Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6106

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 20 april 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Gecentraliseerde federale infolijn - Oprichting - Telefonische en schriftelijke vragen - Stand van zaken

toegang tot de informatie
informatiebron
betrekking tussen overheid en burger
informatie
hulp aan de gebruiker
telefoon
bewustmaking van de burgers

Chronologie

20/4/2012Verzending vraag
11/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6106 d.d. 20 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ondanks het feit dat vele burgers goed met het internet overweg kunnen en hun informatie aangaande de overheid langs digitale weg vinden, mist een groot aandeel van de bevolking de vaardigheden om met de nieuwe communicatietechnologieën om te gaan. Daarom wijst de Federale Ombudsman reeds meerdere jaren op de nood aan een federaal informatiepunt waar burgers een antwoord krijgen op hun telefonische en schriftelijke vragen of worden doorverwezen naar de juiste instantie.

In uw algemene beleidsnota van 21 december 2011 komt u tegemoet aan deze vraag en stelt u dat de regering een gecentraliseerde federale infolijn zal creëren.

1) Wat is de stand van zaken rond deze infolijn? Werd reeds begonnen met de creatie van de infolijn?

2) Hoe zult u gestalte geven aan deze infolijn? Uit hoeveel personeelsleden zal ze bestaan? Hoe zal de infolijn gestructureerd zijn? Welke plaats zal zij innemen binnen de administratie?

3) Zal er een informatiecampagne gehouden worden om de infolijn kenbaar te maken bij het grote publiek?

Antwoord ontvangen op 11 mei 2012 :

In mijn beleidsnota verwijs ik inderdaad naar de creatie van een federale infolijn. Dit punt is namelijk opgenomen in het hoofdstuk over kwalitatieve overheidsdiensten in het Regeerakkoord. Het betreft echter een gedeelde bevoegdheid. Het rechtstreeks initiatiefrecht in deze behoort tot de eerste minister. Het is namelijk het directoraat-generaal Externe Communicatie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij die verantwoordelijk is voor de externe communicatie van de federale overheid en dus voor een federale infolijn. Onder mijn bevoegdheid valt dan weer het directoraat-generaal Communicatie en Kennismanagement van de FOD Personeel en Organisatie, die verantwoordelijk is voor de interne communicatie, het begeleiden van de interne inhoudelijke doorstroming vanuit de diensten naar een toekomstige federale infolijn en het coördineren van het netwerk van de federale communicatoren (COMMnetkern).

Het directoraat-generaal Externe Communicatie van de FOD Kanselarij maakt momenteel een grondige voorafgaande studie over de oprichting van een federaal contactcentrum en is gestart met een project ‘Informatie aan de burger’, om de terbeschikkingstelling van informatie over de federale bevoegdheden te stroomlijnen. De projecten worden gerealiseerd in overleg met het COMMnetKern. De diensten van de eerste minister kunnen u daar meer informatie over geven.