Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2848

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 27 juli 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Fiets op de trein - Tarieven - Aangepaste treinstellen - Informatie

reizigersvervoer
gecombineerd vervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
tweewielig voertuig
plaatsbewijs

Chronologie

27/7/2011 Verzending vraag
7/12/2011 Dossier gesloten

Vraag nr. 5-2848 d.d. 27 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De laatste jaren zit het fietstoerisme in de lift. De NMBS biedt dan ook al verscheidene jaren de mogelijkheid aan om de fiets mee op de trein te nemen, mits er een toeslag wordt betaald.

In de meeste treinstellen zijn speciale plaatsen voorzien om fietsen te plaatsen, in andere treinen bestaan deze voorzieningen dan weer niet. Het aantal beschikbare plaatsen voor fietsen is dan ook sterk afhankelijk van het materiaal dat op bepaalde verbindingen wordt gebruikt. Een reiziger weet dus vaak pas op het moment dat zijn trein effectief in het station staat of zijn fiets mee op de trein kan. Eerst moet hij dan ook nog de treinbegeleider zien te vinden, wat bij lange treinen vaak niet evident is.

Om de fiets mee op de trein te nemen moet ook een speciaal ticket worden aangekocht. De reiziger kan kiezen tussen een "fiets-tandemkaart" van 5 euro, goed voor een enkele rit of voor een "vrijkaart voor 1 dag" waarmee de ganse dag over het gehele net kan gereden worden. Op de website is het echter enkel mogelijk om een "fiets-tandemkaart" aan te kopen.

Graag kreeg ik dan ook van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel reizigers met fiets werden de voorbije 5 jaar vervoerd? Hoeveel reizigers maakten er gebruik van de "fiets-tandemkaart" en hoeveel van de "vrijkaart voor 1 dag"?

2) Welke verbindingen ontvingen de voorbije 5 jaar het meeste reizigers met fiets? Wordt hiermee rekening gehouden bij de keuze van het materiaal?

3) Hoeveel klachten ontving de NMBS de afgelopen jaren over het vervoer van de fiets op de trein? Wat waren de voornaamste klachten?

4) Waarom is het niet mogelijk om een "vrijkaart voor 1 dag" aan te kopen via de website? Zal dit product in de toekomst ook online worden aangeboden?

5) Hoe evalueert de minister de procedures in verband met fietsen op de trein? Volgen er maatregelen om duidelijkere informatie te geven aan reizigers over het aantal beschikbare plaatsen voor fietsen en de locatie van de treinbegeleider bij lange treinen?