Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4869

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

De prikactie van de 101-centrales

staking
telefoon
eerste hulp
geneeskundige noodhulp
brandbestrijding
politie

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
7/8/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3901

Vraag nr. 5-4869 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op dinsdag 27 september organiseerde het personeel van de 101-centrale in Gent een prikactie. Tussen 8 tot 9 uur werd het werk neergelegd. De werknemers protesteren tegen de te hoge werkdruk. De vakbond stelde dat er in de centrale in Gent 22 mensen werken om de telefoon op te nemen, terwijl het er eigenlijk 28 moeten zijn. De noodoproepen in Gent werden tijdens de actie beantwoord door de politie. De voorgaande week speelde zich soortgelijke actie af in de 101-centrale in Antwerpen.

Deze prikacties zijn signalen van een sluimerende maar escalerende onvrede. Het gaat hier over een dienst op een cruciaal kruispunt in ons veiligheidsbeleid, een wezenlijke essentie van een degelijke overheidsbeleid, namelijk de beveiliging en optimale verzorging van de burgers, zeker op momenten van calamiteiten en ongevallen. De werking van dit soort diensten mag worden beschouwd als een barometer voor een slagkrachtige, performante overheid. Deze prikacties wijzen daarom op een erg relevant probleem.

Hoe evalueert en interpreteert de minister de prikacties van o.a. de 101-diensten van Gent en Antwerpen? Beaamt zij dat hier een signaal klinkt dat met grote ernst moet worden geïnterpreteerd? Begrijpt de minister de klachten van de betrokken personeelsleden? Organiseerde de minister al een gesprek met de betrokken personeelsleden en hun vertegenwoordigers? Is zij bereid om aan de gerechtvaardigde eisen tegemoet te komen? Zo ja, hoe, wanneer en met welke maatregelen?

Kan de minister een accurate en voldoende kwaliteitsvolle werking van de 101-centrales waarborgen, ook tijdens de prikacties? Is zij bereid om hiervoor aansprakelijkheid te dragen, zeker nu de minister expliciet is geïnformeerd over de heersende malaise bij deze diensten?

Antwoord ontvangen op 7 augustus 2012 :

1. De moeilijke situatie in de 101-centrales is mij ten zeerste bekend en mijn diensten onderhandelen ook met de representatieve vakorganisaties om alle bezorgdheden juist te interpreteren. Het werk van de calltakers is een stresserende job met veel verantwoordelijkheid. Hierdoor is het niet altijd even eenvoudig om voldoende geschikte kandidaten te vinden. De selectieprocedure en opleiding zijn zwaar en duren lang, waardoor niet altijd even kort op de bal kan gespeeld worden.

In het licht van de actuele personeelsproblematiek, beoog ik voor de CIC 101 (Centra voor Informatie en Communicatie) een algemene verhoging van het operationele kader dat kan worden ingevuld door toekomstige aanwervingen. Daarom heb ik in de budgetaanvraag voor 2013 gevraagd om een verhoging van het personeelskader met 102 bijkomende calltakers. Van deze 102 calltakers, wens ik, in het kader van de budgettaire controle van de maand juli 2012, het akkoord van de Regering te krijgen met de onmiddellijke aanwerving van 13 van deze en dit, zonder de bestaande algemene budgettaire limieten te overschrijden. De verhoging van het personeelskader werd gevraagd om in te kunnen spelen op de verschillende werkregimes en verlofstelsels die de werknemers met recht en rede opvragen.

Bovendien zal de heel recente goedkeuring van het personeelsplan door de minister van Begroting en de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken de aanwerving van 19 calltakers toelaten. Hun theoretische opleiding zal op 1 oktober 2012 starten en drie maand duren.

Sinds november 2011 vinden nieuwe contractuele selectieprocedures plaats om aanwervingsreserve op te bouwen. Het zal mogelijk zijn om uit deze reserves te putten om zo de operationele kaders binnen de 100-centrales evenals deze van de CIC’s aan te vullen. Deze selecties werden regionaal (per provincie) georganiseerd en zijn momenteel nog lopende.

In de toekomst zullen de selectieprocedures ook iets anders verlopen. Selor werkt momenteel een nieuwe procedure uit die meer operationeel gericht zal zijn, zodat meer geschikt personeel kan gerekruteerd worden. Ook de opleiding zal verder geoptimaliseerd worden, en indien nodig herzien worden. Dit om ervoor te zorgen dat nieuw aangeworven calltakers zo snel en efficiënt als mogelijk operationeel inzetbaar kunnen zijn.

Bovendien bekijken mijn diensten ook of er andere maatregelen kunnen genomen worden. Ze hebben bijvoorbeeld gedacht aan een informatiecampagne over het correct gebruik van de noodnummers. Door het terugdringen van niet-dringende of onterechte oproepen kan de werkdruk van de operatoren dalen.

2. Tijdens de stakingen kan gerekend worden op een back-up van politionele dispatchers die ervoor zorgt dat alle oproepen op een zo vlot mogelijke manier behandeld kunnen blijven worden. De politie tracht de gehele dienstverlening op een aanvaardbaar peil te houden.

De situatie is echter, zeker op termijn, niet ideaal omdat dezelfde groep dispatchers traditioneel ook moeten zorgen voor de ondersteuning van de politieploegen. De oproepen worden daarom soms iets trager behandeld.