Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11313

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 2 april 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

de oprichting van de algemene nationale gegevensbank Verkeer

Algemene Nationale Gegevensbank (Politie)
overtreding van het verkeersreglement
gegevensbank
politie

Chronologie

2/4/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4877

Vraag nr. 5-11313 d.d. 2 april 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik juich het toe dat ik - in het antwoord op vraag 5-10900 - las dat het ANG verkeer in de loop van het eerste semester van 2014 opgericht zal worden. Een politieman of-vrouw zal hierdoor beschikken over de verkeersovertredingen van een persoon in kwestie en hierdoor het profiel ervan veel beter kunnen inschatten.

In het antwoord van de minister las ik dat het ANG Verkeer niet zal toelaten om na te gaan of de persoon in kwestie een recidivist is doordat het de gerechtelijke veroordelingen niet zal bevatten. Overtredingen zullen een jaar in de databank worden bewaard, wanbedrijven (zoals vluchtmisdrijven) tien jaar.

Ook zal er geen rechtstreekse verbinding zijn met de kruispuntbanken voertuigen en rijbewijzen, die beheerd worden door de FOD mobiliteit en die geen politionele gegevens bevatten.

Graag had ik volgende vragen aan de minister willen stellen:

1) Wat is de reden waarom er niet zal gekeken worden naar de gerechtelijke veroordelingen, terwijl dit toch zorgt voor een betere profilering van de persoon in kwestie? Recidivisme zou immers hard moeten bestraft worden.

2) Staat er in het ANG ook juist beschreven om welke verkeersovertreding of welk wanbedrijf dit gaat?

3) Wat is de reden waarom er zo'n grote kloof zit tussen overtredingen en wanbedrijven? Wat is de reden gewone overtredingen slechts een jaar in de database te houden?