Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2707

van Dominique Tilmans (MR) d.d. 12 juli 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

De voortdurende kortingen toegekend door de ziekenfondsen aan optieken

ziekteverzekering
paramedisch beroep
optische industrie
gereduceerde prijs

Chronologie

12/7/2011Verzending vraag
9/9/2011Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1045

Vraag nr. 5-2707 d.d. 12 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ik werd door verschillende opticiens aangesproken over de praktijken van bepaalde ziekenfondsen die kortingen toekennen aan hun leden als ze zich wenden tot welbepaalde optieken centra en vooraf een bijkomende bijdrage betalen.

Zo biedt het ziekenfonds Solidaris kortingen van 20 tot 30% aan naargelang de patiënt jonger of ouder is dan achttien jaar, en uitzonderlijke kortingen van 30 tot 40% gedurende een welbepaalde maand.

De wetgeving op de koopjes legt onder andere een maximumduur op voor de koopjesperiode. Overtreedt men die wetgeving dan niet door die kortingen voortdurend toe te kennen? Of is er zelfs sprake van een oneerlijke handelspraktijk?

Antwoord ontvangen op 9 september 2011 :

De praktijken waarover het geachte lid mij bevraagt, betreffen continue promoties en tijdelijke kortingen op brillen, aangeboden door een optiekketen. Het lijkt me waarschijnlijk dat het hier gaat om een commerciële activiteit van een andere onderneming dan de mutualiteit.

Door aan haar leden toe te laten om onder bepaalde voorwaarden voordelige prijzen bij bepaalde ondernemingen te verkrijgen, stelt de mutualiteit diensten voor die niet tot haar publieke opdracht behoren. De mutualiteit dient bijgevolg beschouwd te worden als een “onderneming” voor dergelijke commerciële acties. De bepalingen van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (hierna de WMPC) zijn hierop van toepassing.

Voor wat het toekennen van kortingen betreft, wil ik in herinnering brengen dat elke onderneming vrij is in zijn prijzenpolitiek en dat zij bijvoorbeeld op continue basis een meer voordelige prijs kan toekennen aan bepaalde categorieën van klanten, zoals de leden aangesloten bij een mutualiteit of een sportclub.

Kondigt een onderneming tijdelijke kortingen aan, dan dient ze de WMPC te respecteren. Er gelden dan specifieke regels voor wat de referentieprijs betreft (de laagste prijs die de onderneming heeft toegepast in de loop van de maand voorafgaand aan de eerste dag waarvoor de nieuwe prijs wordt aangekondigd), en de duur van de korting bedraagt maximaal een periode van één maand (art. 20 en 21 van de WMPC). Ook geldt het verbod van misleidende reclame dat valt onder de artikelen 88 tot 91 van de WMPC.

Indien deze regels niet gerespecteerd worden, dan kunnen de benadeelde opticiens klacht indienen bij de Algemene Directie Controle & Bemiddeling van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, de Directie die belast is met de opsporing en vaststelling van inbreuken op deze wetgeving.