? Zo ja, wordt hiermee rekening gehouden? Worden bepaalde maatregelen genomen om hieraan tegemoet te komen?

4) Beschikt zij over cijfermateriaal dat kan aantonen dat onaangekondigde snelheidscontroles een impact hebben op verkeersongevallen in de buurt van de controle?

5) Heeft zij in haar gesprekken met de verschillende politiediensten opgevangen dat er veiligheidsproblemen bestaan rond onaangekondigde snelheidscontroles? Komt dit thema naar voren bij besprekingen? Indien ja, welke zaken geeft de politie dan aan?

Antwoord ontvangen op 4 januari 2013 :

Vraag 1 

Wanneer de federale wegpolitie een gedeelte van haar flitscontroles aankondigt, deelt zij niet de specifieke plaatsen noch de exacte tijdstippen mee. Zij geeft per provincie een auto(snel)weg aan met aanduiding van een bepaalde zone waar de controle plaatsvindt en of deze in de voor- of namiddag. wordt uitgevoerd.

Bovendien is niet iedere weggebruiker op de hoogte van de aangekondigde controles. Plotse remreacties, voornamelijk vanwege bestuurders die te snel rijden, kunnen dus zowel ontstaan bij aangekondigde als niet-aangekondigde controles. Er bestaat een risico op botsing indien de bestuurders de veiligheidsafstanden tussen de voertuigen niet naleven. Een recent gepubliceerde Vlaamse studie van de effectevaluatie van camera’s op gewestwegen toont aan dat het plaatsen van onbemande snelheidcamera’s op gewestwegen positief is voor de verkeersveiligheid Er kan een analogie vastgesteld worden voor wat betreft de bemande radarcontroles. 

Vraag 2 

Er is geen onderscheid naar veiligheidsmaatregelen bij aangekondigde of onaangekondigde flitscontroles. Een werkgroep van de federale wegpolitie heeft zich in het verleden gebogen over de veiligheidsproblematiek van mobiele flitscontroles voor het vaststellende personeel, met maatregelen in een draaiboek die de veiligheid verhogen tijdens de volledige dienstuitvoering: ondermeer het aanrijden, het terug wegrijden en de veiligheid van de controleplaats “an sich”. Het grootste gevaar voor het personeel is het in- of het uitrijden van de controleplaats en niet zozeer de standplaats zelf. De opstelling van het controlevoertuig gebeurt zodanig dat het risico op een aanrijding geminimaliseerd wordt. Tevens zijn bepaalde controleplaatsen, zoals onder andere na een onoverzichtelijk gedeelte van de rijbaan of na een kromming of bocht of opstellingen, of wanneer er geen of onvoldoende fysieke bescherming van het controlevoertuig is, niet meer in gebruik. Binnen de volledige procedure van snelheidscontroles is de veiligheid van het personeel primordiaal.

De controleplaatsen zijn tevens aan minimumafmetingen en veiligheidsvereisten onderworpen. Sinds dit jaar krijgen alle operationele leden van de technische secties tevens een tweedaagse voertuigbeheersingsopleiding. 

Vraag 3 

Onveilige opstelplaatsen, zowel voor de politiemensen als de passerende bestuurders, worden niet (meer) gebruikt. Het gevaar voor voorbijrijdende voertuigen uit zich in en beperkt zich dus tot het plotse remmen van sommige voertuigen met een mogelijk ongeval tot gevolg door onvoldoende tussenafstand. Zoals in het antwoord op vraag 1 reeds weergegeven, is het effect van de controle naar verkeersveiligheid veel groter dan dit risico. 

Vraag 4 

Er is geen cijfermateriaal beschikbaar over het specifieke aspect van onaangekondigde snelheidscontroles en de impact van verkeersongevallen in de buurt van de controle beschikbaar. Een van de principes van een controle is het verhogen van de objectieve en subjectieve pakkans. In dat kader schrijft het al dan niet aankondigen van controles zich in. 

Vraag 5. 

De politie heeft geen weet van andere specifieke veiligheidsproblemen bij onaangekondigde snelheidscontroles. Het onveiligheidsrisico voor het personeel wordt hoe dan ook maximaal beperkt.