Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3254

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 30 september 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Dienst 112 - Communicatie-en Informatiecentra - Calltakers - Personeelstekort - Rekruteringsplan - Opleiding

geneeskundige noodhulp
politie
eerste hulp
telefoon
aanwerving
tekort aan arbeidskrachten
officiële statistiek
geografische spreiding
SELOR

Chronologie

30/9/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4279

Vraag nr. 5-3254 d.d. 30 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Communicatie-en Informatiecentra (CIC) zijn onderbemand. Door middel van stakingen en stiptheidsacties in onder andere Luik en Antwerpen, klaagt het personeel, namelijk de calltakers, het structurele personeelstekort aan. Er zijn elementen die aantonen dat deze acute situatie mede veroorzaakt werd door een inadequaat rekruteringsplan en onvoldoende opleiding van de calltakers door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken.

Geachte minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Hoeveel vacatures voor calltakers werden er in de afgelopen vijf jaar door de FOD Binnenlandse zaken uitgeschreven? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar.

2) Hoeveel kandidaten meldden er zich aan en hoeveel volbrengen de opleiding?

3) Hoe lang bleef een calltaker gemiddeld in dienst?

4) Hoeveel calltakers zijn er sinds de afgelopen vijf jaar werkzaam in de diverse CIC van de noodcentrales? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per provincie.

5) Hoe wordt de eigenlijke opleiding tot calltaker door betrokkenen geëvalueerd? Heeft de FOD Binnenlandse zaken hierover op een gestructureerde wijze feedback van de diverse betrokken partijen bekomen (calltakers, diverse CIC's, ..)?