Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10789

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 9 januari 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Defensie - Vliegtuigen - Transport gerichte toestellen - Betrouwbaarheid - Onderhoudskost - Aankoopbeleid

krijgsmacht
militaire luchtvloot

Chronologie

9/1/2014Verzending vraag
13/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10789 d.d. 9 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent ondervond onze minister van Buitenlandse Zaken weerom de onbetrouwbaarheid van de legervliegtuigen. Het strandde in Cyprus. Dit overkwam al veel meer mensen, want de vliegtuigen van Defensie lijken tot op de draad versleten. Een vakbond stelde daarbij dat het operationeel houden van deze tuigen (wisselstukken, herstellingen…) ook onbetamelijk veel geld kost.

Hierover de volgende vragen.

1) Hoeveel kostte het onderhoud, de wisselstukken, het transport daarvan en alle herstellingen van de transportvliegtuigen van het leger (dus niet voor de gevechtsvliegtuigen)? Deze kosten graag per jaar en gedetailleerd sinds 2006.

2) Vindt de geachte minister deze kosten verantwoord, rekening houdend met de staat van de toestellen?

3) Welk aankoopbeleid inzake vliegtuigen andere dan gevechtsvliegtuigen bestaat er momenteel? Wanneer zullen welke nieuwe toestellen worden aangekocht?

4) Vindt de geachte minister de aankoop van dit soort toestellen meer of minder urgent dan de vernieuwing van gevechtsvliegtuigen? Met welke argumenten, visie, of gegevens legt hij de verhouding vast tussen investeringen in gevechtsvliegtuigen en andere, meer op transport gerichte toestellen?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2014 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Type

Vliegtuig

 

Maintenancekosten/jaar (k€)

EA

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

C-130

11

23.521,5

24.020,4

24.610,6

20.225,4

24.994,2

23.821,4

20.318,4

19.683,5

Falcon 900

1

714,2

375,1

807,3

3.178,7

418,9

151,9

1525,2

2.337,3

Falcon 20

2

648,8

789,1

626,2

1.060,5

2.072,0

3.818,0

879,0

1.011,4

Embraer

4

2.278,0

2.177,3

2.090,9

2.447,7

2.748,9

2.902,2

2.807,2

2.817,2


1. De kosten die verbonden zijn aan het onderhoud van de transportvliegtuigen van Defensie zijn hernomen in de tabel hieronder, per jaar, sinds 2006 en per vliegtuigtype. Zij omvatten het geheel van de kosten voor preventief onderhoud (inspecties en modificaties), voor correctief onderhoud (herstellingen) alsook voor de herbevoorrading van de wisselstukken (transport inbegrepen). De frequentie van het groot onderhoud dat in de industrie gebeurt, is de voornaamste reden voor de grote variatie van de jaarlijkse kosten voor de vloot Falcon. Bijvoorbeeld, in 2009 heeft de Falcon 900 een groot onderhoud van de motoren gekregen. Dergelijk onderhoud is slechts om de zes jaar noodzakelijk.

2. Deze bedragen zijn representatief voor de complexiteit van de luchtvaartsystemen en zijn noodzakelijk om de transportvloot op een optimaal niveau te houden, zowel in het domein van de vliegveiligheid als wat betreft de operationele capaciteit en de conformiteit met burger en militaire normen.

3. Er is een contract lopende dat voorziet in de vervanging van de huidige tactische transportcapaciteit van 11 toestellen van het type C-130 door 7 toestellen van het type A400M. De levering van deze vliegtuigen is voorzien in 2019 en 2020.

4. De aanschaf van nieuwe wapensystemen / toestellen wordt gepland om zodoende de continuïteit van de capaciteit en de uitvoering van de opdrachten van Defensie op elk moment te kunnen verzekeren.