Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6357

van Willy Demeyer (PS) d.d. 31 mei 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

De onderzoekstermijn bij aanvragen van identificatiekaarten in de sector van de private veiligheid

beveiliging en bewaking
toegang tot het beroepsleven

Chronologie

31/5/2012Verzending vraag
17/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2261

Vraag nr. 5-6357 d.d. 31 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Personen die actief zijn in de bewakingssector moeten een identificatiekaart op zak hebben die afgegeven wordt door de Algemene Directie Veiligheid en Preventie op voorwaarde dat de betrokkene voldoet aan verschillende criteria: blanco strafblad, opleiding, goed gedrag, leeftijd, nationaliteit, enz.

Het is normaal dat de ADVP de aanvragen voor identificatiekaarten voor de sector van de privébewakingsfirma's ernstig en grondig onderzoekt.

Toch valt het te betreuren dat er geen reglementaire termijn dient te worden in acht genomen door de administratie bij het onderzoek van de aanvragen voor een identificatiekaart. Daarover staat immers niets in de wet op de private veiligheid en evenmin in de uitvoeringsbesluiten met betrekking tot de afgifte van de identificatiekaart.

Het ontbreken van een reglementaire termijn kan nadelig zijn voor werknemers en werkzoekers in de bewakingssector. Als daarover niet tijdig een beslissing valt, dreigt de betrokkene immers zijn kansen op tewerkstelling te verliezen.

De instelling van een systeem van tijdelijke kaarten door het koninklijk besluit van 7 juli 2008 had vooral tot doel mensen die nog niet klaar zijn met hun opleiding de kans te geven om toch al een aantal activiteiten uit te oefenen: het was niet bedoeld om het probleem op te vangen dat men een jobkans aan zijn neus ziet voorbijgaan omdat de beslissing over de identificatiekaart te lang uitblijft. De tijdelijke kaart is maar voor 6 maanden geldig en kan niet verlengd worden.

Heeft de minister weet van jobkansen die verloren gaan wegens het te lang uitblijven van de beslissing tot aflevering van een identificatiekaart? Hoeveel aanvragen voor een identificatiekaart worden niet binnen de 6 maanden behandeld? Hoe denkt u de onderzoekstermijn voor aanvragen van identificatiekaarten te kunnen beperken?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

De interne doelstelling van de administratie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken bestaat erin om de aflevering van identificatiekaarten voor bewakingsagenten waarvan het dossier volledig en correct is, te realiseren binnen de drie weken na ontvangst van de aanvraag. Uit de maandelijkse metingen blijkt dat de administratie hierin grotendeels slaagt.

Ter illustratie de laatst gekende resultaten:

November 2011: 491 afleveringen binnen de drie weken op een totaal van 504 (= 97 %);

December 2011: 376 afleveringen binnen de drie weken op een totaal van 383 (= 98 %);

Januari 2012: 498 afleveringen binnen de drie weken op een totaal van 528 (= 94 %);

Februari 2012: 1 459 afleveringen binnen de drie weken op een totaal van 1 462 (= 99 %).

De richtlijn voor de afgifte van tijdelijke identificatiekaarten is nog strikter. Een tijdelijke identificatiekaart kan worden afgeleverd of verstuurd aan de betrokken ondernemingen binnen de 24uur na het ontvangen van het resultaat van het vereiste opleidingsgedeelte indien de overige voorwaarden vervuld zijn. Deze doelstelling wordt voor de volledige 100 % behaald.

De enige uitzondering op deze cijfers zijn de aanvragen met betrekking tot personen waarbij na controle van de voorwaarden een onderzoek naar de veiligheidsvoorwaarden werd opgestart. Dit onderzoek dient rekening te houden met inlichtingen van gerechtelijke en bestuurlijke aard, alsook beroepsdeontologische gegevens. Het verzamelen van deze gegevens kan enige tijd in beslag nemen gezien de afhankelijkheid van externe instanties zoals parketten, onderzoeksrechters en politiediensten. Het aantal aanvragen dewelke langer dan zes maanden zonder beslissing zijn is echter beperkt in vergelijking met het totaal van de te behandelen aanvragen. In concreto zijn er momenteel slechts 150 aanvragen langer dan zes maanden zonder eindbeslissing. Ter vergelijking: in dezelfde periode werden meer dan 4 000 identificatiekaarten binnen de drie weken afgeleverd.

Ik meen dat er moeilijk nog bijkomende maatregelen zouden kunnen genomen worden die de afgiftetermijn van identificatiekaarten nog zouden kunnen korter maken.