Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6226

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 8 mei 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Concept rijweg met middenverkeer - Veiligheid zwakke weggebruikers - Onderzoek

verkeersveiligheid
verkeersregels
tweewielig voertuig

Chronologie

8/5/2012Verzending vraag
15/6/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6226 d.d. 8 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De rijweg met middenverkeer is een in België nog ongekend concept. Het betreft een weg met in het midden een rijstrook voor gemotoriseerd verkeer met daarnaast twee rijstroken voor de zwakke weggebruikers. Door de beperkte breedte van de rijstrook kunnen geen twee voertuigen elkaar kruisen. Ze mogen de zijstroken daarvoor gebruiken zonder de fietsers of voetgangers daarbij in gevaar te brengen. Door een dergelijke weginrichting dwingt men het gemotoriseerde verkeer om de snelheid aanzienlijk te minderen bij naderend verkeer uit de tegenoverstaande richting.

Naar mijn mening kan de rijweg met middenverkeer een verbetering betekenen voor de veiligheid van veel fietsers op onze talrijke landelijke wegen. Bovendien is dit een ingreep die de wegbeheerder niet te veel kost.

Dit concept van rijweg zou blijkbaar ook al in enkele andere Europese landen worden toegepast, bijvoorbeeld in Nederland, Zwitserland en Duitsland. Naar verluidt, zou ook het Waals Gewest dit concept bestuderen met het oog op de eventuele invoering ervan.

Om voorgaande redenen had ik van de staatssecretaris graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Is hij op de hoogte van het concept van de “rijweg met middenverkeer"?

2) Is hij bereid om dit concept nader te laten onderzoeken met het oog op de eventuele invoering ervan in onze wegcode?

3) Wat zijn de respectievelijke bevoegdheden van de Federale Staat en de Gewesten op dit vlak?

4) Hoever staat het met de studie van het Waals Gewest?

Antwoord ontvangen op 15 juni 2012 :

  1. Het concept van de “Rijweg met middenverkeer” wordt uitgelegd in het tijdschrift Via Secura nr. 84 van het voorjaar 2012. Het concept bestaat erin dat op wegen buiten de bebouwde kom aan weerszijden van de rijbaan een onderbroken streep wordt aangebracht, waardoor in elke rijrichting een soort fietsstrook ontstaat. Het gaat niet om een fietspad en ook niet om een fietssuggestiestrook. De bedoeling is dat de automobilisten in het midden van de rijbaan rijden en alleen bij het elkaar kruisen, naar rechts uitwijken om op de zogenaamde fietsstrook te rijden.

    Dit concept wordt reeds toegepast in Nederland, Duitsland en Zwitserland. In Nederland geldt op de wegen met kantstrookmarkering een snelheidsbeperking van 60 km/u. zodat deze markering ook een herkenningspunt is voor deze snelheidsbeperking. In Frankrijk wordt het concept momenteel getest. In Wallonië lopen twee proefprojecten, namelijk in Walhain en in Tinlot. Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid (BIVV) volgt deze proefprojecten van nabij op. In Vlaanderen wordt het concept toegepast in Tienen en in Hoeilaart zonder verdere monitoring.

  2. Ik volg de evolutie en de evaluatie van de lopende proefprojecten op. Daarbij zal ik mij ook inspireren op de ervaringen in het buitenland, ook wat de eventuele aanpassingen van de verkeersregels betreft. Automobilisten zijn immers verplicht om de rechterrand van de rijbaan te volgen. Zij mogen niet op het fietspad rijden, dat wordt aangeduid met twee onderbroken strepen. Zij mogen wel rijden op fietssuggestiestroken die geen reglementair statuut hebben, om de rechterrand van de rijbaan te volgen.

    Op rijwegen met middenverkeer is het de bedoeling dat automobilisten in het midden rijden en naar rechts uitwijken over de kantmarkering om elkaar te kruisen. Wanneer zou blijken dat er onduidelijkheden of betwistingen zouden bestaan over de betekenis van deze kantmarkering als rechterrand van de rijbaan, dan zal dit reglementair moeten worden verduidelijkt.

  3. De Gewesten zijn als wegbeheerders bevoegd voor het aanbrengen van wegmarkeringen. Wanneer zij daaraan een reglementaire betekenis wensen te geven, dan moeten zij zich bedienen van de wegmarkeringen die bepaald zijn in de wegcode. De kantmarkeringen in het kader van het concept “rijweg met middenverkeer” hebben bijgevolg geen reglementaire betekenis voor de weggebruikers.

  4. Het proefproject van de Waalse overheid omvat vijf testzones, drie in de gemeente Walhain en twee in Tinlot. Momenteel wordt het verkeersverloop op het terrein geobserveerd en geanalyseerd. Het BIVV verzamelt alle gegevens en zal deze tegen medio-juni in zijn bezit hebben. Vervolgens zal het BIVV de opnames van voor de inrichting vergelijken met die van na de inrichting. Zo zal kunnen nagegaan worden of de ingreep een effect gehad heeft op het snelheidsgedrag. Er werden ook beeldopnames gemaakt om eventuele gedragsveranderingen bij de weggebruikers te kunnen opsporen.