Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6358

van Willy Demeyer (PS) d.d. 31 mei 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Het opnemen van de informatie betreffende de dienst Checkdoc in de nationale gegevensbank (ANG)

Algemene Nationale Gegevensbank (Politie)
identiteitsbewijs
diefstal

Chronologie

31/5/2012Verzending vraag
17/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2262

Vraag nr. 5-6358 d.d. 31 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

In 2008 heeft de FOD Binnenlandse Zaken de diensten Checkdoc en DOC STOP opgericht. DOC STOP laat elke burger toe om snel en gemakkelijk het verlies of de diefstal van een Belgisch identiteitsdocument onmiddellijk te melden, via een telefoonnummer dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bereikbaar is. Met Checkdoc kan elke gebruiker via het internet de geldigheid van elk Belgisch identiteitsdocument verifiëren. Met dit dubbel systeem kan identiteitsfraude efficiënt worden bestreden.

De algemene beleidsnota bepaalt dat de FOD Binnenlandse Zaken beide toepassingen bij de burgers zal promoten via een adequate mededeling. Hiermee zou een deel van de politiecapaciteit kunnen worden vrijgemaakt.

Niettegenstaande de voordelen, ervaar ik in mijn politiezone toch enige terughoudendheid om DOC STOP te promoten wegens het gebrek aan zekerheid:

1. over het opnemen van de informatie in de ANG;

2. over de snelheid van deze opname: of ze goed gebeurt.

Mevrouw de minister, kunt u deze punten toelichten?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

In een rondzendbrief van 12 december 2008, werden de gemeentelijke overheden en de politie in kennis gesteld van de lancering, op de datum van 8 december 2008, van doc stop en check doc.

Sinds eind 2008 kan elke, Belgische of buitenlandse, burger, het verlies of de diefstal van zijn identiteitskaart bij hoogdringendheid seinen om het te “blokkeren” via het vormen van het gratis nummer 00800 2123 2123 van de Helpdesk doc stop, toegankelijk 24 uur op 24, 7 dagen op 7.

Aangezien verloren of gestolen identiteitsdocumenten in verkeerde handen zouden kunnen vallen, was het belangrijk om een tool te creëren waarmee burgers direct het verlies, de diefstal of vernietiging van hun identiteitsdocument kunnen seinen in de strijd tegen oplichting gemaakt door middel van identiteitsdiefstal. De noodaangifte maakt een snelle actie op identiteitsdocumenten die zijn verloren of gestolen mogelijk.

Bovendien kan elke burger of service provider sinds die zelfde datum vrij de status van deze documenten via check doc op het internet opvolgen. Wanneer de Belg of buitenlander op het systeem doc stop een beroep doet, wordt het verlies of de diefstal van zijn identiteitsdocument opgeslagen in het systeem check doc. de website www.checkdoc.be is een site waardoor iedereen kan controleren of een identiteitsdocument voor Belgen of een elektronische kaart voor vreemdelingen die wordt gepresenteerd als onderdeel van een transactie wel degelijk werd uitgereikt en niet bekend staat als verloren, gestolen, verlopen of ongeldig.

Op het niveau van de Algemene directie instellingen en bevolking, zijn alle technische ontwikkelingen die nodig zijn voor de goede werking van doc stop en check doc operationeel.

Sinds de lancering van doc stop, is het ook de bedoeling dat de gegevens opgenomen met dit systeem worden opgehaald op een geautomatiseerde manier in de nationale gegevensbank (NGB) beheerd door de federale politie. Deze data recovery is voorzien na een periode van zeven dagen waarin de burger zijn identiteitsbewijs kan terugvinden vanaf de opschorting van dergelijke certificaten en de annulering van zijn identiteitsbewijs voorkomen. Deze automatische data recovery zou de snelheid en de kwaliteit van de data entry in de NGB ongetwijfeld kunnen toenemen..

De technische ontwikkelingen die nodig zijn om deze automatisch recovery te bereiken zijn evenwel niet afgerond.

In tussentijd vraag ik de bevoegde diensten bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking en binnen de federale politie om de nodige stappen te ondernemen om synchronisatie “offline” te bereiken en dit op een opgevolgde en regelmatige basis zodat de informatie doc stop snel wordt teruggekoppeld aan de NGB.