Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-607

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 16 december 2010

aan de staatssecretaris voor de Coördinatie van de fraudebestrijding, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Justitie

Commerciële kentekenplaten - Oneigenlijk gebruik en fraude - Controles - Aantallen

registratie van een voertuig
fraude

Chronologie

16/12/2010Verzending vraag
20/6/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-606

Vraag nr. 5-607 d.d. 16 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Er bestaan twee soorten commerciële nummerplaten voor wagens, namelijk proefrittenplaten en handelaarsplaten. Bij het brede publiek zijn ze beter bekend als Z- of ZZ-platen. Dergelijke garageplaten worden vrijgesteld van de inschrijvingstaks en van de belasting op de inverkeerstelling (BIV).

Voertuigen met een "handelaarsplaat" mogen enkel uitgeleend of verhuurd worden aan klanten die hun auto ter herstelling in de werkplaats achterlaten en dit voor maximaal zeven dagen.

Een tiental jaar geleden heeft men deze regelgeving aangepast om fraude en oneigenlijk gebruik uit te sluiten.

Recente percepties geven echter aan dat het gebruik van dit soort nummerplaten sterk is toegenomen. Deze vaststelling noopt tot mij tot volgende vragen:

1. Kan de staatssecretaris mij meedelen hoeveel commerciële kentekenplaten (Z en ZZ) er dit jaar in omloop zijn? Hoe evolueerde deze aantallen, bijvoorbeeld via een vergelijking tussen de aantallen van de jaren 2000, 2005 en 2008? Wijzen die cijfers op bepaalde evoluties? Zo ja, welke en wat leidt hij hieruit af?

2. Kan hij mij informeren over de voordelen en de voorwaarden van de commerciële kentekenplaten (Z en ZZ)? Hoe is de controle op de deze voorwaarden georganiseerd en wie voert ze uit? Wat leverden deze controles tot nu toe op en welke beleidsmaatregelen volgden hierop of zijn concreet gepland? Wat zijn de mogelijke consequenties bij het oneigenlijke gebruik van commerciële kentekenplaten?

3. Is de staatssecretaris op de hoogte van mogelijke fraudepraktijken met betrekking tot het gebruik van deze commerciële kentekenplaten? Zo ja, kan hij dit duiden? Wat zal hij ondernemen om deze praktijken aan te pakken?

Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 :

De door het geachte lid aangehaalde problematiek behoort tot de bevoegdheid van mijn collega de staatssecretaris voor Mobiliteit, aan wie deze vraag eveneens werd gesteld, eerst als schriftelijke vraag en nadien omgezet in een mondelinge vraag en in ondergeschikte orde voor wat de controle betreft, tot de bevoegdheid van mijn collega de minister van Financiën.

Ik ben dan ook zo vrij te verwijzen naar het antwoord van de Staatssecretaris voor Mobiliteit van 4 mei 2011 in de commissie voor de Financiën en voor de Economische aangelegenheden, dat gepubliceerd werd in de Handelingen 5-65COM van dezelfde dag op blz. 9 en volgende.