Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1515

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 25 februari 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Haven van Antwerpen - Onderschepping van gestolen wagens - Evolutie - Marktwaarde

haveninstallatie
diefstal
automobiel
zwarte handel
officiŽle statistiek

Chronologie

25/2/2011 Verzending vraag
5/4/2011 Antwoord

Vraag nr. 5-1515 d.d. 25 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op mijn schriftelijke vraag nr. 4-2852 antwoordde de geachte minister dat in 2008 205 gestolen en verduisterde voertuigen onderschept werden in de haven van Antwerpen. In 2007 waren het 230 wagens. In 2005 en 2006 onderschepte de scheepvaartpolitie respectievelijk 196 en 328 voertuigen.

Om een inzicht te krijgen op de evolutie van het aantal gestolen wagens dat onderschept wordt in de havens, wenste ik volgende vragen te stellen:

1) Hoeveel gestolen of verduisterde voertuigen zijn onderschept in 2009 en 2010 in de haven van Antwerpen? Hoeveel waren dat er de afgelopen tien jaar (graag cijfers opgesplitst per jaar)?

2) Welke marktwaarde hadden deze wagens gemiddeld?

3) Blijft het aantal intercepties ongeveer stabiel?

Antwoord ontvangen op 5 april 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

1. Aantal onderschepte )gestolen of verduisterde) voertuigen per jaar:

2. Vermits SPN niet langer oudere en goedkopere voertuigen zoals de Toyota Corolla (Belgisch) en Toyota Starlet (vnl. Nederlandse afkomst) aantreft en gezien het alsnog intercepteren van een bijna gelijk aantal wagens, kunnen we logisch stellen dat de gemiddelde marktwaarde gestegen is.

Reden van het niet langer aantreffen van voormelde twee types voertuigen schuilt onder andere in het feit dat de bestemming voor deze wagens Luanda (Angola) betrof, doch daar is de markt inmiddels gesloten voor voertuigen ouder dan vijf jaar.

3. Een resultaat van circa 200 intercepties per jaar geeft een realistisch beeld van het gemiddelde resultaat waarnaar gestreefd kan worden, rekening houdende met het aanbod.

Uitschieters waren weliswaar de jaren 2004 (massaal aantreffen Franse voertuigen afhandig gemaakt door middel van oplichting met valse cheques), 2006 (bij de vleet in Nederland gestolen oude wagens Toyota Starlet) en 2009 (heropstoot aantreffen Nederlandse Toyota Starlet van meer dan 20 jaar oud + het fenomeen van veelvuldige diefstallen oude Belgische voertuigen Toyota Corolla bouwjaren 1993 - 1996).