Voetgangers - Ongevallen - Aantallen - Gevolgen
voetganger
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
geografische spreiding
18/3/2011 | Verzending vraag |
17/5/2011 | Antwoord |
In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat ontvang ik graag antwoord op onderstaande vragen:
1) Hoeveel ongevallen waarbij minstens een voetganger was betrokken, deden zich de afgelopen jaren voor (2008, 2009, 2010) op het Belgische wegennetwerk? Graag kreeg ik een opdeling naar gewest en een omschrijving van de plaats van het ongeval (voetpad, zebrapad, berm, …).
2) Bij hoeveel ongevallen waarbij minstens een voetganger was betrokken viel een dode en / of gewonde? Graag kreeg ik een opdeling naar gewest en een omschrijving van de plaats van het ongeval (voetpad, zebrapad, berm, …).
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:
1. & 2. Ik verwijs naar de tabellen in bijlage. De cijfers voor 2009 en 2010 zijn nog niet beschikbaar.
|
|
Ongevallen waarbij minstens een voetganger was betrokken, 2008 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron : FOD Eco AD Stat en Eco Info / Infografie : BIVV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 1 : Aantal ongevallen met ten minste een voetganger |
|
|
|
|
|
|
|
|
Plaats van de voetganger |
|
|
BRU |
VLA |
WAL |
België |
|
|
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
46 |
305 |
107 |
457 |
|
|
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
1 |
110 |
2 |
114 |
|
|
|
totaal |
|
47 |
415 |
109 |
571 |
|
|
Stapt uit een voertuig |
|
|
18 |
48 |
39 |
106 |
|
|
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
18 |
129 |
80 |
226 |
|
|
|
|
aan de linkerkant |
|
11 |
57 |
30 |
99 |
|
|
|
totaal |
|
29 |
186 |
110 |
325 |
|
|
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
155 |
139 |
81 |
375 |
|
|
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
5 |
13 |
2 |
21 |
|
|
|
|
niet geregeld |
293 |
453 |
361 |
1107 |
|
|
|
|
totaal |
453 |
605 |
444 |
1503 |
|
|
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
51 |
31 |
29 |
112 |
|
|
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
5 |
6 |
1 |
12 |
|
|
|
|
niet geregeld |
145 |
241 |
135 |
521 |
|
|
|
|
totaal |
201 |
279 |
166 |
645 |
|
|
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
|
109 |
349 |
176 |
633 |
|
|
|
totaal |
|
654 |
884 |
609 |
2148 |
|
|
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
48 |
142 |
124 |
313 |
|
|
|
Onbekend |
|
|
113 |
181 |
171 |
464 |
|
|
Totaal |
|
|
1017 |
2204 |
1338 |
4559 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 2 : Gevolgen voor alle betrokken weggebruikers |
|
|
|
|
|
|
|
REGION |
Plaats |
|
|
Doden 30 dagen |
Zwaargewonden |
Lichtgewonden |
Ongedeerd |
Onbekend |
BRU |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
0 |
5 |
52 |
49 |
0 |
BRU |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
BRU |
|
totaal |
|
0 |
5 |
54 |
49 |
0 |
BRU |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
1 |
17 |
18 |
0 |
BRU |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
0 |
1 |
16 |
20 |
0 |
|
BRU |
|
aan de linkerkant |
|
0 |
3 |
10 |
11 |
0 |
BRU |
|
totaal |
|
0 |
4 |
26 |
31 |
0 |
BRU |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
4 |
12 |
162 |
161 |
0 |
BRU |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
5 |
7 |
0 |
BRU |
|
|
niet geregeld |
3 |
20 |
295 |
309 |
0 |
BRU |
|
|
totaal |
7 |
32 |
462 |
478 |
0 |
BRU |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
0 |
6 |
47 |
50 |
0 |
BRU |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
1 |
0 |
4 |
5 |
0 |
BRU |
|
|
niet geregeld |
0 |
11 |
140 |
140 |
0 |
BRU |
|
|
totaal |
1 |
18 |
191 |
194 |
0 |
BRU |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
2 |
12 |
106 |
109 |
0 |
|
BRU |
|
totaal |
|
10 |
62 |
759 |
781 |
0 |
BRU |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
0 |
4 |
46 |
52 |
0 |
|
BRU |
Onbekend |
|
|
2 |
12 |
109 |
117 |
0 |
Totaal BRU |
|
|
|
12 |
88 |
1011 |
1049 |
0 |
VLA |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
6 |
54 |
317 |
283 |
0 |
VLA |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
1 |
18 |
126 |
80 |
0 |
VLA |
|
totaal |
|
7 |
72 |
443 |
363 |
0 |
VLA |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
4 |
53 |
42 |
0 |
VLA |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
6 |
24 |
111 |
126 |
0 |
|
VLA |
|
aan de linkerkant |
|
1 |
7 |
56 |
55 |
1 |
VLA |
|
totaal |
|
7 |
31 |
167 |
181 |
1 |
VLA |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
34 |
119 |
136 |
0 |
VLA |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
4 |
14 |
10 |
0 |
VLA |
|
|
niet geregeld |
5 |
108 |
402 |
447 |
0 |
VLA |
|
|
totaal |
7 |
146 |
535 |
593 |
0 |
VLA |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
10 |
23 |
29 |
0 |
VLA |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
1 |
5 |
6 |
0 |
VLA |
|
|
niet geregeld |
4 |
43 |
220 |
233 |
0 |
VLA |
|
|
totaal |
6 |
54 |
247 |
268 |
0 |
VLA |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
9 |
78 |
314 |
324 |
0 |
|
VLA |
|
totaal |
|
22 |
277 |
1097 |
1185 |
0 |
VLA |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
5 |
22 |
130 |
147 |
0 |
|
VLA |
Onbekend |
|
|
5 |
36 |
167 |
183 |
4 |
Totaal VLA |
|
|
|
46 |
443 |
2057 |
2101 |
5 |
WAL |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
3 |
26 |
100 |
114 |
0 |
WAL |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
WAL |
|
totaal |
|
3 |
26 |
102 |
116 |
0 |
WAL |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
5 |
39 |
44 |
|
WAL |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
4 |
13 |
79 |
82 |
0 |
|
WAL |
|
aan de linkerkant |
|
1 |
6 |
31 |
28 |
1 |
WAL |
|
totaal |
|
5 |
20 |
110 |
110 |
1 |
WAL |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
1 |
6 |
80 |
84 |
0 |
WAL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
2 |
2 |
0 |
WAL |
|
|
niet geregeld |
8 |
46 |
355 |
371 |
0 |
WAL |
|
|
totaal |
9 |
52 |
437 |
458 |
0 |
WAL |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
5 |
27 |
28 |
0 |
WAL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
WAL |
|
|
niet geregeld |
7 |
19 |
126 |
129 |
0 |
WAL |
|
|
totaal |
9 |
23 |
155 |
158 |
0 |
WAL |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
2 |
30 |
155 |
167 |
0 |
|
WAL |
|
totaal |
|
20 |
106 |
747 |
783 |
0 |
WAL |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
4 |
18 |
129 |
124 |
0 |
|
WAL |
Onbekend |
|
|
11 |
29 |
148 |
167 |
0 |
Totaal WAL |
|
|
|
43 |
204 |
1276 |
1345 |
1 |
BEL |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
9 |
85 |
469 |
446 |
0 |
BEL |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
1 |
18 |
131 |
82 |
0 |
BEL |
|
totaal |
|
10 |
104 |
599 |
529 |
0 |
BEL |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
11 |
110 |
105 |
0 |
BEL |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (t.o.v de door hem gevolgde richting) |
10 |
38 |
206 |
228 |
0 |
|
BEL |
|
aan de linkerkant |
|
2 |
16 |
97 |
94 |
2 |
BEL |
|
totaal |
|
12 |
54 |
303 |
322 |
2 |
BEL |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
7 |
52 |
360 |
382 |
0 |
BEL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
4 |
22 |
19 |
0 |
BEL |
|
|
niet geregeld |
16 |
174 |
1052 |
1128 |
0 |
BEL |
|
|
totaal |
23 |
230 |
1434 |
1528 |
0 |
BEL |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
4 |
21 |
98 |
107 |
0 |
BEL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
1 |
1 |
10 |
12 |
0 |
BEL |
|
|
niet geregeld |
11 |
73 |
486 |
501 |
0 |
BEL |
|
|
totaal |
16 |
95 |
593 |
620 |
0 |
BEL |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
13 |
120 |
575 |
600 |
0 |
|
BEL |
|
totaal |
|
52 |
445 |
2602 |
2749 |
0 |
BEL |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
9 |
44 |
305 |
322 |
0 |
|
BEL |
Onbekend |
|
|
18 |
77 |
424 |
468 |
4 |
Totaal BEL |
|
|
|
101 |
734 |
4344 |
4494 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 3 : Gevolgen voor betrokken voetgangers |
|
|
|
|
|
|
|
REGION |
Plaats |
|
|
Doden 30 dagen |
Zwaargewonden |
Lichtgewonden |
Totaal |
|
BRU |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
0 |
4,87 |
49,04 |
54 |
|
BRU |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
0 |
0 |
1,23 |
1 |
|
BRU |
|
totaal |
|
0 |
5 |
50 |
55 |
|
BRU |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
1,19 |
17,14 |
18 |
|
BRU |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (t.o.v de door hem gevolgde richting) |
0 |
1,33 |
16,47 |
18 |
|
|
BRU |
|
aan de linkerkant |
|
0 |
2,52 |
9,69 |
12 |
|
BRU |
|
totaal |
|
0 |
4 |
26 |
30 |
|
BRU |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
4 |
12,39 |
152,42 |
169 |
|
BRU |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
5,3 |
5 |
|
BRU |
|
|
niet geregeld |
3 |
19,51 |
284,19 |
307 |
|
BRU |
|
|
totaal |
7 |
32 |
442 |
481 |
|
BRU |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
0 |
6,43 |
46,03 |
52 |
|
BRU |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
1 |
0 |
3,92 |
5 |
|
BRU |
|
|
niet geregeld |
0 |
11,2 |
132,13 |
143 |
|
BRU |
|
|
totaal |
1 |
18 |
182 |
201 |
|
BRU |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
|
2 |
12,38 |
94,14 |
109 |
|
BRU |
|
totaal |
|
10 |
62 |
718 |
790 |
|
BRU |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
0 |
3,88 |
43,51 |
47 |
|
|
BRU |
Onbekend |
|
|
2 |
11,93 |
102,95 |
117 |
|
Totaal BRU |
|
|
|
12 |
88 |
958 |
1058 |
|
VLA |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
6 |
48,47 |
272,19 |
327 |
|
VLA |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
1 |
14,39 |
59,02 |
74 |
|
VLA |
|
totaal |
|
7 |
63 |
331 |
401 |
|
VLA |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
3,3 |
42,33 |
46 |
|
VLA |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
6 |
21,31 |
93,16 |
120 |
|
|
VLA |
|
aan de linkerkant |
|
1 |
6,86 |
46,98 |
55 |
|
VLA |
|
totaal |
|
7 |
28 |
140 |
175 |
|
VLA |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
30,22 |
110,53 |
143 |
|
VLA |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
3,53 |
10,72 |
14 |
|
VLA |
|
|
niet geregeld |
5 |
106,07 |
357,02 |
468 |
|
VLA |
|
|
totaal |
7 |
140 |
478 |
625 |
|
VLA |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
8,52 |
21,9 |
32 |
|
VLA |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
1,26 |
4,92 |
6 |
|
VLA |
|
|
niet geregeld |
4 |
41,59 |
198,32 |
244 |
|
VLA |
|
|
totaal |
6 |
51 |
225 |
283 |
|
VLA |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
|
8 |
73,25 |
255,68 |
337 |
|
VLA |
|
totaal |
|
21 |
264 |
959 |
1245 |
|
VLA |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
5 |
21,81 |
115 |
142 |
|
|
VLA |
Onbekend |
|
|
5 |
32,81 |
137,22 |
175 |
|
Totaal VLA |
|
|
|
45 |
413 |
1725 |
2183 |
|
WAL |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
3 |
23 |
88,68 |
115 |
|
WAL |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
0 |
0 |
2,17 |
2 |
|
WAL |
|
totaal |
|
3 |
23 |
91 |
117 |
|
WAL |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
5,48 |
33,82 |
39 |
|
WAL |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
4 |
13,26 |
71,27 |
89 |
|
|
WAL |
|
aan de linkerkant |
|
1 |
5,33 |
26,4 |
33 |
|
WAL |
|
totaal |
|
5 |
19 |
98 |
121 |
|
WAL |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
1 |
5,87 |
75,12 |
82 |
|
WAL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
2,45 |
2 |
|
WAL |
|
|
niet geregeld |
8 |
46,13 |
336,15 |
390 |
|
WAL |
|
|
totaal |
9 |
52 |
414 |
475 |
|
WAL |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
2 |
4,72 |
24,96 |
32 |
|
WAL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
0 |
1,25 |
1 |
|
WAL |
|
|
niet geregeld |
7 |
18,74 |
116,36 |
142 |
|
WAL |
|
|
totaal |
9 |
23 |
143 |
175 |
|
WAL |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
|
2 |
29,11 |
139,97 |
171 |
|
WAL |
|
totaal |
|
20 |
105 |
696 |
821 |
|
WAL |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
3 |
18,12 |
114,41 |
136 |
|
|
WAL |
Onbekend |
|
|
11 |
28,5 |
133,18 |
173 |
|
Totaal WAL |
|
|
|
42 |
198 |
1166 |
1406 |
|
BEL |
Bevindt zich of loopt |
op een stoep of berm |
|
9 |
76 |
410 |
495 |
|
BEL |
|
op een fietspad gescheiden van de rijbaan |
|
1 |
14 |
62 |
78 |
|
BEL |
|
totaal |
|
10 |
91 |
472 |
573 |
|
BEL |
Stapt uit een voertuig |
|
|
0 |
10 |
93 |
103 |
|
BEL |
Loopt op de rijbaan |
aan de rechterkant (ten opzichte van de door hem gevolgde richting) |
10 |
36 |
181 |
227 |
|
|
BEL |
|
aan de linkerkant |
|
2 |
15 |
83 |
100 |
|
BEL |
|
totaal |
|
12 |
51 |
264 |
327 |
|
BEL |
Steekt de rijbaan over |
op een oversteekplaats voor voetgangers |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
7 |
48 |
338 |
394 |
|
BEL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
0 |
4 |
18 |
22 |
|
BEL |
|
|
niet geregeld |
16 |
172 |
977 |
1165 |
|
BEL |
|
|
totaal |
23 |
224 |
1334 |
1581 |
|
BEL |
|
naast de oversteekplaats (- dan 30 m) |
geregeld door rood/groen voetgangerslicht |
4 |
20 |
93 |
117 |
|
BEL |
|
|
geregeld door een agent, een gemachtigde opzichter |
1 |
1 |
10 |
12 |
|
BEL |
|
|
niet geregeld |
11 |
72 |
447 |
529 |
|
BEL |
|
|
totaal |
16 |
92 |
550 |
658 |
|
BEL |
|
geen oversteekplaats op minder dan 30 m |
|
12 |
115 |
490 |
617 |
|
BEL |
|
totaal |
|
51 |
431 |
2373 |
2855 |
|
BEL |
Beweegt niet op de rijbaan, werkt, speelt |
|
8 |
44 |
273 |
325 |
|
|
BEL |
Onbekend |
|
|
18 |
73 |
373 |
465 |
|
Totaal BEL |
|
|
|
99 |
699 |
3849 |
4648 |
|