Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6890

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 22 augustus 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Gebruik van het AEG-Prescom-systeem - CAD-platform

mobiele telefoon
ziekentransport
eerste hulp
teledetectie
geneeskundige noodhulp
ASTRID
mobiele communicatie

Chronologie

22/8/2012Verzending vraag
11/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-6890 d.d. 22 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In mijn eerdere vraag om uitleg 5-2095 betreffende het gebruik van het AEG-Prescom- systeem vroeg ik u naar de planning voor een veralgemeende invoering van het CAD-platform. Op dat moment werkte men in acht hulpcentra 100/112 nog niet met dit platform, hetwelk noodzakelijk is om de locatie van de beller te kunnen traceren. Uit uw antwoord bleek dat uw diensten weliswaar bezig waren met het opstarten van de voorbereidingen van deze migratie, maar dat er nog een 'aantal elementen ontbraken' om een specifieke datum te kunnen vastleggen waarop alle hulpcentra met CAD zullen werken.

Graag had ik aan de minister de volgende vragen gesteld :

1) Kunt u ondertussen al een specifieke datum meedelen waarop het CAD-platform in alle hulpcentra zal worden ingevoerd?

2) Indien u op dit moment nog geen datum kan meedelen, welke zijn dan de elementen die ontbreken om dit te kunnen doen?

3) Hoever staat het met de aanwerving en opleiding van de operatoren en in welk budget is hiervoor voorzien?

Antwoord ontvangen op 11 februari 2013 :

1. Momenteel hebben de Hulpcentra (HC) 100/112 van de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Namen het migratietraject naar het Communicatie- en Informatiecentrum van de geïntegreerde politie (CIC) 101 gevolgd. Het voorbereidend werk in de andere provincies is nog aan de gang. De centra die het verst gevorderd zijn wat technische voorbereiding betreft, zijn de HC 100/112 van West-Vlaanderen en Limburg, die het traject opgestart hebben in het tweede trimester 2012. Daar werden immers operatoren ingezet en opgeleid teneinde een team te vormen dat momenteel op de platformen CAD ASTRID werkt, die in die centra reeds functioneren.

2. Het migratietraject van een HC 100/112 is ondergeschikt aan een aantal elementen, voornamelijk op het vlak van human resources en infrastructuur. In de andere provincies (Antwerpen, Waals-Brabant, Oost-Vlaanderen, Luik, Luxemburg) vormen één of meerdere van die elementen momenteel een probleem. Mijn diensten zijn actief bezig met de versnelling van het migratieproces in de betrokken provincies, zowel in samenwerking met de externe partners als intern.

3. Er werden in 2012 belangrijke inspanningen geleverd. Enerzijds door het zorgen voor de nodige vervangingen en de uitvoering van het personeelsplan 2012, waardoor er 35 operatoren en 21 calltakers voor respectievelijk de centra 100-112 en voor de CIC’s konden worden aangeworven. Anderzijds verleende de ministerraad van 20 juli 2012 de toelating om nog eens bijkomend 51 calltakers (25 calltakers en 26 operatoren) aan te werven.

Ten slotte, in het kader van de uitwerking van de begroting 2013, werd er een antwoord zonder voorgaande gegeven op het structureel tekort inzake personeel dat vastgesteld is in meerdere oproepcentra 100/112 en CIC. Inderdaad, de kredieten die nodig zijn voor de aanwerving, vanaf 2013, van 44 operatoren en 72 calltakers werden vrijgemaakt.