Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-628

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 18 december 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Identiteitsfraude in ziekenhuizen - Misbruik van de SIS-kaart - Controle - Sancties

sociale zekerheid
identiteitsbewijs
fraude
ziekenhuis
gerechtelijke vervolging

Chronologie

18/12/2010Verzending vraag
18/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-628 d.d. 18 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit de resultaten van de Ziekenhuismonitor 2010, gebaseerd op een enquête van honderdentwaalf ziekenhuizen (algemene en psychiatrische ziekenhuizen) blijkt dat slechts 8 % van de ondervraagde ziekenhuizen een registratie bijhoudt van de SIS-kaart en ziekteverzekeringspapieren.

Onze verplichte ziekteverzekering is een systeem dat gestoeld is op solidariteit en dat als doel heeft de zwaksten in onze maatschappij te beschermen. Individuen of organisaties die van dit systeem misbruik maken, moeten opgespoord en bestraft worden. Beleidsmakers moeten het signaal geven dat misbruiken onder geen beding getolereerd worden. Alle betrokken actoren (zorginstellingen, verzekeringsinstellingen, inspectiediensten, …) moeten geresponsabiliseerd worden in de strijd tegen deze bijzonder asociale vorm van fraude.

Graag kreeg ik een overzicht voor de jaren 2007, 2008, 2009 en de eerste drie kwartalen van 2010 met betrekking tot de volgende vragen:

1) Welke maatregelen zijn genomen met het oog op de preventie en sensibilisering van de betrokken actoren omtrent het misbruik van de SIS-kaart en indentiteitsfraude in ziekenhuizen?

2) Hoeveel inbreuken in verband met het misbruik van de SIS-kaart en identiteitsfraude in ziekenhuizen stelden de onderscheiden inspectiediensten vast?

3) Hoeveel administratieve sancties werden ten gevolge van deze vaststellingen opgelegd?

4) Hoeveel dossiers werden doorgezonden naar het parket voor strafrechtelijke vervolging?

Antwoord ontvangen op 18 mei 2011 :

1. Van bij de invoering van de SIS-kaart, voorzagen de instructies die in overleg tussen de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliteits-verzekering (RIZIV), de verzekeringsinstellingen en de ziekenhuissector tot stand kwamen, dat de ziekenhuizen ertoe gehouden zijn de identiteit van de sociaal verzekerde terdege te verifiëren en de SIS-kaart te weigeren indien deze niet overeenstemt met de identiteit van de patiënt.

Bovendien is het zo dat het koninklijk besluit van 18 december 1996 houdende maatregelen met het oog op de invoering van een sociale identiteitskaart ten behoeve van alle sociaal verzekerden, in artikel acht strafbepalingen voorziet voor diegene die een sociale identiteitskaart gebruikt voor een ander doel dan beoogd door dat besluit.

Alhoewel de inspectiediensten van het RIZIV geen systematisch misbruik vaststellen van de SIS-kaart in de ziekenhuizen, wordt gestreefd naar zo volledig mogelijke uitsluiting van dit risico. Het project van vervanging van het gebruik van de SIS-kaart door de elektronische identiteitskaart (die als sleutel zal dienen tot online raadpleging van de actuele en de voor de facturatie van de zorgverlening vereiste verzekerbaarheidsgegevens) waartoe de ministerraad van 23 juni 2006 heeft besloten, zal daarom ook een optimalisatie van de identiteitscontrole toelaten (onder meer door de foto die voorkomt op die kaart) en identiteitsfraude verder uitsluiten. Dit omvangrijke project, dat een meer automatische, transparante en correcte toekenning van rechten aan de sociaal verzekerde zal toelaten, wordt momenteel in fases uitgewerkt in nauw en frequent overleg met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het RIZIV, de verzekeringsinstellingen en de betrokken beroepsorganisaties van zorgverleners. Mits vervulling van de daartoe vereiste randvoorwaarden, wordt de stopzetting van de aflevering van de SIS-kaart na het jaar 2013 in het vooruitzicht gesteld.

2. De inspectiediensten stelden tot hiertoe geen systematisch misbruik van de SIS-kaart in de ziekenhuizen vast. Ze beschikken derhalve hieromtrent niet over cijfergegevens.

Op een totaal van 10 898 279 geldige SIS-kaarten die nu in omloop zijn, stelt men sedert 2004 een stabiel gemiddelde vast van kaarten, die bij het ziekenfonds als verloren werden aangegeven (58 000) en van kaarten die als gestolen werden aangegeven (240 000).

De referenties van deze als verloren of gestolen aangegeven kaarten zijn gekoppeld aan het identificatienummer bij de sociale zekerheid van hun houder en worden geregistreerd in het centraal bestand van de SIS-kaarten dat bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid wordt bijgehouden, en waarbij deze kaarten gedesactiveerd kunnen worden. Op basis van de gegevens in dit centraal bestand, zullen de ziekenfondsen desgevallend “derdebetalers”-tegemoetkomingen die gelinkt zijn aan het frauduleuze gebruik van een verloren of gestolen SIS-kaart, kunnen terugvorderen.

3 en 4. In het totaal werden drie administratieve sancties opgelegd en één dossier overgemaakt aan het arbeidsauditoraat (zie tabel).



Aantal opgelegde administratieve sancties


Dossiers die werden doorgezonden aan het arbeidsauditoraat

2007

0

0

2008

2

0

2009

1

0

2010

0

1