Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10955

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 januari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

de toeslag voor reizigers zonder treinticket

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigerstarief
reizigersvervoer

Chronologie

22/1/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Voorlopig antwoord (pdf)

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4620

Vraag nr. 5-10955 d.d. 22 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik ben het helemaal eens met een harde aanpak van zwartrijders. Het niet betalen van een ticket is niet alleen bijzonder asociaal, maar betekent voor de NMBS en dus voor de gemeenschap een groot verlies aan inkomsten.

Momenteel betaalt een reiziger die de trein opstapt zonder ticket, maar dit bij voorbaat meldt aan de treinbegeleider, een toeslag van 3 euro. Iemand die dit niet bij voorbaat duidelijk maakt, betaalt een toeslag van 12,5 euro. Dit lijkt een billijk onderscheid om iemand die bewust zonder ticket rijdt harder te straffen dan iemand die door zijn communicatie meteen duidelijk maakt dat hij of zij zeker niet wil ontsnappen aan de betaling.

Mijnheer de minister, ik wil toch aandacht vragen voor mogelijke oorzaken die ervoor zorgen dat een reiziger niet aan een juist ticket geraakt:

Soms, zeker op spitsuren, zijn er lange rijen wachtenden voor de loketten, zeker in grote stations zoals in Brussel en Antwerpen. Met een beetje tegenslag kunnen wachttijden oplopen tot 15 minuten, waardoor de beoogde trein al lang vertrokken is. Een wachttijd van vijf minuten is aanvaardbaar, maar langer wordt het toch problematisch en moeilijk in te schatten;

U zal opperen dat de reiziger zich dan naar een automaat moet begeven, maar deze zijn regelmatig buiten dienst of er ontwikkelde zich ook daar een file…;

In sommige stations zijn er gewoonweg geen loketten geopend en ook geen automaten.

Soms heeft de reiziger geen tijd meer om een ticket te kopen en loopt hij daardoor de kans de trein te missen en weerom veel wachttijd te verliezen.

Omwille van al deze redenen lijkt een dubbel tarief voor reizigers zonder ticket aangewezen en meer dan billijk. Ik begrijp dus niet waarom de NMBS deze aanpak wil wijzigen. Moet niet precies het tegenovergestelde gebeuren: een grotere toeslag voor de valsspelers en het behoud van een mindere sanctie voor mensen die overduidelijk wel willen betalen, maar dit omwille van tal van redenen nog niet deden en dit overduidelijk kenbaar maken.

Kunt u motiveren waarom de NMBS het dubbele tarief voor reizigers zonder ticket wil afschaffen, waarbij de lagere sanctie voor de reizigers die duidelijk en op voorhand aan de treinbegeleider kenbaar maken dat ze over geen ticket beschikken maar wel willen betalen zou verdwijnen. Hebt u begrip voor de reizigers die omwille van tal van redenen, ook door een niet altijd optimale dienstverlening van de NMBS, soms willens nillens zonder ticket de trein op stappen en dit ook bij voorbaat kenbaar maken? Beaamt u dat het niet fair en billijk is om deze goedwillende reizigers op een zelfde wijze te beboeten dan de echte zwartrijders die bewust trachten de kosten te ontduiken? Bevestigt u dat dit voornemen van de NMBS weerom beklemtoont dat (1) de NMBS geen voeling heeft met de problematiek van reizigers, (2) geen vertrouwen geeft aan reizigers en aan hun communicatie met de treinbegeleiders, (3) de straf voor bewuste zwartrijders vermindert in plaats van vermeerdert. Kortom, wilt u zich engageren om deze beslissing van de NMBS niet te aanvaarden en te ijveren om de bestaande toestand te behouden, eventueel met een verhoging van de boete voor echte zwartrijders?