Onaangekondigde flitscontroles - Camouflageborden - Gebruik - Evaluatie
snelheidsvoorschriften
autoweg
politiecontrole
verkeerscontrole
opnameapparaat
verkeersveiligheid
16/10/2012 | Verzending vraag |
4/1/2013 | Antwoord |
Drie jaar geleden stelde ik aan uw voorganger een vraag over het gebruik van camouflageborden om flitscontroles op autosnelwegen uit te voeren. Een speciaal groen bord werd in de middenberm van de snelweg geplaatst, zodat de flitswagen van de politie onzichtbaar was voor de weggebruikers.
Op de E19-autosnelweg Antwerpen-Brussel, waar ook verschillende van die borden stonden, vervingen wegenwerkers een paar maanden later de versleten vangrail door een hoge, betonnen stootrand. Hierdoor werd het voor de politie onmogelijk om nog met haar wagen tot aan het camouflagebord te geraken en zag ze zich genoodzaakt opnieuw plaats te nemen tussen het struikgewas op de middendoorsteken.
Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:
1) Maakt de politie momenteel nog gebruik van camouflageborden bij flitscontroles?
2) Hoeveel van deze camouflageborden werden geplaatst in de periode van 2009 tot op heden? Op welke plaatsen?
3) Indien momenteel geen gebruik meer wordt gemaakt van camouflageborden, zal er in de toekomst nog gebruik van worden gemaakt? Zo neen, om welke reden wordt er geen gebruik meer van gemaakt?
4) Werd er een evaluatie gemaakt van het gebruik van deze borden? Wat was de uitkomst van deze evaluatie? Welke resultaten kwamen naar voren bij het gebruik van deze borden?
Vragen 1, 3 en 4
De technische secties van de federale wegpolitie maken voor het uitvoeren van “discrete” snelheidscontroles nog steeds gebruik van deze borden, die werden geïnstalleerd door de wegbeheerder.
Tot heden werd er betreffende het gebruik van deze borden nog geen evaluatie gemaakt binnen de federale politie.
Vraag 2
Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van de Gewesten, in hun hoedanigheid van wegbeheerder.