Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11092

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 11 februari 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Fraude - Consumentenbedrog - Bitcoins - Driehoektransacties - Malafide webwinkels - Nederland - Klachten

fraude
bescherming van de consument
deviezen
elektronisch betaalmiddel
elektronische handel
virtuele munteenheid

Chronologie

11/2/2014Verzending vraag
20/3/2014Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-11091

Vraag nr. 5-11092 d.d. 11 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nederlandse betaalproviders alsook bitcoinwisseldiensten nemen extra maatregelen om een nieuwe vorm van fraude de kop in te drukken. Criminelen maken namelijk misbruik van het feit dat het eenvoudig is om euro's in bitcoins om te zetten via bepaalde transactiesites. Ze zetten zo'n transactie klaar, maar laten de betaling over aan het slachtoffer, die naar een nepwebshop is gelokt met een lokker zoals bijvoorbeeld een bijzonder goedkope smartphone. De klant krijgt een "bevestigingsmail" met een link naar de module van zijn bank, maar maakt vervolgens slechts bitcoins over naar het bitcoinadres van de crimineel. De betaling via bitcoinwisselkantoren geeft de zaak vermeende legitimiteit, en door euro's om te zetten naar bitcoins is de crimineel en zijn frauduleuze geld niet of bijna niet te achterhalen. Om deze zogenaamde driehoekstransacties te voorkomen gaan Nederlandse bitcoinwisseldiensten nu accounts invoeren die zijn gekoppeld aan bankrekeningnummers. Onder meer door deze methode is de fraude door malafide webwinkels het afgelopen jaar verdrievoudigd, bevestigt de Nederlandse politie.

Graag had ik hieromtrent dan ook een antwoord gekregen op de volgende vragen :

1) Is er ook in ons land sprake van een toename van fraude en consumentenbedrog via bitcointransacties waarbij consumenten via lokkertjes bedragen omzetten in bitcoins die vervolgens worden overgemaakt aan de fraudeurs?

2) Heeft de minister reeds klachten ontvangen en zo ja, om hoeveel gedupeerden gaat het?

3) Behoeft dit geen preventiecampagne?

4) Hoeveel klachten heeft de minister ontvangen en dit respectievelijk voor de laatste drie jaar wat betreft fraude via malafide webwinkels? Is er ook hier sprake van een toename van de fraude die verloopt via bitcoins?

Antwoord ontvangen op 20 maart 2014 :

Deze parlementaire vraag valt niet onder mijn bevoegdheid, maar onder de bevoegdheden van mijn collega de minister van Economie en Consumentenzaken, aan wie u de vragen tevens gesteld heeft.