Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6355

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 31 mei 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

De veiligheid in het openbaar vervoer

openbaar vervoer
politie
openbare veiligheid
gemeentepolitie
beveiliging en bewaking
criminaliteit

Chronologie

31/5/2012Verzending vraag
16/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2254

Vraag nr. 5-6355 d.d. 31 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het dramatische voorval dat de dood van een MIVB-controleur tot gevolg had, bracht niet alleen het probleem van de onveiligheid in het openbaar vervoer terug op de voorgrond, maar ook het geweld tegen openbaredienstverleners.

In de nasleep van dat dodelijke ongeval ontmoette u meermaals verschillende betrokkenen (personeel en directie van de MIVB, politie, politieke mandatarissen,...) en kondigde u een actieplan aan voor meer veiligheid in het openbaar vervoer.

U zou niet enkel meer politiemensen inzetten, maar ook de veiligheidsagenten van de openbare vervoersmaatschappijen meer bevoegdheden geven, met name politiebevoegdheid, bijvoorbeeld om de identiteit te controleren, te fouilleren, en personen vast te houden.

Zo kon het personeel van de MIVB weer aan het werk gaan in een relatief serene sfeer, maar de veiligheidsproblematiek moet ten gronde worden aangepakt, want veiligheid is een fundamenteel recht van elke burger.

In dat verband moet ook duidelijk gesteld worden dat zelfs de meest drastische veiligheidsmaatregelen geen effect hebben als ze niet gepaard gaan met met preventie en opvoeding. Dat staat trouwens ook te lezen in de regeringsverklaring.

Welke concrete maatregelen gaat u nemen om op korte, middellange en lange termijn meer veiligheid tot stand te brengen in het openbaar vervoer en in het bijzonder bij de MIVB?

Antwoord ontvangen op 16 juli 2012 :

De veiligheid in het openbaar vervoer blijft vanzelfsprekend prioritair. In dit kader heb ik de volgende maatregelen genomen:

Ik heb een voorontwerp van wet voorgelegd tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s. Dankzij die tekst hebben de diensten van de federale en lokale politie voortaan rechtstreeks toegang tot de beelden van camera’s die geplaatst zijn op het net van de openbare vervoersmaatschappijen. Die toegang zal mogelijk zijn in het strikte en vastgelegde kader van hun opdrachten van bestuurlijke politie om een openbare ordeverstoring te voorkomen of de interventies te optimaliseren, evenals in het kader van hun opdrachten van gerechtelijke politie.

De veiligheidsagenten zullen de identiteitskaart van de reiziger kunnen opvragen. In geval van gemeenrechtelijk wanbedrijf of misdaad begaan in het openbaar vervoer of ingeval van gedrag dat het leven van de passagiers ernstig in gevaar brengt, zal de duur van de vatting van de personen tot de aankomst van de politie 30 minuten tot maximum 2 uur bedragen. De plaatsen waar veiligheidsagenten kunnen handelen, zullen eveneens uitgebreid worden tot stations en premetrostations.

Anderzijds, de politiediensten besteden permanent aandacht aan de criminaliteit op het openbaar vervoer. De strijd tegen geweld in de publieke ruimte, in het bijzonder op het openbaar vervoer, werd overigens als prioriteit weerhouden in het nieuwe nationaal veiligheidsplan 2012 – 2015.

De Regering heeft, op mijn voorstel, beslist om vanaf eind juni 2012 30 bijkomende federale politiebeambten en in oktober 2012 70 bijkomende federale politiemensen in te zetten (d.w.z. 100 nieuwe personeelsleden vanaf november 2012) voor het versterken van de federale Spoorwegpolitie in Brussel.

In afwachting van deze versterking zetten de zes politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Spoorwegpolitie en het Interventiekorps sinds vrijdag 13 april elke dag gezamenlijk 70 bijkomende politiebeambten ter beschikking stellen voor toezicht op het openbaar vervoer te Brussel.

Tevens zullen vanaf juni 2012 50 bijkomende federale politiemensen aangeworven worden voor het Interventiekorps te Brussel, die zullen kunnen ingezet worden vanaf juni 2013.

Ten slotte zullen 250 bijkomende nieuwe politiemensen aangeworven worden voor de zes Brusselse politiezones, voor de veiligheid op het openbaar vervoer.

Zoals correct is vermeld, zullen de veiligheidsmaatregelen in een preventief structureel beleid moeten worden gekaderd. Daarvoor heb ik de veiligheid in het openbaar vervoer als specifiek punt aangehaald in het ontwerp van de kadernota. Federale, maar ook regionale samenwerkingsverbanden kunnen verder vorm krijgen en bekrachtigd worden via de Kadernota.