Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4584

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Centraal Orgaan voor de inbeslagnames en verbeurdverklaringen - Chaotisch beheer - Oorzaken - Maatregelen

Centraal Orgaan voor Inbeslagneming en Verbeurdverklaring
beslag op bezittingen
verbeurdverklaring van goederen
veiling

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
1/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-4584 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De media berichtten erover met grote koppen, want het Centraal Orgaan voor de inbeslagnames en verbeurdverklaringen (COIV) blijkt een onoverzichtelijke puinhoop. COIV staat in voor het beheer van alles wat door het Belgische gerecht wordt in beslag genomen of verbeurd verklaard wordt. Begin 2011 stond er zo 300 miljoen euro op de rekeningen van deze dienst. Maar het beheer van deze middelen, de duidelijkheid over herkomst, de timing waarin bepaalde bedragen moeten worden doorgestort enz. blijkt totaal onduidelijk en nog moeilijk te reconstrueren.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe verklaart de geachte minister dat het COIV op zo'n korte tijd - opgericht in 2003 - tot zo'n chaos in beheer kon evolueren? Wie draagt daarvoor de aansprakelijkheid? Zal de minister de schuldigen hiervoor straffen? Hoe zal de minister dit aanpakken?

2) Bevestigt zij dat het COIV kampt met een groot personeelsprobleem, dat er begin 2011 een directeur-magistraat werd ontslagen op staande voet? Hoe komt het dan dat ondertussen 10 maanden verder, er blijkbaar geen beterschap optrad?

3) Met welke concrete maatregelen zal zij het COIV terug operationeel en performant maken? Over welke instrumenten beschikt de minister daarvoor?

4) Op welke termijn kan zij ons waarborgen dat het COIV op een aanvaardbare wijze de toevertrouwde opdrachten zal uitvoeren?

Antwoord ontvangen op 1 maart 2012 :

Vraag 1  

Deze kwestie kwam reeds ruimschoots aan bod in diverse parlementaire vragen gericht aan mijn  oorganger Stefaan De Clerck.  

De problemen waarmee het Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring (COIV) momenteel kampt zijn vastgesteld door een audit uitgevoerd door een ambtenaar van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie (Stafdienst Budget, Beheerscontrole & Logistiek) op vraag van mijn voorganger Stefaan De Clerck.   

Diverse pijnpunten kwamen aan het licht kwamen, zoals :

Conform het art. 25 COIV-wet van 26 maart 2003 oefent het COIV zijn opdrachten uit onder het gezag van de minister van Justitie. Het COIV kan en mag zich niet uitspreken over een eventuele verantwoordelijkheid of sancties.   

Zie ook antwoordelementen m.b.t. vragen 2 en 3 (gewijzigde samenstelling directie COIV). 

Het auditrapport formuleerde ook een aantal aanbevelingen die de efficiëntie en de effectiviteit van het COIV te verbeteren.  

Naar aanleiding van de eerste bevindingen van de audit uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie is er op initiatief van mijn voorganger Stefaan De Clerck een overlegcomité opgericht dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de minister van Justitie, het College van procureurs-generaal, de directie van het COIV en de FOD Justitie. Het comité heeft tot doel de problemen van het COIV in kaart te brengen en uitvoering te geven en de opvolging te verzekeren van het opgestelde actieplan. Op 21 december 2011 kwam het overlegcomité opnieuw samen. Een nieuwe vergadering is gepland op 15 februari 2012. 

Zie ook antwoordelementen met betrekking tot vraag 3 (maatregelen). 

Vraag 2 

Mijn voorganger Stefaan De Clerck heeft de vorige directeur van het COIV ontslagen bij besluit van 18 oktober 2010 wegens tekortkomingen aan zijn verplichtingen (artikel 17 COIV-wet van 26 maart 2003). Een beroep tot schorsing van het ontslagbesluit is afgewezen door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij arrest nr. 212 223 van 24 maart 2011.  

De nieuwe directeur van het COIV, aangewezen bij ministeriële besluiten van 19 april en 21 september 2011, werd belast met de saneringsoperatie van het COIV en heeft een beleidsplan opgesteld dat ertoe strekt de werking van het COIV te optimaliseren.  

Uit het auditverslag blijkt dat er een gebrek aan vereiste competenties is vastgesteld bij een deel van het personeel en dat er gespecialiseerd personeel moet worden aangeworven. Er is recent een boekhouder aangeworven (opgelet de recent aangeworven boekhouder zal het COIV verlaten voor een statutaire functie bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest). 

Zie ook antwoordelementen met betrekking tot vraag 4. 

Vraag 3 

Regeerakkoord Di Ripo I 

In het  regeerakkoord staat het volgende over het COIV vermeld :  

In het kader van de strijd tegen de fiscale en sociale fraude, de financiële misdrijf (sic) en onrechtmatige praktijken, worden de volgende maatregelen genomen voor de bestrijding van de fiscale fraude :(enz.)

0 Verbetering van de werking van de Centrale dienst voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring, met name via een gezamenlijke bevoegdheid Financiën/Justitie en via een gestructureerde samenwerking van de CFI en het COIV.

(bladzijden 80-81)

En :

Het COIV (Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring) zal worden hervormd. Na een evaluatie van de huidige procedures zullen de inbeslagnemings- en verbeurdverklaringsprocedures eveneens worden geoptimaliseerd” (bladzijde 143-144). 

De regering zal ook in het begrotingsjaar 2012 niet besparen op de budgetten die de Staat ter beschikking stelt van justitie en politie. 

Gewijzigde samenstelling van de directie COIV 

Mijn voorganger Stefaan De Clerck heeft de vorige  directeur van het COIV ontslagen. Een beroep tot schorsing van het ontslagbesluit is afgewezen door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij arrest nr. 212.223 van 24 maart 2011.  

De nieuwe directeur van het COIV, aangewezen bij ministeriële besluiten van 19 april en 21 september 2011, werd belast met de saneringsoperatie van het COIV en heeft een beleidsplan opgesteld dat ertoe strekt de werking van het COIV te optimaliseren. De actuele adjunct-directeur van het COIV maakte uit van de directie van het COIV sedert de oprichting van deze instelling in 2003. 

Reorganisatie van het COIV 

In overleg met de beleidscel van mijn voorganger Stefaan De Clerck en het College van procureurs-generaal heeft de directeur van het COIV reeds diverse maatregelen genomen en andere initiatieven worden momenteel voorbereid.   

Het betreft onder meer :

In tegenstelling tot hetgeen de vraagsteller beweert is er wel vooruitgang geboekt wat het beheer van de in beslag genomen gelden door het COIV betreft. Na de aanwijzing van de nieuwe directeur worden de gelden zo “conservatief”/voorzichtig mogelijk beheerd, met spreiding van de risico’s. Een deel van de gelden (115 miljoen euro) maakt bovendien het voorwerp uit van een vrijwillige bewaargeving bij de Deposito- en Consignatiekas. De gelden worden thans belegd in kortlopende sicav’s (liquids) dan wel op termijnrekeningen geplaatst. Een aantal beleggingen uit het verleden – in gestructureerde producten – lopen en zijn nog niet vervallen. Om een duidelijk kader te scheppen heeft de huidige directeur een nota opgesteld waarin een werkwijze wordt uitgeschreven om te komen tot een beleggingstrategie- en beleid. 

Tenslotte is het echter duidelijk dat het COIV verregaand moet worden geïnformatiseerd op het vlak van de boekhoudkundige en administratieve processen. De implementatie van een boekhoudkundige applicatie is daarbij een wezenlijk element om betrouwbare cijfers te kunnen meedelen. In principe zal mij tegen begin maart 2012 een voorstel tot gunning worden gedaan. Er is inmiddels een boekhouder aangeworven. 

Vraag 4  

Vanzelfsprekend is de sanering van het COIV een operatie die nog verschillende jaren in beslag zal nemen, gelet op de voorbereiding, implementatie en evaluatie van de structurele maatregelen die nodig zijn om dit doel te bereiken.  

De bijstand van de auditor wordt door de huidige directeur als een zeer belangrijke ondersteuning ervaren, doch de  duurtijd  van de sanering zal evenwel bepaald worden door de middelen die ter beschikking kunnen worden gesteld van het COIV. Belangrijk is dat toekomstgericht wordt geageerd en dat de situatie nauw wordt opgevolgd  door mijn beleidscel.