Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3139

van Marleen Temmerman (sp.a) d.d. 29 september 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken en Institutionele Hervormingen

Paspoorten uitgegeven tussen januari 2008 en februari 2009 - Productiefout - Gratis vernieuwing - Op de hoogte brengen van de diensten van burgerlijke stand en de houders van een paspoort

paspoort
gebrekkig product
administratieve formaliteit

Chronologie

29/9/2011Verzending vraag
18/11/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3139 d.d. 29 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij paspoorten die werden uitgegeven tussen januari 2008 en februari 2009 werd een productiefout vastgesteld. Het doorzichtige tussenblaadje komt heel gemakkelijk los. Dit zorgt ervoor dat vele Belgische reizigers problemen krijgen bij het terugreizen naar België.

De Belgische douaneautoriteiten zijn wel op de hoogte van het probleem, zodat personen met een beschadigd paspoort bij hun vertrek doorgelaten worden op de luchthavens in België.

Het probleem stelt zich echter bij vertrek uit veel landen waar Belgische onderdanen ter plekke tegengehouden en zich een nieuwe paspoort moeten aanschaffen. Dit op zich is niet zo erg, wel de vele problemen van gemiste vluchten, etc.

Uw diensten zijn eveneens op de hoogte van deze problemen en zorgden ervoor dat Belgen met een dergelijk paspoort dit gratis kunnen vernieuwen. Jammer genoeg is deze regeling en de problemen rond het paspoort vaak niet gekend bij de burgers waardoor zij toch dit paspoort gebruiken met alle gevolgen van dien.

Het lijkt dan ook van groot belang dat uw diensten dit probleem openbaar maken en alle burgers oproepen om na te kijken wanneer hun paspoort uitgereikt werd, en hen op te roepen om gratis een nieuw paspoort te laten aanmaken op de des betreffende dienst.

Vandaar had ik volgende vragen voor u:

1) Bent u op de hoogte van bovenstaand probleem? Zijn ook de diensten van burgerlijke stand waar de betreffende paspoorten gratis kunnen worden vernieuwd hiervan op de hoogte?

2) Hoeveel klachten hebt u reeds gekregen over dit paspoort met productiefout? Hoeveel personen lieten reeds een paspoort gratis vernieuwen?

3) Bent u van oordeel dat het beter is om de houders van deze paspoorten actief op te sporen zodanig dat problemen vermeden worden? Hoe zal u dit concreet openbaar maken?

Antwoord ontvangen op 18 november 2011 :

1) Buitenlandse Zaken is er sinds voorjaar 2009 op de hoogte van dat het doorzichtig tussenblaadje in een serie paspoorten, geproduceerd tussen begin 2008 en begin 2009, soms los komt.

Buitenlandse Zaken heeft aan de producent gevraagd om alle paspoorten uit deze reeks die dit probleem vertonen gratis te vervangen, ook na de contractuele garantieperiode van één jaar. Op 12 mei 2009 werden alle ambassades en consulaten per omzendmail in kennis gesteld van het probleem, alsook de mogelijkheid en voorwaarden om deze paspoorten gratis te laten vervangen. Op 15 mei 2009 werden ook alle gemeenten en provincies op de hoogte gesteld.

2) Het aantal klachten is gering en werd in de praktijk meestal onmiddellijk vertaald in een aanvraag voor een gratis nieuw paspoort. Het aantal gratis vervangingen als gevolg van het loskomende tussenblaadje schommelt tussen de honderd vijftig en twee honderd per maand en op het einde van juni 2011 waren er in totaal 3 949 paspoorten gratis vervangen. Procentueel komt dit aantal overeen met 0,93 % van de paspoorten uit de betreffende reeks die vervangen werden.

3) Zoals hierboven reeds werd aangehaald, werden de ambassades, consulaten, gemeenten en provincies in mei 2009 op de hoogte gebracht van het probleem en de procedure voor gratis vervanging. Om onze reizende landgenoten, voor de aanvang van hun reis, attent te maken op een eventueel probleem, geeft de website van Buitenlandse Zaken aan tot welke dienst zij zich kunnen richten om hun paspoort kosteloos te laten vervangen.

De instructies aan de ambassades, consulaten, gemeenten en provincies werden eveneens opgefrist naar aanleiding van de recent verschenen artikels in de pers. Bovendien werd met de huidige paspoortproducent afgesproken dat de aanvragen tot gratis vervanging van gebrekkige paspoorten welwillend behandeld zullen worden.

Aangezien de paspoorthouders in de meeste gevallen geen problemen ondervinden met de paspoorten van deze reeks, omdat het probleem zich enkel stelt wanneer het paspoort intensief gebruikt wordt en een paspoort in dringende gevallen wordt vervangen binnen achtenveertig uur, is het niet nodig om alle paspoorten van deze reeks actief op te sporen en de houders ervan nodeloos te verontrusten.