Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5425

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 1 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Algemene staking - Deelname - Federale overheidsdiensten - Overheidsbedrijven - Beleidscellen

staking
stakingsrecht
vakbond
officiële statistiek
overheidsbedrijf
ministerie
overheidsapparaat

Chronologie

1/2/2012Verzending vraag
19/7/2012Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5419
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5420
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5421
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5422
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5423
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5424
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5426
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5427
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5428
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5437

Vraag nr. 5-5425 d.d. 1 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit opiniepeilingen bleek dat amper één op vijf achter de algemene staking van 30 januari 2012 stond. Zelfs binnen de vakbonden waren de meningen daarover verdeeld. Helaas werden heel wat werknemers door het recht op staken gehinderd om hun recht op werken uit te oefenen. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld over de werkelijke impact van de staking.

Daarom kreeg ik van de geachte ministers en staatssecretarissen graag een antwoord op de volgende vragen voor de administratieve diensten en eventuele overheidsbedrijven die onder zijn of haar bevoegdheden vallen:

1) (a) Hoeveel personen hebben uit vrije wil deelgenomen aan de algemene staking? (b) Hoeveel van deze personen waren aangesloten bij een vakbond?

2) Hoeveel personen hebben een dag verlof genomen?

3) Hoeveel personen werkten sowieso niet op maandag omwille van tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof?

4) Hoeveel personen hebben zich ziek gemeld of waren reeds in ziekteverlof?

5) (a) Hoeveel personen hebben thuis gewerkt? (b) Hoeveel van deze personen werken sowieso thuis op maandag?

6) (a) Hoeveel personen hebben een bewijs van NMBS binnengeleverd om aan te tonen dat ze niet ter plaatse geraakten? (b) Mochten deze personen dat zonder gevolg en betalend thuis blijven of moesten zijn een dag onbetaald of betaald verlof nemen?

7) (a) In welke diensten of bij welke overheidsbedrijven werden werkwilligen gehinderd om aan de slag te gaan? (b) Welke actie werd ondernomen om deze mensen hun recht op arbeid te verzekeren?

8) Hoeveel productiviteitsverlies heeft deze staking opgeleverd voor de diensten?

9) Waren er ook kabinetsmedewerkers die hebben deelgenomen aan de staking?

Antwoord ontvangen op 19 juli 2012 :

1. Voor wat de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu betreft : 

  1. In de FOD hebben 25 personeelsleden gestaakt. De FOD heeft geen enkele informatie met betrekking tot het eventuele lidmaatschap van een vakbond van zijn medewerkers.

  2. 125 personeelsleden hebben op 30 januari jongstleden verlof genomen.

  3. 88 medewerkers werken niet op maandag, daar deze dag in het kader van hun werkrooster (deeltijds werken omwille van ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking of een ander verlof dat deeltijds werken mogelijk maakt) hun gewoonlijke non-activiteitsdag is.

  4. 44 medewerkers hebben niet gewerkt op 30 januari jongstleden wegens van ziekte.

  5. Met het oog op deze algemene staking heeft de FOD, zoals hij meestal in dergelijke omstandigheden doet, alle personeelsleden aangeraden om in overleg met hun functionele chef te bekijken hoe de continuïteit van de dienst het best kon gegarandeerd worden en om voor die dag de voorkeur aan thuiswerk of telewerk te geven. 451 medewerkers hebben zo van thuis uit gewerkt.

  6. Het valt overigens moeilijk om het aantal medewerkers dat op maandag gewoonlijk telewerkt te beoordelen, daar de dag waarop men telewerkt ook van de noden van de dienst afhangt.

  7. 228 medewerkers hebben een attest van een openbaarvervoersmaatschappij voorgelegd om aan te tonen dat ze niet naar het werk konden komen. Deze medewerkers werden bijgevolg bezoldigd.

  8. De toegang tot het Medisch Centrum van Charleroi (Medex) was versperd. 16 medewerkers werden hierdoor belet om aan het werk te gaan.

  9. Het verlies aan productiviteit ten gevolge van deze staking bedraagt 43.676 euro voor de 244 medewerkers die verhinderd werden om te werken (228 + 16). Dit bedrag is berekend op basis van het gemiddeld dagloon van een ambtenaar binnen de federale overheid (ongeacht het niveau en statuut met inbegrip van premies, uitkeringen en vervoer) van 179 euro (studie gedaan door de FOD Personeel en Organisatie). 

2. Voor wat de FOD Sociale Zekerheid betreft 

Wat de punten 6 tot en met 9 betreft, zal u zo snel mogelijk een antwoord ontvangen. 

1. 17 personen hebben deelgenomen aan de algemene staking van 30 januari 2012. De FOD is  er als werkgever niet van op de hoogte of een personeelslid lid van een vakbond is.

2. 65 personen hebben een dag verlof genomen (jaarlijkse vakantie en compensatieverlof).

3. 32 personen werkten niet op maandag wegens tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof.

4. 47 personen hebben zich ziek gemeld of waren reeds in ziekteverlof.

5. a) Die dag waren er gemiddeld 497 personen via VPN voor telewerk ingelogd. b) 77 van deze personen werken gewoonlijk op maandag van thuis uit.

3. Met betrekking tot de openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn bevoegdheid staan : 

Wat de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) betreft, zal u zo snel mogelijk een antwoord ontvangen. 

RIZIV 

Hierna volgt het antwoord wat betreft het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare instelling van sociale zekerheid die onder mijn bevoegdheid staat. 

Als het om een algemeen aangekondigde staking van het openbaar vervoer gaat is het arbeidsreglement van toepassing. Concreet betekent dit dat :

1. a) In het RIZIV namen 46 personen uit vrije wil deel aan de staking van 30 januari 2012. 

b) Deze informatie is niet beschikbaar.

2.)

Reden van afwezigheid

Aantal personeelsleden

·         Jaarlijks verlof – gepland

28

·         verlof + dienstvrijstelling

120

·         krediet + dienstvrijstelling

212

Totaal

360

3.) 68 personen werken sowieso niet op maandag omwille van tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof. 

4.) 55 personen waren op 30 januari 2012 afwezig wegens ziekte. 

5. a) 105 personen werkten van thuis uit. 

b) 25 van hen werken sowieso thuis op maandag. 

6. a) Aangezien het om een aangekondigde staking ging werd geen bewijs gevraagd. 

b) Zie reglement / staking: wie wel komt krijgt een halve dag in plus wie niet komt verliest een halve dag. 

7. a) Er werden bij het RIZIV geen werkwilligen gehinderd om aan de slag te gaan. 

b) Zonder voorwerp. 

8.) Voor zover als dit meetbaar is werd een productiviteitsverlies van 2 853 uren als volgt vastgesteld:

Afwezigen : 1 416,6 uren  (compensatie wegens de overmacht omdat zij het werk niet konden bereiken) // Aanwezigen : 1 436,4 uren (minder gepresteerd) 

9.) Van de personeelsleden die vanuit het RIZIV gedetacheerd zijn bij een beleidscel heeft niemand gemeld dat hij gestaakt heeft. 

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) 

1. 95 personen namen uit vrije wil deel aan de staking van 30 januari 2012. De RSZ weet niet hoeveel van zijn medewerkers van een vakbond lid zijn.

2. 83 personen namen een dag verlof of inhaalrust.

3. 126 personeelsleden werken niet op maandag omdat ze deeltijds werken.

4. 73 personen waren met ziekteverlof.

5. a) 6 personen hebben thuis gewerkt. b) Geen van hen werkte op maandag van thuis uit.

6. Niemand bracht een bewijs van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) binnen om aan te tonen dat hij niet op het werk kon raken. De regel binnen de RSZ is dat wie op eer verklaart dat hij niet op het werk kon geraken maar al het mogelijke gedaan heeft om dat alsnog te doen, een halve dag verlof of inhaalrust moet nemen. De andere halve dag wordt door de administratie geregulariseerd.

7. Niemand werd verhinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

8. Het productiviteitsverlies ingevolge de staking kan onmogelijk worden berekend.

9. Niet van toepassing. 

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten (RSZPPO) 

1.24 personen namen aan de algemene staking deel. De RSZPPO heeft geen enkele informatie over het eventuele vakbondslidmaatschap van zijn personeelsleden.

2. 133 personen namen een dag verlof of inhaalrust.

3. 26 personen werken niet op maandag wegens tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof.

4. 19 personen waren afwezig wegens ziekte.

5. a) 17 personen werkten van thuis uit. b) 7 van hen werken gewoonlijk op maandag van thuis uit.

6. De RSZPPO eist geen attesten van de NMBS, aangezien de werknemers hun afwezigheid steeds moeten regulariseren via het opnemen van een dag verlof of inhaalrust. Deze personeelsleden dienen hun afwezigheid te wettigen door het nemen van een dag onbetaald of betaald verlof, of een dag inhaalrust, waarbij echter enkel de afwezigheid tijdens de stamtijden (minimale verplichte aanwezigheid , zijnde 5 uur) in rekening wordt gebracht.

7. In het regionaal kantoor in Bergen werden werknemers verhinderd om aan de slag te gaan door een piket van stakers die geen personeelslid waren van de RSZPPO (het kantoor in Bergen huisvest immers verschillende diensten en ondernemingen). Het bleek in praktijk onmogelijk om tegen dit piket een actie te ondernemen. De personeelsleden die zich in Bergen hebben aangeboden hebben een tijdlang vergeefs gewacht, en werden tenslotte naar huis gestuurd, met dienstvrijstelling voor die dag.

8. 

9. Niet van toepassing 

Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden (HVKZ) 

1. Er heeft 1 personeelslid aan de algemene staking deelgenomen. De HVKZ beschikt over geen enkele informatie over het eventuele vakbondslidmaatschap van zijn personeelsleden.

2. 4 personeelsleden hebben die dag verlof genomen.

3. 1 personeelslid werkte niet wegens een themaverlof

4. 2 personeelsleden waren met ziekteverlof

5. a en b) Geen enkel personeelslid

6. 2 personeelsleden hebben een attest van de NMBS ingediend om te bewijzen dat zij hun werkplaats niet konden bereiken. Deze personen mochten zonder gevolg en betaald thuis blijven.

7. Er werd geen enkele niet-staker verhinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

8. De HVKZ heeft geen instrumenten om het productiviteitsverlies te meten.

9. Niet van toepassing. 

Dienst voor de Overzeese Sociale Zekerheid (DOSZ) 

1. 11 personen hebben aan de algemene staking deelgenomen.

2. 83 personeelsleden hebben een dag verlof genomen.

3. 10 personen werkten niet op maandag wegens tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof.

4. 5 personen waren afwezig wegens ziekte.

5. a en b) Geen enkel personeelslid.

6. 2 personen hebben een bewijs van de NMBS binnengeleverd om aan te tonen dat ze niet op hun werk konden geraken. Deze personen moesten een dag verlof nemen.

7. Er werden geen werkwilligen gehinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

8.Dit is moeilijk meetbaar voor de DOSZ. Een minimale dienstverlening werd echter verzekerd.

9.Niet van toepassing. 

Controledienst voor de Ziekenfondsen en de Landsbonden van Ziekenfondsen (CZL) 

1. 2 personen hebben aan de algemene staking deelgenomen. De dienst heeft geen enkele informatie over het eventuele vakbondslidmaatschap van zijn personeelsleden.

2. 23 personen hebben ofwel een dag verlof ofwel een dag inhaalrust genomen.

3. 3 personen hebben een dag verlof genomen om bloed te geven, en 3 personen hebben hun vrije dag in het stelsel van de vrijwillige vierdagenweek naar de maandag verplaatst.

4. 1 persoon was afwezig wegens ziekte. Dit ziekteverlof is echter vóór deze datum begonnen.

5. a en b) Geen enkel personeelslid.

6. Overeenkomstig de richtlijnen van de Centrum voor Leerzorg (CLZ), dient het personeelslid dat wegens een staking bij het openbaar vervoer belemmerd wordt zijn normale vervoermiddel te gebruiken al het mogelijke te doen om zich naar zijn werkplaats te begeven. Indien het personeelslid, na alle mogelijkheden te hebben uitgeput, werkelijk in de materiële onmogelijkheid verkeert om zijn dienst te bereiken, is hij ertoe gehouden een verklaring op eer in te vullen gestaafd met de nodige bewijsstukken waarvan het attest van de NMBS in voorkomend geval deel uitmaakt. Een aanvaardbare verklaring op eer dekt enkel op administratief vlak de afwezigheid van het personeelslid. De afwezigheid dient gecompenseerd te worden. Alleen een geval van overmacht kan hem daarvan ontslaan. Een vooraf aangekondigde staking bij het openbaar vervoer wordt niet als een geval van overmacht beschouwd. De afwezigheid moet derhalve gecompenseerd worden door een dag verlof of een dag inhaalrust. In dit geval werd de staking van 30 januari 2012 aangekondigd en hebben de personeelsleden bijgevolg die dag hun afwezigheid op voorhand geregulariseerd door een verlofdag of een dag inhaalrust of een andere compensatie te nemen.

7. Geen enkele niet-staker werd gehinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

8. Aangezien 2 van de 36 personeelsleden van de Centrum voor Leerzorg (CLZ) aan de algemene staking hebben deelgenomen, kan het productiviteitsverlies op die dag op 5,55 procent worden geschat.

9. Niet van toepassing. 

Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) 

1. Geen enkele medewerker heeft aan de algemene staking deelgenomen. De KSZ is niet op de hoogte van het aantal personeelsleden die bij een vakbond zijn aangesloten.

2. 9 personen hebben een dag verlof genomen.

3. 4 personen werkten niet wegens tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof.

4. 4 personen hebben zich ziek gemeld of waren reeds in ziekteverlof

5. a en b) 32 personen hebben van thuis uit gewerkt, van wie geen enkele op maandag van thuis uit werkt.

6. 12 personen waren afwezig wegens problemen met de NMBS. Eén van hen diende een attest in. De NMBS levert nog slechts in enkele stations attesten af. De KSZ baseert zich dus op andere kanalen (railtime van Infrabel, de website van de NMBS, diverse media, enz.) om een zicht op de beschikbaarheid van het openbaar vervoer te krijgen. De afwezigheden zonder attest worden in geval van een volledige staking geval per geval beoordeeld. De KSZ neemt de helft van de afwezigheid voor zijn rekening en het betrokken personeelslid moet voor de andere helft een halve dag verlof of overuren opnemen.

7. Geen enkele niet-staker werd gehinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

8. De staking zorgde voor een productiviteitsverlies van 21,8 procent.

9. Niet van toepassing. 

eHealth-platform 

    1. Geen enkele medewerker heeft aan de algemene staking deelgenomen. Het eHealth-platform is niet op de hoogte van het aantal medewerkers dat van een vakbond lid is.

    2. 4 personen hebben een dag verlof genomen.

    3. Geen enkele persoon werkte wegens tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof.

    4. Geen enkele persoon heeft zich ziek gemeld of was reeds in ziekteverlof.

    5. a en b) 25 personen hebben van thuis uit gewerkt, van wie geen enkele op maandag telewerkt.

    6. 1 persoon was afwezig wegens problemen met de NMBS en diende een attest in. Het eHealth-platform neemt de helft van de afwezigheid voor zijn rekening en het betrokken personeelslid moet voor de andere helft een halve dag verlof of overuren opnemen

    7. Geen enkele niet-staker werd gehinderd om aan de slag te gaan. b) Zonder voorwerp.

    8. De staking zorgde voor een productiviteitsverlies van 13,9 procent.

    9. Niet van toepassing. 

4. Beleid cellen  

Geen enkele kabinetsmedewerker heeft aan de staking deelgenomen.