Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6577

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

De onmogelijkheid om nieuwe nummerplaten te identificeren

registratie van een voertuig
politiecontrole

Chronologie

22/6/2012Verzending vraag
28/9/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2353

Vraag nr. 5-6577 d.d. 22 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De modernisering van de Dienst Inschrijving Voertuigen mag zonder schroom als problematisch worden bestempeld. De modernisering zorgde ervoor dat aanvragers van nieuwe nummerplaten urenlang dienden aan te schuiven, een blijkbaar uitermate frustrerende bezigheid. Daarmee leek de tijd eerder terug dan vooruit gedraaid…

Recent doken er nog andere ongewenste en nefaste gevolgen op. Omdat de nieuw uitgereikte nummerplaten nog niet op de juiste wijze en plaats in het computersysteem zijn opgeslagen, kunnen ze ook niet meteen en snel worden geïdentificeerd. Als de politie wagens met een niet geregistreerde nummerplaat wil verbaliseren, komen ze in een doodlopend straatje terecht, want de nummerplaat kan niet aan een eigenaar worden verbonden, en er volgt een verticaal klassement.

Hoe verklaart de staatssecretaris die krakkemikkige en ronduit amateuristische aanpak van de modernisering? Beaamt de staatssecretaris dat men met dergelijke operaties enkel kan beginnen na zorgvuldige en gedubbelcheckte voorbereiding? Wat liep er mis en wie is daarvoor aansprakelijk? Hoeveel processen-verbaal konden niet worden uitgeschreven omdat de nummerplaat niet aan een identiteit kon worden gekoppeld? Hoe lang duurt of duurde dat euvel al? Vanaf wanneer zullen alle problemen met de modernisering opgelost zijn?

Antwoord ontvangen op 28 september 2012 :

Ik wens mijn antwoord eerst te kaderen in de context van deze migratie naar een nieuwe IT-toepassing voor de Dienst voor de inschrijving van de voertuigen (DIV).

Het nieuw informaticasysteem werd al lang verwacht om beter te kunnen beantwoorden aan de verwachtingen van de gewesten, enerzijds, en van Europa, anderzijds, wat betreft de kwaliteit van de beschikbare gegevens over het voertuigenpark in ons land. Deze evolutie was uiteraard ook onontbeerlijk voor de oprichting van de nieuwe KruispuntBank van de Voertuigen, die zal toelaten om de niet-verzekerde en niet-gekeurde voertuigen te kunnen detecteren, en zo de actie van de controlediensten te vergemakkelijken.

Ik wens bij deze gelegenheid eraan te herinneren dat 74 % van de inschrijvingen via WebDIV gebeuren, wat de DIV als één van de kampioenen van e-government maakt in ons land.

Zodra een voertuig is ingeschreven, wordt de kentekenplaat en het kentekenbewijs in 98 % van de gevallen op D+1 geleverd.

Te veel van onze medeburgers doen nog nutteloze files aan de loketten ( 46 % van de bezoekers).

De moeilijkheden die zich voordeden, wegens onvoorziene technische problemen voor de preregistraties, werden ondertussen opgelost en de DIV heeft een versterking van zeventien VTE gekregen om de achterstand in te halen.

Om de continuïteit van de politie activiteiten te waarborgen, werd het nodige gedaan opdat de geïntegreerde politie verder over alle gegevens zou beschikken betreffende alle voertuigen die ingeschreven waren tot en met 27 april; voor dit wagenpark waren er dus geen problemen.

De Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer heeft een speciaal telefoonnummer voorzien ter attentie van de permanentie van de IT-dienst van de politie, zodat de garantie werd geboden voor dringende opzoekingen om onmiddellijk de nodige opsporingen te kunnen verzekeren (bijvoorbeeld in geval van vluchtmisdrijf, enz).

Sinds begin juni hebben de politiediensten toegang tot de nieuwe applicatie van de DIV en kunnen ze dus ook alle ondervragingen doen mbt recent ingeschreven voertuigen.

Ik meen te hebben verstaan dat bepaalde politiemensen op het veld niet altijd even goed geïnformeerd waren, maar de IT –dienst van de politie zorgt voor verbetering op dit vlak.

Ik zie hier dus geen enkele reden om boetes te vernietigen.